عضو شورای شهر اهواز گفت: وزارت نفت نمی‌تواند ادعا کند که عوارض خود را پرداخت کرده است زیرا عوارض شرکت نفت و گاز مارون و کارون در سال ۹۳ با جرائم مبلغی در حدود یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ برابر یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون هیچ‌گونه پرداختی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۷۷۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲ 10 August 2019

نشست خبری رئیس و اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز صبح امروز با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ عبدالزهرا سنواتی در این نشست با اشاره به عملکرد شورای پنجم شهر اهواز اظهار کرد: در طول دو سال فعالیت شورا 78 جلسه علنی برگزار شد که در مجموع این جلسات 620 مصوبه داشتند. همچنین 467 مورد مصوبه به فرمانداری ارسال و 317 مصوبه به شهرداری ابلاغ شده است.
 
وی افزود: در این مدت با 6 لایحه در صحن شورای شهر اهواز مخالفت شده است. همچنین 12 طرح شورا به شهرداری ارسال شده که چهار طرح مصوب و شش طرح در جریان است.
 
سنوانی با اشاره به برگزاری جلسات ملاقات عمومی شورا، گفت: در سال گذشته 41 جلسه ملاقات عمومی برگزار شد و اعضای شورا در مجموع یک هزار و 658 نفر را ملاقات کردند. البته این آمار تنها مربوط به روزهای دوشنبه است و در روزهای دیگر نیز ارباب رجوع داشته‌ایم.
 
رئیس شورای شهر اهواز در خصوص عملکرد شورای پنجم شهر اهواز بیان کرد: راه‌اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات به عنوان اولین شورای شهر در کشور، یکی از بهترین کارهای خوب این شورا بوده است. طبق اظهار نظر دستگاه‌های نظارتی، اعضای شورای پنجم از سالم‌ترین شوراهای کشور هستند.
 
سنواتی عنوان کرد: اعضای این دوره علاوه ‌بر سلامت اخلاقی و مالی، دارای تخصص هستند و هر کدام از اعضای شورا در کمیسیون خود سوابق و تجربه‌های خوبی دارند.
 
وی گفت: در هیچ دوره‌ای مانند دوره پنجم شورای شهر اهواز، نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم نشده بود. یکی از آسیب‌های اهواز وجود مناطق محروم است. انقلابی‌ترین مردم در این مناطق ساکن هستند بنابراین نگاه این شورا به این مناطق است.
 
رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت مناطق محروم شهر بیان کرد: منطقه ملاشیه یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاههای غیررسمی اهواز است. نخستین کارهای عمرانی را از ملاشیه آغاز کردیم زیرا نگاه ما بر محرومیت‌زدایی است.
 
سنواتی ادامه داد: با توجه به اهمیت منطقه مهدیس نخستین حضور اعضای شورا و شهردار سابق در منطقه مهدیس بود. همچنین تعامل شهرداری با سایر دستگاه‌ها موجب شد برخی مشکلات منطقه مهدیس حل شود. 
 
وی عنوان کرد: همچنین حرکت به سمت شهر هوشمند و تکمیل طرح GIS و سیماک (ممیزی املاک و اموال شهرداری) از دیگر پروژه‌های در دستور کار است. شهرداری را مکلف کردیم که طرح GIS را تا پایان سال جاری تکمیل کند. مدیریت سیل یکی دیگر از فعالیت‌های اعضای شورا بوده است.
 
رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: تعامل با دستگاه‌ها و تسهیل در روند امور از دیگر کارهای شورای شهر است. تکمیل افتتاح چندین سطح از سطوح پل شهید کجباف، بلوار خادم شهدا، پل ولایت، افتتاح چندین سرای محله، راه‌اندازی ایستگاه‌های BRT و ریل‌باس و انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای اجرای سه پروژه در سطح شهر اهواز برخی فعالیت‌های شورا هستند.
 
سنواتی در خصوص عدم پرداخت عوارض حق آلایندگی نفت گفت: علی‌رغم اینکه آرای قضایی در این زمینه در سال 93 و 94 صادر شده است، حق آلایندگی شهر اهواز هنوز پرداخت نشده است و وزارت نفت نمی‌تواند بگوید که اهواز هیچ طلبی در این خصوص ندارد.
 
وی با اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص پرداخت شدن حق آلایندگی نفت به شهرداری اهواز ادامه داد: میزان حق آلایندگی شرکت نفت و گاز کارون در سال 93 با احتساب جرایم، بیش از 722 میلیارد تومان و شرکت نفت و گاز مارون بیش از 397 میلیارد تومان است که در مجموع اهواز بیش از یک هزار و 120 میلیارد تومان حق آلایندگی از این شرکت‌ها تنها در سال 93 طلب دارد. مستندات این مبالغ موجود است و هنوز مبلغی در این زمینه پرداخت نشده است. شرکت نفت نیز باید مستندات قانونی خود مبنی بر اینکه عوارض آلایندگی را پرداخت کرده، ارائه کند.
 
رئیس شورای شهر اهواز عنوان کرد: البته این میزان حق آلایندگی تنها برای اهواز نیست و بین اهواز، باوی، کارون، شادگان و هفتکل که در حوزه نفت و گاز کارون و مارون قرار دارند، تقسیم می‌شود. همچنین میزان حق آلایندگی این شرکت‌ها در سال 94، یک هزار و 900 میلیارد تومان است که این رقم نیز بین چهار تا پنج شهرستان تقسیم می‌شود.
 
وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در حوزه شهری، بیان کرد: شهرداری متولی کار فرهنگی نیست. دستگاه‌های متولی فرهنگی، سازمان تبلیغات و اداره ارشاد هستند و برخی سازمان‌ها مانند سپاه و شهرداری هم در این زمینه مشارکت می‌کنند. کار شهرداری ذاتا فرهنگی نیست و تنها بخشی از کار ما در حوزه فرهنگی است.
 
رحیم کعب عمیر عضو شورای شهر اهواز در این جلسه با اشاره به نارضایتی مردم از سیستم اتوبوس‌رانی، اظهار کرد: بیش از ۷۰ دستگاه اتوبوس شهر اهواز فاقد کولر هستند و طبق قانون یک‌سوم هزینه بلیت اتوبوس توسط دولت، یک‌سوم توسط شهروندان و یک‌سوم توسط شهرداری پرداخت می‌شود که دولت از سال ۹۳ تا ۹۶ یارانه بلیت و سوخت را پرداخت نکرده است.

وی افزود: از سال ۸۹ تاکنون نیز دولت سهم خود را در خرید اتوبوس‌ها پرداخت نکرده است و ۵۰ اتوبوسی که در سال ۹۷ به ناوگان حمل‌ونقل شهر اهواز اضافه شده توسط شهرداری خریداری شد و دولت فقط ۹ درصد از سود آن را پرداخت کرد.

کعب عمیر با اشاره به تعداد کم بازرس برای نظارت بر قیمت تاکسی، عنوان کرد: یک هزار و ۸۰۰ تاکسی در سطح شهر اهواز موجود است که حدود ۵۰۰ دستگاه از آن‌ها فرسوده است و در بحث جایگزینی تاکسی‌های فرسوده بانک‌ها و ستاد ساماندهی مدیریت سوخت هماهنگی لازم را ندارند.

وی گفت: یک هزار و ۵۰۰ دستگاه مسافربر شخصی نیز تاکنون ساماندهی شده است و تعداد زیادی نیز موجود است که باید مراحل لازم را برای ساماندهی طی کنند و نیازمند همکاری قوه قضاییه و راهور برای ساماندهی این خودروها هستیم.

عضو شورای شهر با اشاره به مشکل مترو اهواز، اظهار کرد:  تنها راه‌حل مسئله مترو اهواز تجدیدنظر دولت در خصوص ایجاد ردیف اعتبار برای مترو است زیرا سرمایه‌گذار وارد این حوزه نمی‌شود و پرونده اختلاف شهرداری و شرکت کیسون در کمیته فنی وزارت کشور در انتظار صدور رأی است.

وی افزود: ۷ ایستگاه ریل باس تاکنون آماده شده است و منتظر مجوز راه‌آهن برای افتتاح هستیم که ظرفیت واگن‌ها ۳۶۰ نفر است و حدود ۳ تا ۶ درصد جابه‌جایی شهر اهواز را انجام خواهد داد.

کعب عمیر با اشاره به عدم پرداخت حق آلایندگی توسط شرکت نفت، اظهار کرد: اولویت اول شرکت‌های نفتی شهروندان اهوازی نیست بلکه اولویت آن‌ها نفت است. شرکت‌های نفتی حتی حاضر به اختصاص زمین برای ایجاد راه ارتباطی محله‌های محروم، زمین چمن و مراکز فرهنگی برای این محلات نیستند.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر اهواز در این نشست گفت: شهر اهواز از نظر اجرای پروژه های عمرانی در مقایسه با سایر کلانشهرها عقب تر است که دلیل اصلی این عقب ماندگی به محدودیت منابع مالی باز می گردد.

محمدجعفر فلسفی با اشاره به اینکه محدودیت منابع مالی اجازه اجرای پروژه های عمرانی بزرگ را به شهرداری و شورای شهر اهواز نداده است افزود: مهم ترین چالش شهر اهواز درحال حاضر مشکلات ترافیکی است که سبب بروز مشکل برای شهروندان شده است.

وی ادامه داد: اولویت شورای پنجم شهر اهواز تکمیل پروژه های عمرانی نا تمام شهر از جمله تقاطع غیر همسطح شهید کجباف، پل ولایت و اتوبان پل ششم به سمت گلستان بود، پروژه تقاطع سید خادم الشهدا به مدت چهار سال تعطیل شده بود اما با تغییر شورای شهر و شهردار در مدت زمان یکسال به بهره برداری رسید.

فلسفی بیان کرد: اتمام این پروژه علاوه بر روان شدن ترافیک، سبب خروج کوی آل صافی از بن بست و افزایش ارزش ملکی کوی رمضان شد.

وی ادامه داد: احداث تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه و جمهوری با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء از دیگر پروژه های در نظر گرفته شده برای اهواز است که تفاهم نامه ساخت آنها امضا شده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به توجه شورای شهر به نقاط کم برخوردار گفت: در سال ۹۶ و ۹۷ شورای شهر و شهرداری اهواز توجه ویژه ای به مناطق کم برخوردار داشت و خیابان های مناطق بسیاری از جمله مهدیس و ملاشیه آسفالت شدند. امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که پروژه های آسفالت را سرعت ببخشیم.

فلسفی با اشاره به گلایه مندی شهروندان از وضعیت چاله ها در آسفالت خیابان ها اظهار داشت: آسفالت خیابان ها منوط به ۲ مساله تامین منابع مالی و تامین قیر است، گاهی به دلیل عرضه در بورس، قیر موجود نیست و گاهی منابع مالی اجازه نمی دهد، از این رو پروژه های آسفالت به کندی پیش می رود.

وی در خصوص منازل در معرض خطر منبع آب گفت: تصمیم گیری برای این منازل بیش از ۲۰ سال زمان برده اما تاکنون نتیجه ای نداشته است، درحال حاضر زمین برای جابجایی این منازل و پیمانکار این پروژه تعیین شده اند.

رییس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز بیان کرد: کمیته سیل با مسئولیت آقای باباپور نائب رییس شورای شهر اهواز در شورای شهر اهواز تشکیل شده و به دنبال راهکارهایی برای حفاظت شهر در برابر سیل احتمالی هستیم.

رییس کمیسیون تحقیق ،نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز در این نشست یکی از راه های توسعه اهواز را مطالبه گری مردم دانست و افزود: مردم باید به سطح بالایی از حقوق خود در جامعه آشنا شوند تا به واسطه آن مطالبه گری بالا برود.

محمدرضا ایزدی با اشاره به لزوم همکاری رسانه ها و مردم برای پیگیری حق آلایندگی افزود: بیش از ۲۲۰ حلقه چاه در اهواز  وجود دارد که عوارض آن پرداخت نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت نفت وگاز کارون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای عوارض سال ۹۳ به شهرداری بدهکار است اما از پرداخت آن شانه خالی می کند.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۲۰ حلقه چاه در اهواز داریم که عوارض آن پرداخت نمی شود. نیاز داریم تا برای باز پس گرفتن حق مردم، رسانه ها با اعضای شورا همصدا شوند.

وی یکی دیگر از مصادیق ضرورت افزایش آگاهی شهروندان را وظیفه دولت در اعطای زمین به زوج های جوان دانست و اظهار داشت: وقتی متولیان امر، واگذاری زمین ها را به افراد ناحق بسپارند،  ساخت و سازهای غیرمجاز رونق پیدا می کند در حالی که با افزایش مطالبه گری مردم این مشکل کمتر می شود.

نایب رییس شورای شهر اهواز نیز با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای پروژه ها در اهواز گفت: سرمایه گذاران در سایر کلانشهرها باید از ۱۵ دستگاه استعلام بگیرند درحالی که تعداد مجوزهای لازم در اهواز ۲۱ مورد است.

مهران باباپور ادامه داد: سرمایه گذاران نگران سرمایه های خود هستند و باید طوری زمینه حضور آنها فراهم شود که بازگشت سرمایه آنها تضمین شود.

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور  عضو شورای شهر اهواز در این جلسه با بیان این‌که در حوزه فرهنگی دستگاه‌های مختلف درگیر هستند، اظهار کرد: در مناطق مختلف حاشیه شهر اهواز مدارس کانکسی وجود دارد که در حوزه مسؤولیت آموزش‌وپرورش است؛ همچنین سرانه ورزشی در اهواز بسیار کمتر از استاندارد است و این امر نیز در حوزه اداره ورزش و جوانان است.

وی افزود: زمین چمن‌های مصنوعی که از قبل وجود داشت در دوره پنجم شورا ساماندهی شدند و در اختیار موسسه‌های فرهنگی و ورزشکاران قرار گرفتند؛ همچنین دو فرهنگ‌سرا که در این دوره آغاز به ساخت شدند، افتتاح شدند.

موسی پور با اشاره به وجود گذر فرهنگی در یزد و کاشان، عنوان کرد:  ایجاد گذر فرهنگی در شهرها به عهده اداره کل میراث فرهنگی و اداره ارشاد اسلامی است و شهرداری نیز مکان موردنظر را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، برای شهر اهواز مکان‌های مدنظر قرار گرفته شده است که مقرر شد امسال با همکاری اداره کل فرهنگ کلنگ‌زنی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار