این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار به ۱۱۹۰۰ تومان رسید، بهای سکه در آخرین روز هفته بازار تهران، سرقت اطلاعات ۱۰۶ میلیون نفر از مشتریان بانکی، کاهش قیمت غذا در جهان برای دومین ماه متوالی، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، تولید روزانه بنزین در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، مقام مسئول: نباید انتظار افت قیمت مرغ در بازار را داشت و شکایت گازی ۵ میلیارد دلاری اوکراین از روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۶۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ 02 August 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار به ۱۱۹۰۰ تومان رسید، بهای سکه در آخرین روز هفته بازار تهران، سرقت اطلاعات ۱۰۶ میلیون نفر از مشتریان بانکی، کاهش قیمت غذا در جهان برای دومین ماه متوالی، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، تولید روزانه بنزین در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید، مقام مسئول: نباید انتظار افت قیمت مرغ در بازار را داشت و شکایت گازی ۵ میلیارد دلاری اوکراین از روسیه را در بر دارد.

دپو ۸ هزار تُن میلگرد با نرخ ارز دولتی

خجسته نایب رئیس کمییسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه 8هزار تُن میلگرد با ارز دولتی وارد کشور و در خوزستان دپو شده که هرچه سریعتر باید تعیین‌تکلیف شوند، تاکید کرد: دولت، مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به صورت جدی برای بررسی ورود کالاهای اساسی و تعیین تکلیف کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده در صحنه حاضر است. به نقل از خانه ملت؛ این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ۱۴۰هزار تُن ذرت آلوده از سال گذشته در خوزستان باقی مانده و این ناشی از ضعف وزارتخانه‌ها است، مطرح کرد: ذرتهای آلوده و کالاهای رسوب شده باید هرچه سریعتر تعیین‌تکلیف شوند چراکه بی‌دلیل فضای انبارها را اشغال کرده‌اند.

دلار به 11900 تومان رسید

بازار ارز در ادامه روند کاهشی روزهای اخیر، در کانال 11 هزار تومان خرید و فروش شد. به گونه ای که اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است)؛ نشان می دهد، در پایان معاملات دیروز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11800 تومان خریداری شده و به قیمت 11900 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شده است. این نرخ نسبت به روز چهارشنبه، 50 تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در بازار دیروز، به نرخ 13400 تومان خریداری شده و با افت 100 تومانی به رقم 13500 تومان برای فروش رسیده است.

بهای سکه در آخرین روز هفته بازار تهران

به گفته محمد کشتی آرای عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران؛ روز گذشته هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به قیمت ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به قیمت ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.  هر سکه یک گرمی نیز، به رقم ۹۷۰ هزار تومان رسید.  هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۰۵ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۵۷ هزار تومان رسید. حباب سکه نیز در آخرین روز هفته، ۱۲۰ هزار تومان به ثبت رسید.

سرقت اطلاعات ۱۰۶ میلیون نفر از مشتریان بانکی

یک بانک آمریکایی اعتراف کرد که اطلاعات شخصی ۱۰۶ میلیون نفر از مشتریان این بانک به سرقت رفته است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، طبق اعلام این بانک آمریکایی عامل سرقت داده‌های شخصی مشتریان یک مهندس کامپیوتر است که از سوی پلیس فدرال ایالات متحده بازداشت شده است.سرقت اخیر داده‌های شخصی مشتریان بانک «کپیتال وان» یکی از مهم ترین نفوذها در سامانه رایانه ای یکی از بانک‌های آمریکا است. بانک «کپیتال وان» پنجمین ارائه دهنده کارت های اعتباری در ایالات متحده است. در بیانیه این بانک آمده است: "موسسه به این نتیجه رسیده است که فردی خارج از بانک به طور غیرمجاز به شبکه آن دسترسی داشته و برخی اطلاعات شخصی را به دست آورده است. " بنا به گزارش‌ها، هکرها به اطلاعات شخصی حدود ۱۰۰ میلیون شهروند آمریکایی و نزدیک به شش میلیون تبعه کانادایی که مشتری بانک «کپیتال وان» بوده اند دسترسی پیدا کرده اند. اطلاعاتی که به سرقت رفته مربوط به افرادی بوده است که درخواست صدور کارت اعتباری «کپیتال وان» ارائه کرده بودند و یا به دنبال دستیابی به این کارت بوده اند. از جمله اطلاعات شخصی سرقت شده می‌توان به نام، آدرس، کد پستی، شماره تلفن، آدرس های ایمیل، تاریخ تولد و درآمد اعلام شده اشاره کرد.

قیمت غذا در جهان برای دومین ماه متوالی کاهش یافت

سازمان خواروبار جهانی فائو در جدیدترین گزارش از شاخص غذایی اعلام کرد که قیمت غذا در جهان برای دومین ماه متوالی در جولای کاهش یافت، این در حالی است که پیش از آن پنج ماه متوالی شاهد افزایش قیمت غذا در جهان بودیم. بر اساس فائو، کاهش قیمت در برخی غلات، لبنیات، شکر باعث کاهش شاخص قیمت شده است. سازمان خواروبار جهانی شاخص غذا را ماهانه با تغییرات سبد غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر اندازه‌گیری می‌کند که این شاخص ماه گذشته 170.9 بود و در ماه قبل از آن رقم 172.7 بوده است. در حال حاضر فائو پیش‌بینی خود از تولید غلات را در روز پنج‌شنبه به روز نکرده است. ارزیابی بعدی فائو در 5 سپتامبر مشخص می‌شود. براساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات در ماه ژوئن 2.7 درصد به واسطه پایین آمدن قیمت ذرت و گندم افت داشت، اما همچنان نسبت به ماه جولای سال گذشته 4.1 درصد بالاتر است. براساس این گزارش، شاخص قیمت برنج برای پنجمین ماه متوالی روند ثابتی را طی کرده است. شاخص قیمت لبنیات 2.9 درصد در ماه ژوئن افت داشته و دومین ماه کاهش متوالی را تجربه کرده است. 

آمریکا پس از ده سال مجبور به کاهش نرخ بهره شد

رویترز: آمریکا برای نخستین بار در دهه گذشته نرخ بهره را در این کشور کاهش داد. بانک مرکزی آمریکا در پی نشست دو روزه تصمیم گرفت نرخ بهره را در این کشور ۲۵ صدم درصد کاهش دهد و بنابراین دامنه نوسان نرخ بهره در آمریکا دو تا ۲.۲۵ درصد شد. پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش می کرد تا نرخ بهره در این کشور کاهش یابد اما جرم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا می گفت این نهاد مطابق ملاحظات سیاسی تصمیم نمی گیرد رفت و برگشت توییتی ترامپ با رئیس بانک مرکزی آمریکا چندین بار در هفته های گذشته ادامه یافت تا جایی که ترامپ ایشان را فرد نالایق مطرح کرده بود. رئیس بانک مرکزی آمریکا دلیل کاهش نرخ بهره را که برای نخستین بار در یک دهه گذشته اتفاق افتاده از ضعف اقتصادی در جهان و تحولات مربوط به سیاست تجاری آمریکا و چین اعلام کرد. پیش از این مدل سنجی بانک مرکزی آمریکا نشان داده بود که رشد اقتصادی سومین فصل آمریکا به ۱.۳ درصد کاهش خواهد یافت این موسسه اعلام کرده بود که انتظار بر این است که رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم سال کمتر از چیزی باشد که پیشتر تصور می شد و این مسئله خبر بدی برای ترامپ خواهد بود.

کاهش قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی 

قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی پس از این که بانک مرکزی آمریکا برخلاف انتظارات بازار اعلام کرد قصد آغاز سیکل طولانی از کاهش نرخ‌های بهره را ندارد، سقوط کرد و به پایین‌ترین قیمت در دو هفته گذشته رسید. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنج شنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۱۰ دلار و ۴۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۴۲۱ دلار رسید. جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: کاهش نرخ‌های بهره به شکلی که بانک مرکزی آمریکا انجام داده است، بیشتر یک سیاست بیمه است نه یک مجموعه کاهش نرخ‌های بهره و این امر اندکی ابهام ایجاد کرد. پس از اظهارات پاول، شاخص دلار ۰.۳ درصد رشد کرد و به بالاترین حد در دو سال اخیر رسید. قوی‌تر شدن دلار طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

کاهش ۸ درصدی بهای نفت پس از تصمیم جدید ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در توئیتی نوشت که از اول ماه سپتامبر (دهم شهریور) بر سیصد میلیارد دلار دیگر از واردات کالا از چین ۱۰ درصد تعرفه وضع می‌کند.

به گزارش شبکه سی. ان. ان، این اقدام موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. همچنین احتمال می‌رود که چین نیز دست به اقدام متقابل بزند. در پی اعلام تصمیم ترامپ، بهای نفت با هشت درصد کاهش به ۵۳.۹۵ دلار در هر بشکه رسید که این رقم بیشترین میزان کاهش بهای نفت طی فقط یک روز در چهار سال اخیر است. «رایان فیتسموریس» تحلیلگر بازار انرژی گفت: این مساله نگرانی‌ها درباره کاهش شدید رشد اقتصادی را افزایش داده است. تصمیم تازه ترامپ همچنین باعث افت ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا و کاهش ارزش اوراق قرضه این کشور شد. هفته جاری پس از آنکه فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا برای اولین بار طی یازده سال اخیر نرخ بهره بانکی را کاهش داد نگرانی‌ها درباره تضعیف اقتصاد این کشور افزایش یافت. با اعلام تصمیم ترامپ این نگرانی‌ها تشدید شده است. «موسسه مدیریت عرضه» روز پنجشنبه اعلام کرد فعالیت بخش‌های تولید آمریکا طی ماه جاری (ژوئیه) به پائین‌ترین سطح طی سه سال اخیر رسیده است. به نقل از گزارش ایرنا؛ چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست که تاکنون در جریان جنگ تجاری اقدامی علیه واردات نفت آمریکا انجام نداده است. اما در صورت تشدید این جنگ اقتصادی ممکن است که پکن موضع خود را در مورد نفت آمریکا تغییر داده و بر آن تعرفه وضع کند.

تولید روزانه بنزین در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید

بیژن زنگنه پس از افتتاح سه طرح پالایشی با حضور رئیس‌جمهوری در تبریز، در نشستی با حضور مدیران پالایشگاه تبریز عنوان کرد: تولید روزانه بنزین کشور از ۵۲ میلیون لیتر در سال ۹۱ به ۱۰۷ میلیون لیتر در تیرماه امسال رسیده است و این رقم در مرداد به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. وی افزود: از نظر کیفی نیز بنزین با کیفیت یورو که در سال ۹۱ تولید آن صفر بوده، در مردادماه امسال به بالای ۷۴ میلیون لیتر در روز می‌رسد. در سال ۹۱ روزانه ۹۴ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شده که این رقم در پایان تیرماه امسال به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. از نظر کیفیت نیز در سال ۹۱ تولید گازوئیل یورو صفر بوده است، اما در پایان تیرماه امسال تولید روزانه گازوئیل یورو به ۵۰ میلیون لیتر رسید و این رقم تا پایان سال به ۶۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

شکایت گازی ۵ میلیارد دلاری اوکراین از روسیه

گروه انرژی دولتی "نفت و گاز" اوکراین از دادگاه داوری دائمی لاهه درخواست کرد فدراسیون روسیه را وادار کند ۵.۲ میلیارد دلار خسارت به این شرکت بابت دارایی‌هایی که در کریمه از دست داده است، پرداخت کند. به گزارش ایسنا، روابط میان اوکراین و روسیه پس از اقدام مسکو در ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و جنگ دونباس، به تیرگی گرایید. شرکت "نفت و گاز" اعلام کرد انتظار دارد دادگاه لاهه زودتر از سال ۲۰۲۰ درباره جبران خسارات این شرکت تصمیم نگیرد. بر اساس گزارش رویترز، دادگاه لاهه در مارس به نفع شرکت "نفت و گاز" و شش زیرمجموعه این شرکت رأی داد و تحت پیمان سرمایه گذاری دوجانبه میان اوکراین و روسیه، مسکو را برای مصادره غیرقانونی اموال شرکت "نفت و گاز" در کریمه مسئول دانست.

مقام مسئول: نباید انتظار افت قیمت مرغ در بازار را داشت/ مرغ ۱۸ هزارتومانی، گران فروشی است

‌برومند چهار آیین عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری، ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان است. وی کشش بازار، کاهش وزن گیری لاشه ناشی از تنش‌های گرمایی، ازدیاد تلفات و افت کیفیت نهاده‌های دامی را از جمله علل گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور در دامنه ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان باشد. به گفته چهار آیین، با توجه به کاهش ۲۵ تا ۲۶ درصدی جوجه ریزی در ماه‌های اردیبشهت و خرداد نباید انتظار افت قیمت مرغ در بازار را داشت.

این مقام مسئول با انتقاد از اعلام نرخ مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی برای فروش هر کیلو مرغ در بازار بیان کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار نرخ مرغ را بدون حضور تشکل‌های تولیدی به عنوان نماینده واقعی اعلام کردند که این نرخ با واقعیت‌های تولید منطبق نیست. وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی مرغ به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و در صورت اجرای قیمت دستوری، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از چرخه تولید خارج شوند که در نهایت کمبود عرضه و افزایش قیمت، همه را گرفتار می‌کند. عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی عرضه مرغ با نرخ ۱۶ تا ۱۸ هزارتومان را گرانفروشی دانست و افزود: نهاد‌های ناظر و بازرسی وزارت صمت باید نظارت خود بر خرده فروشی‌ها را افزایش دهند چرا که عرضه با نرخ‌های کنونی جفا در حق مصرف کنندگان است. /باشگاه خبرنگاران جوان

وفاداری ژاپنی‌ها به خودرو‌های داخلی

گزارشی که «انجمن فروشندگان خودرو ژاپن» به‌تازگی از پرفروش‌ترین برندهای خودرو در این کشور منتشر کرده است به وضوح نشان می‌دهد که شهروندان ژاپنی تمایل بسیار بیشتری برای خریداری و استفاده از خودروهای ساخت داخل دارند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ طبق جدولی که در وب‌سایت «پرفروش‌ترین خودروها» منتشر شده، ۱۰ برند پرطرفدار در ژاپن که در نیمه نخست سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در بازار این کشور به فروش رفته‌اند، همگی ژاپنی هستند. تویوتا که در مقام نخست پرفروش‌ترین برند خودروسازی در بازار ژاپن جای گرفته است، در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی توانسته ۷۹۹ هزار و ۵۵۲ دستگاه در بازار این کشور به فروش برساند. دومین برند پرفروش، هونداست که با فروش ۴۰۳ هزار و ۳۶۴ دستگاه در نیمه نخست سال جاری میلادی در رتبه دوم این رده‌بندی قرار گرفته است. سوزوکی نیز که عنوان سومین برند پرفروش خودرو را در این کشور به خود اختصاص داده است، موفق شد تا ۳۷۸ هزار و ۴۰ دستگاه از محصولاتش را در ۶ماهه نخست ۲۰۱۹ به ژاپنی‌ها بفروشد.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار