کد خبر: ۷۶۹۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰ 05 August 2019
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش معلولان در استان گفت: کاهش معلولان نتیجه انجام طرح‌های غربالگری و آزمایشات ژنتیک است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خبرگزاری فارس ، آیت افشارمهر با بیان اینکه سازمان بهزیستی یکی از مهم‌ترین نهادهایی حمایتی دولت وظیفه کمک به افراد معلول و نیازمند جامعه را بر عهده دارد، گفت: این سازمان با اتخاذ تدابیر، ارائه خدمات و حمایت‌های مادی و معنوی، حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی، حفظ کیان خانواده و تکیه بر مشارکت‌های مردمی و همکاری نزدیک سازمان‌های ذی‌ربط در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه‌های کم درآمد جامعه در حوزه‌های توانبخشی، اجتماعی، توسعه پیشگیری و مشارکت‌های مردمی فعالیت دارد‌.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد توجه به مقوله مهم آموزش در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی را یک ضرورت دانست و گفت: سازمان بهزیستی با حضور اساتید مجرب و دستگاه‌های مرتبط بالاخص آموزش و پرورش فعالیت‌های خوبی را برای آگاهی بخشی به مردم در دستور کار قرار داده است.
وی در ادامه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در عدم یادگیری مهارت‌های زندگی در سنین پایین دانست و اظهار داشت: با آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتقا حس مسئولیت‌پذیری در میان افراد جامعه، شاهد حضور فعال و مشارکت اجتماعی آنها خواهیم بود.
وی توجه به ارزش‌های دینی و ملی و سبک زندگی اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری را یادآور شد و گفت: باید نقش دین، خانواده، تربیت فرزندان و آموزش‌های علمی و تخصصی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر تبیین شود.
 افشارمهر با بیان اینکه هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کنترل کند گفت:  می‌توان با همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم سرعت شیوع آسیب‌ها را کنترل کرد.
مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اهمیت سلامت اجتماعی در کنار سلامت جسمی و سلامت روانی  اظهار داشت :اعتماد، مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی مهمترین عوامل ایجاد و حفظ سلامت اجتماعی در جامعه است.
این مسوول با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی از ابتدای خلقت همراه بشر بوده، هست و خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب‌ها از طریق مختلف از جمله آموزش و آگاهی بخشی کوتاهی نمی‌کنیم و در این زمینه برنامه‌های مختلفی اجرایی شده است.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش معلولیت‌ها در استان خبر داد و گفت: با توجه به غربالگری‌های مستمر شنوایی و بینایی در نقاط مختلف استان شاهد کاهش معلولیت‌ها در این حوزه هستیم که امیدوارم روزی برسد که دیگر معلول شنوایی و بینایی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه در گذشته بیشترین علت معلولیت در کهگیلویه و بویراحمد علل ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی بود، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های غربالگری و پیشگیری از معلولیت کاهش معلولیت‌ها را شاهد هستیم.
این مسوول افزود: تعداد معلولان شناسایی شده و زیر پوشش این نهاد حمایتی از ۱۸ هزار نفر به حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده اند.
افشار مهر کاهش حدود پنج هزار و ۸۰۰ معلول استان ظرف سال‌های گذشته را نتیجه انجام اقدام‌های پیشگیرانه و طرح‌های غربالگری در حوزه‌های مختلف بویژه در زمینه آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج و طرح‌های بینایی سنجی و شنوایی سنجی ذکر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار