مدیرکل زنان استانداری خوزستان، این استان را دارای بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و گفت: آمار بالای زنان سرپرست خانوار از مهمترین چالش های حوزه زنان در این استان است.
کد خبر: ۷۷۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 18 August 2019

فرانک موسوی اظهار داشت: خوزستان دارای ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار است که بیشترین آمار در بین استان های کشور است.

وی افزود: یکی از چالش های جدی استان آمار بالای زنان سرپرست خانوار و روند کاهشی میانگین سنی آنهاست.

موسوی طلاق را یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار زنان سرپرست خانوار دانست و اظهار داشت: اعتیاد نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود زنان بی سرپرست یا بدسرپرست شوند، در صورتی که این آمار کاهش نیابد ناچار می شویم برای توانمندسازی این زنان و کودکانشان در مقابل آسیب ها ، برنامه ریزی کنیم.

وی مهمترین عوامل طلاق در خوزستان را بیکاری، اعتیاد و خیانت دانست و افزود: در حال حاضر به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق در استان صورت می گیرد و خوزستان سیر ثابتی را در طلاق طی کرده و وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها دارد.

موسوی درباره نقش محیط سنتی و قومی استان در آمار طلاق توضیح داد: نگرش سنتی و فرهنگ بومی محلی همانند یک تیغ دولبه عمل می کند، اگر چه در جاهایی باعث ازدواج های نامناسب می شود، اما از سوی دیگر در طلاق جزو عوامل بازدارنده به شمار می رود، البته امروزه سنت ها در حال کمرنگ شدن است.

وی با تاکید بر ضرورت کاهش آمار طلاق در استان تاکید کرد: اگر چه تمرکز دستگاه های متولی امر ازدواج، اجرای برنامه هایی در راستای ازدواج آسان است اما آنچه بیشتر به دنبالش هستیم، پایداری ازدواج است.

مشاور استاندار خوزستان در امور زنان اضافه کرد: در همین راستا طرح پایداری ازدواج ۲ سال پیش از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیشنهاد و در کارگروه زنان استان به تصویب رسید که طبق آن در کنار آموزش های معمول، زوج ها طبق میزان تحصیلات و سن غربالگری شده و به آنها مشاوره داده می شود و نمونه هایی که احتمال مشکل در آینده برای آنها پیش بینی می شود، به طور ویژه مورد مشاوره قرار می گیرند که این طرح هم اکنون در بهداشت غرب و شرق اهواز در حال اجراست.

به گفته وی عوامل طلاق تقریبا در همه کشور مشابه است و خاص خوزستان نیست، از سوی دیگر با توجه به اینکه خوزستان به دلیل مرزی بودن محور ترانزیت مواد مخدر است، وجود مواد مخدر در استان طبیعی به نظر می رسد، البته در این زمینه در کنترل ورود مواد مخدر، شناسایی معتادان و ترک اعتیاد اقدامات خوبی صورت گرفته است.

موسوی اظهار داشت: در گذشته تنها یک کمپ ترک اعتیاد زنان در استان فعال بود، اکنون یک مرکز ترک اعتیاد به روش TC (مرکز اجتماع درمان مدار) در اهواز، یک مرکز ترک اعتیاد در آبادان و یک کمپ ترک اعتیاد در دزفول برای نخستین بار در استان راه اندازی شده و نگهداری از تعدادی از زنان معتاد مهجور خیابانی (کارتن خواب) نیز به مرکز TC واگذار شده است.

وی همچنین یکی از عوامل تاثیر گذار در پایداری ازدواج را تامین معیشت و اشتغال پایدار عنوان کرد و گفت: فعالیت بیشتر در اشتغال زنان، منجر به افزایش آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق کاهش می شود.

بر اساس آخرین آمار جمعیتی خوزستان در سرشماری سال ۱۳۹۵، از ۴.۷ میلیون نفر جمعیت این استان ۴۹.۵ درصد را زنان تشکیل می دهند که ۴۹ درصد در شهرها ساکن هستند. خوزستان رتبه ۱۷ کشوری را از نظر جمعیت زنان داراست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار