آشتیان؛
رونق تولید سالانه ۲۰۰ تن صابون ارگانیک در شهرستان آشتیان علاوه بر تامین نیاز استان مرکزی و کشور، برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است
کد خبر: ۷۶۹۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 05 August 2019
به گزارش تابناک مرکزی -  صابون محلی، سوغات ۵۰۰ ساله آشتیان است که با تولید سالانه ۲۰۰ تنی صابون محلی نیاز استان مرکزی و استان‌های همجوار را تامین می‌کند.

نذکایی یکی از دو تولید کننده صابون سنتی آشتیان با بیان اینکه سالانه بین ۱۰۰ تن صابون تولید می‌کند گفت: تولید صابون محلی اختصاص به فصل تابستان دارد و در فصول سرما تولید نمی‌شود.

نورایی دیگر تولید کننده صابون سنتی در آشتیان می‌گوید: مواد اولیه تولید صابون محلی آشتیان چربی حیوانی، سود سوزآور، نمک و آب است.

وی افزود: جداسازی سود سوزآور و نمک از صابون و تولید صابون خالص و پخته شدن آن در دو مرحله از ویژگی‌هایی است که آن را از صابون صنعتی متمایز می‌کند.

به گفته وی، صابون آشتیان در ۸ ساعت آماده و بیش از ۱۰ روز در آفتاب خشک می‌شود تا به مرحله استفاده برسد.

کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هم گفت: درگذشته بین ۱۰ تا ۱۵ کارگاه تولید صابون در آشتیان فعال بوده است و به علت هزینه بالای تولید و سختی کارسبب شده که این واحد‌ها تعطیل شوند.

امیری افزود: در آینده‌ای نه چندان دور صابون سوغات اصیل آشتیان به ثبت ملی خواهد رسید.

وی ادامه داد: تولید صابون ارگانیک در شهرستان آشتیان برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن و عدم گازرسانی به این واحد تولیدی ازجمله مشکلاتی است که این دو تولید کننده آشتیانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش تابناک مرکزی -  صابون محلی، سوغات ۵۰۰ ساله آشتیان است که با تولید سالانه 200 تنی صابون محلی نیاز استان مرکزی و استان‌های همجوار را تامین می‌کند.

نذکایی یکی از دو تولید کننده صابون سنتی آشتیان با بیان اینکه سالانه بین 100 تن صابون تولید می کند گفت: تولید صابون محلی اختصاص به فصل تابستان دارد و در فصول سرما تولید نمی شود.

نورایی دیگر تولید کننده صابون سنتی در آشتیان می گوید: مواد اولیه تولید صابون محلی آشتیان چربی حیوانی، سود سوزآور، نمک و آب است.

وی افزود: جداسازی سود سوزآور و نمک از صابون و تولید صابون خالص و پخته شدن آن در دو مرحله از ویژگی هایی است که آن را از صابون صنعتی متمایز می کند.

به گفته وی، صابون آشتیان در 8 ساعت آماده و بیش از10 روز در آفتاب خشک می شود تا به مرحله استفاده برسد.

کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هم گفت: درگذشته بین 10 تا 15 کارگاه تولید صابون در آشتیان فعال بوده است و به علت هزینه بالای تولید و سختی کارسبب شده که این واحدها تعطیل شوند.

امیری افزود: در آینده ای نه چندان دور صابون سوغات اصیل آشتیان به ثبت ملی خواهد رسید .

وی ادامه داد: تولید صابون ارگانیک در شهرستان آشتیان برای 50 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن و عدم گازرسانی به این واحد تولیدی ازجمله مشکلاتی است که این دو تولید کننده آشتیانی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

از تولید صابون هایی ارگانیک تا اشتغالزایی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار