استاندار فارس در پایان این جلسه عنوان کرد: آموزش و پرورش باید مسائل رفاهی و مطالبات آنان را در اولویت قرار دهد؛‌چراکه این قشر بسیار تاثیرگذار هستند.
کد خبر: ۷۷۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 13 August 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در جلسه شورای آموزش و پرورش که صبح امروز در محل استانداری فارس برگزار شد، دو دستور کار واگذاری مقطع پیش‌دبستانی از بهزیستی به آموزش و پرورش و تبدیل به احسن و فروش املاک بلااستفاده آموزش و پرورش از موضوعات بحث‌برانگیز بود.

مدیرکل بهزیستی فارس درباره واگذاری پیش‌دبستانی‌ها به آموزش و پرورش که با رای دفترحقوقی استانداری فارس به نفع آموزش و پرورش صادر شده بود، واکنش نشان داد و گفت: حکم به آن‌ها ابلاغ نشده است.

سید مرتضی موسوی خواهان اختصاص دادن فرصتی برای اعتراض به این موضوع و شنیدن دفاعیات بهزیستی شد و ادامه داد: براساس اسناد بالادستی از مراکزی با عنوان پیش‌دبستانی یاد نشده و این تفسیر آموزش و پرورش است که آموزش کودکان کمتر از ۴ سال و بیشتر از این سن را تفکیک کرده است.

موسوی بیان کرد: رشد جامع کودک از شیرخوارگی تا پیش‌دبستانی را در برمی گیرد، از سوی دیگر آموزش و پرورش قصد دارد پیش‌دبستانی‌ها را به بخش غیردولتی واگذار کند که این موضوع توسط بهزیستی پیش از این صورت گرفته است و نکته سوم اینکه در ۷۰۰ مهدکودک فارس به افراد ناتوان یارانه اختصاص داده می شود در حالی که آموزش و پرورش محلی برای پرداخت این کمک ها ندارد.

جداسازی پیش‌دبستانی از مهدکودک از لحاظ مادی سودی برای مهدهای کودک ندارد

مدیرکل بهزیستی فارس بیان کرد: جداسازی پیش‌دبستانی از مهدکودک از لحاظ مادی سودی برای مهدهای کودک ندارد و بر این اساس همه تعطیل می‌شوند؛ از همین رو باید سیاستی را در پیش گرفت که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

موسوی درخواست کرد این موضوع در کمیته ای بررسی شود و در سطح ملی اعلام شود تا سیاست همزمانی در سراسر کشور اعمال شود.

استاندار فارس در پاسخ به مباحث مطرح‌شده خطاب به مدیرکل آموزش و پرورش گفت: محلی برای تامین یارانه‌ها در این خصوص مشخص نشده است اینکه آموزش کودکان تا چهار سال مربوط به بهزیستی باشد و بیش از ۴ سال معطوف به شما مصداق آن است که استخوان را تحویل می‌دهید و گوشت را برمی دارید. ‌اگر قرار است همه را بردارید و اگر نه باید کارشناسی شود و محل یارانه نیز به‌صورت مشخص اعلام شود.

اگر دستگاه‌ها مشتاق خدمت هستند، مردم نباید به وضع موجود اعتراض کنند

او درباره حکم کمیته حقوقی نیز گفت: این حکم برقرار است؛ اما اولویت باید حل مشکلات مردم باشد و اگر هر دو دستگاه اینقدر مشتاق خدمت هستند نباید این همه تحصن و اعتراضات مردمی داشته باشیم و مردم دچار مشکل هستند.

دلیل آموزش و پرورش برای جداسازی پیش‌دبستانی‌ها از مهدهای کودک یکسان‌سازی محتوای آموزشی است؛ این در حالی است که بهزیستی مدعی است که این محتوا تاکنون به‌صورت مشترک تنظیم و تهیه شده است و نظارت نیز مشترک است.

یکی دیگر از دستورکارهای این جلسه بررسی فروش املاک یا تغییر کاربری املاک آموزش و پرورش بود.

از راهکارهای تأمین منابع مالی آموزش و پرورش فروش املاک یا تغییر کاربری آن‌ها و تبدیل به احسن کردن آن‌هاست. آموزش و پرورش فارس نیز به دلیل کمبود اعتبارات مالی این موضوع را در شورای آموزش و پرورش مطرح کرد؛ البته تاکید کرد که مدرسه‌فروشی نخواهیم کرد و عواید حاصل از فروش این املاک نیز صرف بازخرید یا پاداش بازنشستگان می‌شود.

این اداره کل مجموعاً ۷۹ ملک را برای کسب تکلیف به استانداری فارس، اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس و سازمان برنامه و بودجه استان تقدیم کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس در این جلسه تاکید کرد که در تبصره ۵ ماده یک آموزش و پرورش قید شده املاک هبه به آموزش و پرورش غیر از اموالی است که به نام خود آموزش و پرورش است و تصمیم‌گیری درباره این املاک باید با شرایط قید شده درباره آن‌ها صورت گیرد.

بابک دائی پیشنهاد داد که دستگاه‌ها فقط به فکر اموال خود نباشند و با مولدسازی و اجرای راهکارهایی همچون مانند تغییر کاربری ارزش ملک خود را افزایش دهند.

او از راه‌اندازی کمیسیون مولدسازی در فارس سخن گفت و بر اهمیت این موضوع برای کسب درآمد بیشتر از طریق آن تاکید کرد.

ساسان تاجگردون، رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس نیز بر اهمیت توجه به صلح‌نامه املاک هبه‌ای تاکید کرد و گفت: امکان فروش یا تبدیل به احسن کردن املاک به‌منظور برای بهینه‌سازی ساختار فیزیکی آموزش و پرورش و تهیه تجهیزات درنظر گرفته شده است؛ گرچه تامین پاداش بازنشستگان نیز می‌تواند از این محل صورت گیرد.

دیگر دستور کارهای این جلسه راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی و تجهیز این مراکز با کمک دستگاه های متولی و انجام مطلوب پروژه مهر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش فارس درباره اقداماتی که برای بازگشایی مدارس صورت گرفته است، به ارائه آمار پرداخت.

فرهاد اسماعیلی با بیان اینکه برای بازگشایی بدون مشکل مدارس حضور فعال و همدلی همه نهادهای دولتی و غیردولتی و مردم اهمیت دارد، اعلام کرد: نظارت بیش از ۳۶۰ مورد نظارت و بازدید از ثبت‌نام مدارس صورت گرفته است، طرح سنجش سلامت برای ۸۵ هزار نوآموز در سراسر فارس عملیاتی شده است، صلاحیت ۲۵۰۰ نیروی انسانی مدارس مورد تایید قرار گرفته است؛ همچنین در موضوع ساماندهی پوشاک مدارس از طریق سامانه اینترنتی اقدام شده و با توجه به شعار رونق تولید ۱۳۰ تولیدی در این زمینه مشغول به کار هستند، افزون بر این برای حمل و نقل دانش‌آموزان نیز با ۳۶ شرکت و ۱۲ هزار خودرو در استان قرارداد بسته شده است.

مطالبات فرهنگیان در اولویت باشد

استاندار فارس در پایان این جلسه عنوان کرد: آموزش و پرورش باید مسائل رفاهی و مطالبات آنان را در اولویت قرار دهد؛‌چراکه این قشر بسیار تاثیرگذار هستند.

رحیمی با بیان اینکه برای برگزاری جلسات مختلف آموزش و پرورش وقت بسیاری در استان صرف می‌شود و تا کنون ۱۳۳ جلسه برگزار شده است، افزود: لازم است شاهد پیگیری و اجرای مصوبات باشیم و هر موضوعی که حواشی دارد، پیش از آغاز جلسات بررسی شده باشد که اثر گذارترین مصوبات داشته باشیم.

استاندار فارس درباره موضوع تبدیل به احسن و فروش املاک بلااستفاده آموزش و پرورش عنوان کرد: املاکی که به طرق مختلف توسط خیرین و واقفین اهدا شده است، باید براساس موضوع وقف مورد استفاده قرار گیرد و اگر ملکی به صورت عمومی واگذار شده است باید در فعالیت های ماندگار و ادامه دار و با درآمدی مستمر از آن‌ها استفاده شود.

مقام عالی دولت در استان فارس بیان داشت: آموزش و پرورش باید برای پرداخت مطالبات به ویژه پاداش بازنشستگان اقدام جدی کند. مطالباتی که امروز پرداخت می‌شود از ارزشی برخوردار نیست که یک ماه آینده پرداخت می شود بنابراین باید به سرعت رسیدگی شود و برای پرداخت آن‌ها از مجاری قانونی و فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به بند ب تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۸ مبنی بر نحوه پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان، بر لزوم توجه آموزش و پرورش به پرداخت این مطالبات در اولین فرصت پس از بازنشستگیفرهنگیان با استفاده از فرصت ها و اعتبارات پیشبینی شده در قانون تاکید کرد.

رحیمی درباره پروژه مهر نیز بر ضرورت درنظرگرفتن آرامش مردم تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: طی سال‌های گذشته مردم از نحوه ثبت‌نام دلخوری‌هایی داشته‌اند؛ از همین رو در این زمینه هم بازرسی استانداری مستمراً نظارت می‌کند و هم آموزش و پرورش با درنظر گرفتن ساختاری الکترونیکی بر روند نظارت دارد و بازرسی فیزیکی نیز در حال انجام است.

وی موضوع سرویس مدارس را معضلی همیشگی خواند و عنوان کرد: این موضوع در روز های نخستین سال تحصیلی باعث بلاتکلیفی دانش آموزان و والدین و ایجاد ترافیک و نارضایتی همسایگان مدارس می‌شود که در این زمینه باید آموزش و پرورش و پلیس راهنمایی و رانندگی تدبیری بیندیشند؛ همچنین سرویس مدارس حداقل هزینه را داشته باشد به گونه‌ای باشد که فشار مضاعفی بر خانواده‌ها وارد نشود.

استاندار فارس همچنین بر تایید صلاحیت سرویس مدارس نیز تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه کمک شود که افراد صاحب صلاحیت شناسایی شوند.

رسیدگی و نظارت بر پوشاک مدارس، تهیه کتاب و لوازم التحریر و کتب درسی نیز از موضوعاتی بود که استاندار فارس درباره آن بر ضرورت نظارت مسئولان تاکید کرد و خواستار رسیدگی جدی به موضوع فروش تحمیلی برخی نوشت‌افزار ها همراه کتاب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار