تابستان امسال در بخشهایی از شهرهای داراب ، کوار ، فیروز آباد و کوهنجان با نوبت بندی آب مواجه شدیم ، تمهیداتی برای خرج این شهرها از بحران تامین آب اندیشیده شده و با تاکید بر لزوم صرفه جویی امید است امسال آخرین تابستان بروز بحران تامین آب در این شهرها باشد.
کد خبر: ۷۷۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ 11 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد علی قلندری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال ۹۶ تعداد شهرهای بحرانی فارس در تامین آب ۱۹ شهر بود، سال گذشته این تعداد به ۹ شهر رسید و امروز و علی‌رغم گرمای شدید هوا، این تعداد به ۴ شهر کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با تاکید بر اینکه در سالهای آینده همین تعداد شهر نیز از بحران تامین آب خارج خواهند شد افزود: تابستان امسال در بخشهایی از شهرهای داراب ، کوار ، فیروز آباد و کوهنجان با نوبت بندی آب مواجه شدیم ، تمهیداتی برای خرج این شهرها از بحران تامین آب اندیشیده شده و با تاکید بر لزوم صرفه جویی امید است امسال آخرین تابستان بروز بحران تامین آب در این شهرها باشد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده برای تامین آب در این مناطق گفت: برای شهر داراب از محل سد رودبال آب شرب مورد نیاز تامین شده و بزودی این شهر به شبکه توزیع آب سد می پیوندد ، در شهر کوهنجان با حفر چاههای جدید مشکل تامین آب تا حدودی مرتفع شده ، فیروز آباد از محل سد تنگاب تامین آب خواهد شد و در کوار نیز با بازمهندسی چاههای موجود و استفاده از چاههای جدید مشکل حل می شود.

قلندری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۵ درصد آب مورد نیاز مردم در استان فارس از محل آبهای زیرزمینی تامین می شود، گفت: وزارت نیرو تلاش می‌کند که ۳۰ درصد از شهرهای استان فارس را تحت پوشش آب‌های سطحی که منابع قابل اعتمادتری است، قرار دهد که شهرهای داراب، فسا، زرین دشت و در مراحل بعدی کازرون، نی ریز در دستور کار خواهد بود.

مدیر عامل آبفای استان فارس یکی از موانع مهم در بهینه سازی مصرف آب را قیمت اندک آب شرب اعلام و اضافه کرد: قیمت پایین آب چالش بزرگی است که هنوز حتی مسئولان هم به آن اعتقادی ندارند.

این مسوول با اشاره به اینکه برای ترمیم یک درصد از کل شبکه آب شرب موجود در استان فارس حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: چون آب آشامیدنی در فارس عمدتا از منابع زیرزمینی تامین می‌شود افزایش بارندگی، تاثیری بر آن ندارد و اینکه بارندگی مشکل آب را حل کرده باشد، تصور غلطی است.

قلندری سرانه مصرف در ایران را حدود ۱۶۱ لیتر برای هر نفر اعلام و اضافه کرد: هم اینک در ایران ۱۱ درصد بیشتر از شرایط عادی و ۶۰ درصد بیشتر از شرایط خشکسالی آب مصرف می‌کنیم.

مدیر عامل آبفای فارس همچنین گفت: با توجه به برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیر زمینی استان فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان را به خود اختصاص داده و بسیاری از آبخوان ها از بین رفته و موضوع مرگ آبخوان ها محقق شده است.

وی با بیان اینکه ۸۲ شهر و ۲۰۰ روستا با جمعیت ۲ میلیون نفر تحت پوشش تامین آب در استان فارس هستند گفت: ۴۲۸ حلقه چاه فعال در استان فارس با ۲۳۰۰ کیلومتر خط انتقال و ۶۲۰ هزار مترمکعب ظرفیت ذخیره آب مورد نیاز مردم را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس اضافه کرد: ۴۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب در این استان فعال است .

قلندری افزود:دو خط آبرسانی از سد سلمان فارسی با ۵۰۰ هزار نفر پوشش و خط دوم نیز از سد کوثر که ۵ شهر و ۵۰ روستا را پوشش می دهد و طولانی ترین خط انتقال تامین آب است آب مورد نیاز برخی شهرهای فارس را تامین می‌کند.

۶۱۱۳

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار