برگزاری افتتاحیه مسابقات فوتبال در شهر کربلا، واکنش‌های زیادی را در عراق، هم از طرف مقامات سیاسی و هم مقامات مذهبی به دنبال داشته است.
کد خبر: ۷۶۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 02 August 2019

روز نو : روز گذشته، افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا در ورزشگاه کربلا برگزار شد، اما اجرای رقص و موسیقی توسط زنان در یکی از شهرهای مذهبی عراق، واکنش شدید، مقامات مذهبی و سیاسی در این کشور را به دنبال داشته است.

در این مراسم سه رقاص (دو زن و یک مرد) حضور داشتند که و لباسی که برتن داشتند، نماد پرچم عراق بود. یک زن نوازنده هم در زمین چمن استادیوم، با ویولن سیاه رنگ خود، سرود عراق را اجرا کرد. حالا ساعتی پس از برگزاری این مراسم و فراگیر شدن تصاویر آن در فضای مجازی که واکنش‌هایی را به دنبال داشته، دیوان وقف شیعی، در بیانیه ای برگزاری چنین مراسمی را در کربلا، محکوم کرده است.

دیوان وقف شیعی، حضور زنان بدون حجاب را در این مراسم افتتاحیه، بی احترامی به مقدسات خوانده است. نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون، بلافاصله پس از این مراسم، با انتشار بیانیه ای شدیدالحن، برگزاری این مراسم را محکوم کرد. وی از دولت خواست تا هرچه سریعتر تحقیقاتی را آغاز کند و افرادی را که مسئول هتک حرمت به مقدسات شهر کربلا بوده اند را شناسایی و بازخواست کند.

رقص زنان در ورزشگاه کربلا جنجال به پا کرد

گفته می‌شود مسئولیت برگزاری این مراسم برعهده وزارت ورزش و جوانان عراق بوده است و مسئولان رده بالای این نهاد هنوز واکنشی به این موضوع نداشته اند. شهردار کربلا هم در بیانیه ای جداگانه، وزارت ورزش عراق را به هتک حرمت به مقدساتِ شهر کربلا، متهم کرد و برگزاری این مراسم را محکوم کرد.

از طرفی احمد الموسوی، رئیس روابط عمومی وزارت ورزش عراق، مسئولانی که برگزاری این مراسم را محکوم کرده اند را ریاکار توصیف کرده است و در این باره به تلویزیون روداو گفته:

سیاستمداران معترض عراقی (اشاره به نوری المالکی)، بهتر است ابتدا به بغداد بروند و مشروب فروشی‌ها و کلوب‌های شبانه را تعطیل کنند و سپس به وزارت ورزش عراق بابت برگزاری یک مراسم ساده، حمله کنند. هیچ قانونی، وزارت ورزش عراق را در برگزاری چنین مراسمی در کربلا، منع نکرده است و هیچ نقض قانونی رخ نداده است.

انتشار تصاویر افتتاحیه، واکنش‌هایی را در میان برخی کاربران ایرانی به دنبال داشت و بسیاری به مقایسه وضعیت حضور زنان در استادیوم، در دو کشور عراق و ایران پرداخته بودند. فراگیر شدن واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض مقامات شیعی در عراق و نوری المالکی را به دنبال داشت.

دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی، بزرگترین مرجع شیعیان عراق، هنوز درباره برگزاری این مراسم هیچ اظهار نظری نکرده است.

فیفا، فدراسیون بین المللی فوتبال، محرومیت عراقی‌ها در میزبانی از رویدادهای بین المللی را مارس 2018 برداشت و اربیل در اقلیم کردستان عراق، کربلا و بصره از نظر فیفا، توانایی میزبانی مسابقات مختلف را دارند. فیفا پس از تجاوز صدام حسین به کویت، این کشور را از میزبانی مسابقات فوتبال محروم کرده بود و این محرومیت تا سال 2012 ادامه داشت، پس از اینکه این تحریم در سال 2012 برداشته شد، یک مسابقه در استادیوم اربیل کردستان عراق برگزار شد که به دلیل قطعی برق نیمه تمام ماند، فیفا باز هم محرومیت خود را تا سال 2018 علیه میزبانی عراق، تمدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار