یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سرطان کبد، هپاتیت های B و C هستند که زمینه ساز این بیماری هستند.
کد خبر: ۷۷۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 19 August 2019

دکتر سید رضا مدرس موسوی بهبهانی بیان کرد: سرطان کبد، سلول های اصلی کبد را درگیر می کند و معمولا به صورت توده خود را نشان می دهد.

وی افزود: بیماری های ویروسی که در راس آنها هپاتیت های مزمن  B و C قرار دارد از جمله مهمترین دلایل سرطان کبد محسوب می شوند و افراد حامل هپاتیت B نیز در معرض خطر این سرطان هستند.

موسوی بهبهانی ادامه داد:  هر بیماری دیگری که منجر به نارسایی کبد و سیروز کبدی شود فرد را مستعد سرطان کبد می کند؛ کبد چرب نیز اگر به نارسایی کبد تبدیل شود می تواند عاملی برای سرطان باشد کبد باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: سم آفلاتوکسین که از سموم قارچی است در تنقلات و غذاهای کهنه و کپک زده یافت می شود و از جمله دلایل این نوع سرطان به شمار می رود و همچنین سرطان های دیگر دستگاه گوارش نیز می تواند کبد را درگیر کند.

وی در خصوص علایم سرطان کبد گفت: ممکن است اگر در ابتدا که توده خیلی کوچک باشد علایمی نداشته باشد ولی اگر در اثر نارسایی کبد شکل گرفته باشد علایم آن مانند نارسایی است.

موسوی بهبهانی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که فردی مبتلا به سیروز کبدی است با علایمی مانند آب آوردن شکم، ورم کردن اندام ها ، خونریزی واریسی و دستگاه گوارش روبه رو می شود و مستعد عفونت و اختلالات انعقادی شده و ساخت پروتیین های کبد نیز دچار اختلال می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: افراد دارای کبد نرمال یعنی حامل هپاتیت B، می تواند سرطان کبد بدون نارسایی کبد به وجود آورد که ممکن است علایمی نداشته باشند  مگر اینکه با سونوگرافی به صورت اتفاقی سرطان کبد تشخیص داده شود.

وی در خصوص راه های پیشگیری از بیماری سرطان کبد بیان کرد: واکسیناسیون هپاتیت B سال هاست که در کشور انجام می شود بنابراین در رده سنی پیش از ۳۰ سالگی هپاتیت B را به ندرت مشاهده می کنیم و همچنین پیشگیری از هپاتیت های دیگر و درمان به موقع آنها نیز باید موثر است.

موسوی بهبهانی گفت: هپاتیت C در کشور قرار است تا سال ۱۴۰۵ ریشه کن شود چون از عوامل سرطان کبد است.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: در افراد مبتلا به دیابت و افراد چاق، کاهش وزن و کنترل قند خون و پرهیز از مصرف غذاهای فست فودی در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و سرطان کبد موثر است.

وی بیان کرد: درمان بر اساس وضعیت پیشرفت بیماری و انتشار آن به نقاط دیگر صورت می گیرد و در صورت کوچک بودن توده با جراحی و تزریق مواد شیمی درمانی  درمان می شود.

موسوی بهبهانی ادامه داد: در صورت داشتن شرایط لازم،  پیوند کبد نیز مقدور است و  شیمی درمانی معمولی نیز در مرحله آخر انجام می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت:  افراد مبتلا به هپاتیت ها و نارسایی کبد هر سه تا ۶ ماه سونوگرافی شده و بررسی می شوند.

وی افزود: سرطان کبد در مردان بیشتر است که احتمالا به دلیل هورمون های جنسی است ولی سن نقش چندانی ندارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: سرطان ، کبد ، هپاتیت b ، هپاتیت c
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار