در جلسه امروز شورای شهر تبریز مطرح شد
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز از کاهش ۳۰ درصدی آتش سوزی نسبت به سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۷۶۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳ 04 August 2019

به گزارش تابناک تبریز، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در آغاز با ارائه گزارشی گفت: کاهش ۳۰ درصدی میزان آتش سوزی ها در تبریز نشان از آموزشهای این مجموعه در میان مدارس و کودکان است.

محمد قلیزده ادامه داد: استفاده از ظرفیت های مردمی در صورتیکه جمع بندی شود بسیار حایز اهمیت است.
وی افزود: ما کمبود تجهیزات داریم و با وجود این کمبود ها از استاندارهای جهانی ۳۵ ثانیه عقب هستیم برای رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند کمک شما هستیم
.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی: با بیان اینکه در بحث مدارس، در ۳۰۰مدرسه آموزش های لازم را برای چهارشنبه اخر سال ارائه شده است، گفت: متاسفانه سند اسیب شناسی در زمینه اتش سوزی نداریم،اگر این سند تکمیل شود مشکلات آتش سوزی کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع نظارت ساختمان در طرح های ایمنی از دسترس ما خارج شده و از سال۹۵ در دست نظام مهندسی قرار گرفته شده اگر این اختیارات به سازمان آتش نشانی باز گردد،  مشکلات نیز کاهش می یابد.
قلیزاده در خصوص کمبود امکانات سازمان آتش نشانی نیز گفت: ما از ظرفیت های مردمی استفاده می کنیم، با این وضعیت اقتصادی امکانات و تجهیزات لازم را نمی توانیم تکمیل کنیم
.
عبدالله تقی پور نیز در این باره گفت: موضوع فوت آقای مردانی آذر (خیر تبریزی) نشات گرفته از همین عدم رعایت نکات ایمنی است
 
عضو شورای اسلامی شهر تبریزاضافه کرد: یکی از مهم ترین مشکلات در کشور ایران بحث ایمن سازی بوده که لازمه آن،  پیگیری شهرداری است. شورا از سازمان آتش نشانی می خواهد که بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از مکان های آسیب پذیر شهر مشخص شود
.
وی ادامه داد: متاسفانه تا زمانی که اتفاق ناگوار نیافته است، ما دست به کار نمی شویم. از یاد نبریم که حفظ جان مردم از همه چیز مهم تر است، علاج واقعی را قبل از وقوع باید کرد.
تقی پور خطر نشان کرد: پیشگیری، ایمنی و آمادگی در مباحث مرتبط با آتش نشانی صورت نگرفته است و ما در اکثر موارد تنها اقدام به مقابله می کنیم.
این عضوشورای اسلامی شهر تبریز افزود: آموزش اقدامات پیشگیرانه و مقابله با حوادث و حفظ جان شهروندان تبریز ،شناخت مناطق آسیب پذیر و حساس در تبریز اصلی ترین دغدغه ما است.
همچنین در ادامه مسعودی ریحان با اشاره به ایمنی مراکز خرید گفت: پاساژ های قدیمی از لحاظ اقتصادی و تاریخی برای ما دارای اهمیت است و به همین منظور باید شهر و بازار و سایر مکان ها هوشمندسازی شود.
وی اضافه کرد: از شهرداری درخواست داریم طرح و برنامه ای برای هوشمندسازی شهری ارائه دهند چون این امر موجب حل خودکار مشکلات می شود.

مسعوری ریحان تاکید کرد: تا زمانی که قدرت اجرایی نداشته باشیم برنامه ریزی مفهومی نخواهد داشت
شهرام دبیری نیز در این باره گفت: با توجه به مطرح شدن موضوع هوشمند سازی طی سالهای اخیر من نیز معتقدم هوشمندسازی یک هدف نبوده بلکه ابزاری برای حل مشکلات است، به نظر اگر مسئله ترافیک، آلودگی هوا و بحث ایمنی را در راستای هوشمندسازی حل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در خصوص بازار نیز اگر در بعضی مکانها سنسورهایی نصب شود، به محض وقوع آتش سوزی، این سنسور ها شروع بکار کرده از صرف هزینه های کلان نیز خود داری میشود.
وی تاکید کرددر مباحث دیگر باید برای کسانی که ایمنی را در ساخت و ساز رعایت میکنند بسته های تشویقی در نظر گرفت.
فریدون بابایی اقدم نیز گفت: قضیه سد معبر در پاساژهای ما اصلی ترین دغدغه است، برخی پاساژ های مانند پاساژ امت مشکلات سازه ای دارند و این موارد آتش نشانی واقعا نمی‌تواند اقدامی صورت دهد، متولیان امر باید اقدام به مراقبت و ایمنی کنند. کمبود های آتش نشانی را بصورت شفاف بگویید و فقر تجهیزات خود را مکتوب کنید.
محمد اشرف نیا با بیان اینکه آتش نشانی تنها مسئول این موارد نیست، گفت: آتش نشانی جزو زیر مجموعه مدیریت بحران است،اکثر دستگاه های دولتی در کارگروه مدیریت بحران قرار دارد،مدیریت بحران باید این کارگروه را دوباره راه اندازی کند.
سعید نیکو خصلت  نیز گفت: باید یک سری رویکردها را تغییر دهیم، بصورت قانونی می توان ۱۲۰ نفر را به این مجموعه تزریق کرده ولی از یاد نبریم که ورود  این نفرات بدون وجود سیستم آموزشی قوی مشکل زا خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه سیستم آموزشی در ایران ناکارآمد است، گفت: پیشنهاد می‌کنم این نفرات تحت آموزش مربیانی از کشورهای توسعه یافته همچون زاپن قرار بگیرد تا به روزترین علم ها را یاد بگیرند.
وی با بیان اینکه باید مدیریت یکپارچه و فرماندهی در شهرداری برقرار باشد، گفت: مدیران مجموعه هایی همچون آتش نشانی باید سالها در مدیریت خود باقی بمانند و نه اینکه مدام در حال تغییر مدیران باشیم.
کریم صادقزاده در ادامه گفت: در شهر تبریز اصنافی در کنار هم قرار دارند که تجمیع این شغل ها در کنار هم موجب بروز حوادثی می شود، در ادامه درخواست میکنم تا مکاتباتی با اصناف و اتاق انجام شود که هرکس قصد کسب پروانه دارد باید آموزش مقابله با حوادث را نیز ببیند.
وی اضافه کرد: توجه به کمبود تجهیزات آتش نشانی و با توجه به کارگاه های شهرک های صنعتی، لازم است  به ایستگاه های مستقر در این مجموعه ها دقت بیشتری داشته باشیم.
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز گفت: کارهایی که در طول سال انجام داده ایم، شامل  بررسی پاساژها و مناطق خطرخیز آموزش قبل از صدور پروانه است،علاوه بر این آتش نشانان سیار در تمام راسته های بازار حضور دارند.
وی یادآور شد: مهمترین بحث این است که مردم نیز باید همکاری کنند، بعضی دستگاه ها همچنان ایرادات را رفع نمی کنند، مثلا با وجود اینکه بارها اعلام شده بود یکی از دلایل آتش سوزی بازار اتصال برق بود،اما همچنان شاهد سیم کشی های فرسوده در بازار هستیم.
وی با بیان اینکه در این دوره چندین مورد به تعداد ایستگاه های آتش نشانی اضافه کردیم، گفت: دانشگاه علمی کاربردی آتش نشانی از جمله نادر دانشگاه هایی است که به طور تخصصی به آموزش آتش نشانی می پردازد.
اصرار بر مصوبه شرکت همشهری و حل مشکلات موجود طی دو هفته مصوب شد
قبل از ورود به دستور جلسه، نامه فرمانداری تبریز در خصوص مصوبه جلسه ۱۳۱ شورا مربوط به شرکت تعاونی همشهری قرائت شد.
نائب رییس شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: این قرارداد سالهاست در شهرداری تبریز و بسیاری از شهرداری های دیگر وجود دارد.
سونیا اندیش اضافه کرد: موضوع نوع این قراردادها در این دوره از شورای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفته وغیر قانونی بودن آن در حال بررسی است.
وی تاکید کرد: از همکاران میخواهم این موضوع را اورژانسی نکنند و با بررسی های لازم موضوع تعیین تکلیف شده  و در نتیجه اقدامات لازم انجام شود.
اندیش اضافه کرد: در صورت عدم تصویب اصرار به مصوبه، تنها حقوق افراد حقوق بگیر ضایع شده و در نتیجه شهرداری هیچ اقدامی در خصوص حقوق‌و دستمزد انجام نخواهد داد.
شهرام دبیری نیز ادامه داد: نامه فرمانداری شامل پاسخ قانع کننده ای نیست و علت این امر مشخص نشده است.؛ بر این اساس پیشنهاد من اصرار بر مصوبه قبلی است و پیشنهاد میدهم با فرمانداری صحبت شود و مشکلات حل شود.
بهشتی نیز با اقدام کلی و عملی در این خصوص اظهار موافقت کرد و گفت : نباید هر بار به تمدیداین شرکت اصرار کنیم.
 
شهرام دبیری پس از عدم موافقت اعضا شورا بر اصرار مصوبه شرکت همشهری  خطاب به اعضا شورای اسلامی شهر تبریز گفت: هیأت تطبیق و همکاران شورا دقت کنند که اگر این موضوع تصویب نشود، در پرداخت حقوق کارکنان با بحران مواجه خواهیم شد و عواقب این بحران بر عهده کسانی است که با این موضوع مخالفت کردند.
عبداله تقی پور نیز در پاسخ به شهرام دبیری گفت: فضا را ملتهب نکنید و تهدید نکنید. وقتی که فرمانداری ایراد گرفته چرا باید اصرار کنیم؟
فریدون بابایی اقدم با اصرار بر رایگیری دوباره اظهار داشت: به دلیل تشکیک در رای گیری، پیشنهاد می کنم دوباره رای گیری شود.
در رای گیری دوباره اصرار بر مصوبه قبلی به علاوه حل و فصل مشکلات توسط شهرداری و فرمانداری در عرض دو هفته  تصویب شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :