مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ارتفاع هسته رسی سد کرخه برای ارتقای پایداری این سد افزایش می یابد.
کد خبر: ۷۷۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴ 10 August 2019

فرهاد ایزدجو هدف از افزایش ارتفاع هسته رسی سد کرخه را بالا بردن ایمنی این سد بیان کرد و افزود: مطالعات این طرح که توسط سازمان آب و برق خوزستان اجرا می شود پایان یافته و در مرحله انتخاب پیمانکار است.

به گفته وی عملیات اجرایی افزایش ارتفاع هسته رسی سد کرخه تا پایان سال آینده به اتمام می رسد.

وی اضافه کرد: افزایش ارتفاع هسته رسی سد کرخه تاثیری بر حجم ذخیره و افزایش تراز آب مخزن نخواهد داشت، اما بدنه سد در زمان حداکثر سیلاب محتمل (PMF) ایمن تر شده، تا احتمال تخریب به حداقل برسد.

سد کرخه در سیل اخیر یکی از پرچالش ترین دوره های خود را سپری کرد. شایعات بسیار درباره پایدار نبودن سد کرخه و احتمال تخریب آن، نگرانی بسیاری را به دنبال داشت.

سد کرخه از نوع خاکی با هسته رسی، بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی اندیمشک در شمال خوزستان است. این سد بزرگترین سد خاکی تاریخ ایران و دارای بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور است.

مهدی قمشی رییس دانشکده علوم آب دانشگاه چمران اهواز پیش از این درباره سد کرخه گفته بود: سد کرخه که نخستین تجربه ساخت ایرانی سدها بوده، برای ذخیره هفت میلیارد مترمکعب پیشی بینی شده بود، اما به دلیل اشکالات سازه سد و احتمال نشتی که وجود داشت، گفته شد که توان ذخیره پنج میلیارد مترمکعب را دارد، و حتی در ذخیره این میزان نیز تردید جدی است.

با وجود نگرانی ها اما سد کرخه در سیل اخیر، در تاریخ ۱۲ فروردین امسال از تراز نرمال گذر کرده و به پنج میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب رسید. خروجی این سد در زمان سیل به بیش از ۲ هزار مترمکعب افزایش یافته بود که باعث شد بخش های زیادی از روستاها و شهرها و زمین های کشاورزی پایین دست این سد به زیر آب برود. حجم ذخیره این سد تیر امسال به شرایط عادی و تراز نرمال بازگشت.

 

کمبود اعتبار ساماندهی رودخانه های خوزستان

ایزدجو همچنین اعتبار اختصاص یافته برای ساماندهی رودخانه های خوزستان را ۴۸۰ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این اعتبار برای اجرای طرح های لایروبی و حفاظت از سواحل بسیار ناچیز است، بر این اساس طرح با اولویت بندی در چند نقطه اضطراری اجرا می شود.

وی افزود: ساماندهی سواحل در منطقه زاویه ها دزفول، کارون در خرمشهر و بامدژ در بخش مرکزی اهواز در اولویت است.

ایزدجو با بیان اینکه کمبود اعتبارات، لایروبی وسیع را ناممکن کرده، ادامه داد: نی زدایی و لایروبی کارون در مقطع اهواز در حدی که زیباسازی منظر را تامین کند نیز انجام می شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: سازمان آب و برق در جابه جایی روستاهایی که در بستر سیلابی رودخانه ها قرار دارند، دخالتی ندارد و به دلیل تبعات اجتماعی، این مساله در شورای بحران و شورای تامین استان تصمیم گیری می شود.

وی بیان کرد: سازمان آب و برق فقط آمار روستاهایی که در مسیر سیلابی رودخانه ها واقع هستند را اعلام کرده و بنیاد مسکن نیز با تشکیل کارگروهی در حال انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه است.

وی اضافه کرد: مقرر شده بیشتر روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار دارند، جابه جا نشوند اما با ساخت دایک و سیل بند ایمن سازی شوند.

بر اساس این گزارش حمید لشکری معاون سازمان آب و برق خوزستان پیش از این گفته بود که ۲۴۵ روستای خوزستان در بستر سیلابی رودخانه ها قرار دارند که سیلاب اخیر بر ۱۲۰ روستا از این تعداد تاثیر گذاشت. ۷۶ روستا دچار آبگرفتگی و ۳۲ روستا شرایط بحرانی تری داشتند.

علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن کشور اما اردیبهشت امسال گفته است که جابه جایی روستاهای سیل زده امکان پذیر نیست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار