رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پیشوا گفت: با توجه به بیابانی بودن این شهرستان و به منظور مقابله با بیابان زایی و تثبیت شن های روان، اجرای طرح های بیابان زدایی ضرورت دارد.
کد خبر: ۷۷۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ 11 August 2019

به گزارش تابناک تهران، بهزاد سنایی بعد از ظهر یکشنبه در جمع تعدادی از خبرنگاران حاضر در اداره منابع طبیعی پیشوا با بیان اینکه این شهرستان دارای حدود ۷۳۰۰ هکتار اراضی ملی بوده و با استان سمنان و شهرستان های پاکدشت و ورامین همجوار می باشد افزود: بیشتر وسعت اراضی ملی این شهرستان را اراضی بیابانی تشکیل داده و فقط حدود ۳۵۰ هکتار از این اراضی دارای پوشش مرتعی و جنگلی گز می باشد.

وی به وجود جنگل طبیعی گز در منطقه یوسف آباد واقع در شمال شرقی شهرستان پیشوا اشاره کرد و اظهار داشت: این جنگل گز که به وسعت ۲۵۰هکتار و از سال های دور و به صورت طبیعی در این منطقه وجود دارد تاکنون توانسته نقش مهمی در جلوگیری از تخریب منابع آب و خاک، تثبیت خاک منطقه و مهار ریزگردها ایفا کند.

سنائی در ادامه تصریح کرد: با توجه به استعداد منطقه و سازگاری این گونه با مناطق خشک و بیابانی و مقاومت بالای آن در برابر کم آبی و شوری خاک، توسعه جنگل گز در این منطقه به وسعت ۵۰۰هکتار از سوی منابع طبیعی پیشوا پیشنهاد و در دستور کار قرار گرفته است.

این مسئول منابع طبیعی شهرستان پیشوا یادآور شد: در سال های اخیر به دلیل شرایط زیست محیطی همچون تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه وارد شده که متأسفانه عوامل انسانی نیز با نوع نگاه بهره بردارانه خود از طبیعت همانند چرای مفرط، برداشت غیراصولی و بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، باعث تخریب بیشتر سرزمین و تشدید پدیده بیابان زایی شده است.

وی پدیده بیابان زایی را تهدیدی زیست محیطی دانست و خاطر نشان کرد: تولید گرد و غبار ناشی از پدیده بیابان زایی علاوه بر تهدیدی جدی برای سلامتی جوامع محلی و شهرستان های همجوار، تهدیدی برای عرصه تولید و اشتغال به شمار می آید که با توجه به این مهم لازم است برای کنترل و مهار این پدیده اقدامات بیابان زدایی در مناطق بیابانی شهرستان پیشوا به مرحله اجرا درآید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پیشوا تأکید کرد: امیدواریم با همکاری، همیاری و حمایت های همه جانبه دستگاه های ذی ربط و تخصیص اعتبارات لازم شاهد اجرا و توسعه طرح های بیابان زدایی در سطح این شهرستان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار