رئیس سازمان فرهنگی تفریحی تفریحی شهرداری اصفهان:
رئیس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: جوامع بی تاریخ بستر ساز هویت های مشوش است بنابراین برای داشتن یک جامعه رسانه ای با هویت ضرورت اجرای کارنامه و تاریخ سازی برای اصحاب رسانه دیده میشد.
کد خبر: ۷۶۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱ 02 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک ، محمد عیدی در نخستین اجرای برنامه کارنامه که به همت فرهنگسرای رسانه برگزار شد، اظهار داشت: برنامه کارنامه به صاحبان جراید واصحاب رسانه این فرصت را می دهد که دیدگاه های خود را بیان کنند و با ثبت تجارب تاریخ مطبوعات را در اصفهان بسازند.
وی با اعلام اینکه جراید و مطبوعات به طور معمول در یک فرایند رشد مدنی  باید تجارب خود را ثبت و ضبط کنند، اضافه کرد: در قالب برنامه کارنامه زمینه برای بیان روایت های مطبوعاتی ها فراهم می شود.
رئیس سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تصریح کرد: از آن جایی که رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند بنابراین عده ای بر حسب مسئولیت ها اجتماعی احساس کردند باید در قالب یک ارگانی به نام مطبوعات در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری فعالیت کنند و هدف تمامی رسانه ها یک فضای گفتگویی و نقد اجتماعی است.
وی گفت: جوامع ظرفی هستند که مظروف آن گذشته، حال و آینده است و چگونه ممکن است در حال زندگی کنیم و برای آینده برنامه ریزی کنیم اما تجارب گذشته را دست مایه زندگی کنونی قرار ندهیم.
 
اصفهان همواره در دوران سختی های سربلند بوده است


عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران اصفهان با بیان اینکه ایران همواره دوران سختی زیادی را پشت سر گذاشته است و در دوره های گذشته مشابه زمان امروز با افزایش قیمت ها و کمبود اقلام در حالی مواجه بودیم که بدون اینکه نیاز داشته باشیم محصولی از خارج وارد کنیم توانستیم با مدیریت قیمت ها را کاهش داده و دوران سخت اقتصادی را پشت سر بگذاریم، ادامه داد: همواره اصفهان در تمامی دوران سختی سربلند بیرون امده است چون صاحب افراد متفکر و موفق زیادی بوده است.
فضل الله صلواتی در نخستین برنامه کارنامه افزود: نویسندگان و اصحاب رسانه باید متعهد به خدا، به انقلاب و به وطن باشند و برای عزت و افتخار ایران بنویسیدو برای حفظ ارزش های کشورش قلم بزند.
وی گفت: در یک دوره ده ساله شاهد انتشار هفته نامه نوید در حالی بودیم که روزی با دو هزار نیرو کار می کرد و امروز تمامی این نیروها یا بازنشسته شده اند یا به دار باقی شتافتند اما آنچه افتخار است اینکه هفته نامه نوید یک رسانه اثر گذار بود به طوری که گاها افراد خود از روی هفته نامه چند صد می زدنند و بین مردم توزیع می کردند.
 
اگر آزادی بیان را از مطبوعات نمی گرفتند، شاهد مشکلات در جامعه نبودیم


مشاور شهردار اصفهان نیز با حضور در اولین برنامه کارنامه که به همت فرهنگسرای رسانه برگزار شد، ادامه داد: پایه و اساس مطبوعات مردمی است و امروز که رسانه ها  وجراید را می بینیم متوجه می شویم در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی به بیراهه رفتیم.
علی راعی که مطبوعاتی را در سه دسته دولتی، شبه دولتی و خصوصی تقسیم بندی کرد، گفت: با وجودی که رسانه ها رکن چهارم دموکراسی است اما نگذاشتند به وظیفه خود عمل کند که اگر آزادی بیان را از مطبوعات نمی گرفتند نباید شاهد مشکلاتی باشیم که امروز جامعه به آن دچار شده است.
وی با بیان اینکه جامعه زمانی به مسیر اصلی خود بر می گردد که دستگاه قضایی عادل و آزادی بیان را در مطبوعات شاهد باشیم ، افزود: خوشبختانه اخیرا شاهد اصلاحات قضایی هستیم .
راعی هفته نامه نوید و سلام را از جمله نشریاتی نام برد که اگر چه عمرشان کوتاه بوده است اما از نشریات مستقل و اثر گذار و مردمی بوده است و مطالبات مردمی را پیگیری می کرده است.
 
سطح پایین کیفی رسانه ها بخاطر نبود آزادی بیان در مطبوعات است


عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با حضور در این برنامه گفت: هفته نامه نوید را بر اساس وزنه ای که داشته است و اثر گذاری که در دوره خود داشته است این ضرورت بوده که چاپ و انتشار آن تداوم داشته باشد.
روشن با اعلام اینکه جامعه نیاز به روشنگری دارد و هفته نامه نوید از جمله نشریاتی بوده است که خیلی به روشنگری جامعه کمک کرده است، افزود: امروز تکثیر همان اندیشه ها را در دیگر رسانه ها شاهدیم و نمود پیدا کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سطح پایین کیفی رسانه ها را به خاطر نبود آزادی بیان در مطبوعات باید دانست که اگر این مانع نبود و دست اصحاب رسانه باز بود قطعا شاهد رسانه های اثر گذار و جریان ساز بودیم.
وی گفت: توقف هفته نامه نوید در سال 77 بزرگترین انتقادی است که میتوان از آن یاد کرد .
 
یک روزنامه نگار و فعال فرهنگی نیز در این مراسم با اعلام اینکه دیگر رسانه ای اثر گذاری را امروزه شاهد نیستیم، گفت: هفته نامه نوید یک رسانه ای بود که همه نوع افکاری در آن حاکم بود حتی اگر یک تفکر با خط مشی روزنامه هم خوانی نداشت باز هم اجازه نشر و انتشار آن فکر در هفته نامه نوید بود.
فرید صلواتی که خود فرزند فضل الله صلواتی است بیان داشت: اگر چه هفته نامه نوید در دوران خود منتقدان زیادی داشت و به خاطر اینکه مطالبه گر حق مردم بود پس از ده سال انتشار متوقف شد اما کادر و نیروی انسانی زبده و حرفه ای که در این نشریه قلم می زدند باعث شد که هفته نامه نوید اثر گذار شود.
وی اثر گذاری هفته نامه نوید را به خاطر شفافیت موضوعات و بیان آزاد دانست و ادامه داد: امروز مایه خوشحالی است تمامی کسانی که در این هفته نامه قلم می زدند خود از چهره های شاخص شدند.
این روزنامه نگار و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه شاید در جامعه امروز نتوان به همان شدت و حدت قلم زد، گفت: در آن زمان سرمقاله های فضل الله صلواتی، اشعار اقای طلایی و ستون آخه چرا آقای نوایی از پر خواننده ترین قسمت های این نشریه بود.
وی گفت: فضای امروز با آن سالها بسیار متفاوت است و امروز نمی توان با حرکت انقلابی و زوم کردن به مشکلات و چالش های مردمی مطالبه گری کرد چون حرف های تکراری است بسیار در خصوص مشکلات سخن گفته شده است اما حل نشده است بلکه لازمه حرکت فرهنگی صورت گیرد و با حرکت در این قالب بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار