سرپرست شیلات خوزستان:
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در شمال دزفول هفته دولت کلنگ زنی می‌شود و بیش از ۶۰ درصد تولید ماهیان خاویاری کشور را شامل می‌شود.
کد خبر: ۷۷۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 13 August 2019

غلامرضا افتخاری نسب در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه ماهی جزو سبد غذایی مردم محسوب می‌شود، اظهار کرد: شاید شیلات از هر نظر مظلوم واقع شود و بعد از سیلاب خوزستان، ماهیان فرار کرده از مزارع پرورش ماهی، توسط دیگران صید می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه پرورش‌دهنده‌های بدون مجوز ماهی بیش‌ترین خسارت را از سیلاب دیدند، افزود: این واحدها غیرمجاز نیستند بلکه بدون مجوز هستند؛ این پرورش‌دهندگان بچه ماهی را از شیلات می‌گیرند و تولیدات آنها جزو آمار عملکرد شیلات استان محسوب و تحت نظر دامپزشکی هستند.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان تصریح کرد:  خوزستان در تولید ماهیان گرمابی با مازندران و گلستان رقابت دارد و سال گذشته به دلیل خشکسالی رتبه دوم را کسب کرد اما سه سال ماقبل از آن در رتبه نخست قرار داشت.

افتخاری نسب با اشاره به اینکه اگر امسال بیماری پیش نیاید، یکی از سال‌های پررونق در پرورش ماهیان گرمابی داریم، گفت: شوشتر، شوش و سوسنگرد در بخش پرورش ماهی بیش‌ترین خسارت را از سیلاب دیدند.

وی با اشاره به اینکه سند توسعه شیلات خوزستان توسط یکی از قوی‌ترین مشاوران شیلات در کشور در حال تدوین است، بیان کرد: این سند توسعه طبق آخرین قرار شهریور امسال باید تحویل داده شود چون باید خواسته شیلات، محیط زیست و آب و برق استان را همزمان در نظر بگیرند؛ شهریور بُرش نهایی سند برای شیلات استان ارسال می‌شود و تاکنون ۸۰ درصد اطلاعات در اختیار قرار گرفته است.

طرح‌های جدید شیلات

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان بیان کرد: یکی از سه طرحی که در هفته دولت کلنگ زده می‌شود، مجتمع پرورش ماهیان خاوری در شمال دزفول است که بیش از ۶۰ درصد ماهیان خاویاری کشور را تأمین می‌کند و سردخانه، کارخانه یخ، تولید خوراک دام و ماهی دارد.

افتخاری نسب با اشاره به اینکه طرح فاز دوم برق شهید احمدیان با بیش از ۱۱ میلیارد تومان اعتبار نیز جزو طرح‌های هفته دولت است، ادامه داد: اسکله بندر امام سومین طرح با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال است که هشت ماهه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از هورمون در مرغداری‌ها برای پرورش مرغ استفاده و کاربرد آن در پرورش ماهی منتفی است، گفت: در بحث پرورش ماهی در قفس تلاش داریم تا با سازمان آب و برق به توافق برسیم ولی آنها به دلیل مباحث زیست‌محیطی درباره آب شرب دغدغه دارند؛ این در حالی است که سایر استان‌ها از منابع آب شرب برای پرورش ماهی در قفس استفاده می‌کنند.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به طرح ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو هندیجان و اخذ مجوز برای پرورش میگو در چوئبده ادامه داد: سیاست شیلات کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و تولید است؛ پرورش ماهی و میگو در قفس نیز بخشی از سیاست‌های افزایش تولید و بهره‌وری است.

افتخاری نسب با تأکید بر اینکه در پرورش ماهیان گرمابی، شیلات از استخرهای خاکی به سمت استخرهای بتنی حرکت کرد، یادآور شد: در طرح‌های جدید پرورش آبزیان به دلیل بیماری لک سفید از روش‌های جدید استفاده می‌شود تا بتوانیم دو نوبت در سال پرورش میگو داشته باشیم.

بازسازی ذخایر آبزیان

وی خبر داد: در بازسازی ذخایر آبزیان در تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بیش از ۱۹ میلیون بچه ماهی (گونه‌های آبی) از فروردین امسال رهاسازی شده و با هماهنگی محیط زیست رهاسازی پشت سدها نیز به صورت میانگین سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بچه ماهی انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان انتقاد کرد: ۱۰ میلیون لارو بچه ماهی در تالاب هورالعظیم رها شده بود اما به دلیل باز کردن دایک مرزی از بین رفتند.

افتخاری نسب در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا با اعلام این خبر که سال گذشته ۱۲ هزار تُن ماهی تیلاپیا وارد کشور شده اما ظرفیت تولید ۲۰ هزار تُن است، گفت: چند گونه تیلاپیا داریم که در سیلاب امسال بسیاری از گونه‌های ماهی مهاجم وارد استخرهای پرورش ماهی شدند؛ گونه ماهی تیلاپیا نوع زیلایی و تیلاپیا پرورشی از گونه نیلی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های نابودی تیلاپیا زیلی پرورش رقیب است، ادامه داد: در خوزستان به دلیل تنوع بالای ماهی اگر تیلاپیا هم باشد صرف‌نظر از بحث اقتصادی شاید ذائقه افراد چندان تغییر نکند؛ تیلاپیا ضرر ندارد و پرورش آن رونق اقتصادی دارد و یکی از عوامل کاهش ماهی صبور وجود گونه ماهی تیلاپیا زیلی و خشکسالی است. 

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه صید ماهی با شوک الکتریکی مجاز نیست و یکی از دغدغه‌های شیلات عدم ماهیگیری به این روش است، گفت: با محیط زیست در این خصوص جلساتی برگزار شده چون صیادان اعتراض دارند که استفاده از این روش موجب از بین رفتن ذخایر می‌شوند؛ در این راستا حتی دستورالعمل برای برخورد با افراد خاطی تهیه شده است.

افتخاری نسب در پایان با اشاره به فعالیت چهار کارخانه غذای ماهی در خوزستان و نبود مشکل در این زمینه عنوان کرد: ۲۰۷ تعاونی داریم که تنها ۳۰ آنها به تولید رسیده‌اند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار