فعال حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح کرد
فعال حوزه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه زعفران در برابر کم‌آبی و سرما مقاوم است و این شرایط می‌تواند استان مرکزی را یکی از مناطق تولید عمده زعفران تبدیل کند گفت: با کشت این محصول می‌توان مطالبه به حق مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی را جامه عمل بپوشانیم
کد خبر: ۷۷۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 14 August 2019

 کشاورزی یکی از بخش های مهم و تأثیر گذار در کشور است، تحول در این بخش ها رشد و پویایی اقتصاد را به همراه خواهد داشت.

با توجه پیشرفت علم و تکنولوژی که در سال های اخیر در بخش های مختلف شاهد بوده ایم این موضوع در کشاورزی هم باید نمود عملیاتی داشته باشد و در واقع امروز نجات کشاورزی از وضعیت سنتی آن یک ضرورت مهم است و می طلبد اساتید دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی این مهم را بیشتر جدی بگیرند.

مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش یکی از موضوعاتی که برای توسعه و پیشرفت کشور را همواره تأکید داشته‌اند تمرکز بر روی کشاورزی همراه با علم بوده است، نیاز است این امر چه در حوزه قانون‌گذاری و چه در بخش اجرایی نمود عملیاتی داشته باشد.

از طرفی در طول یک دهه اخیر با نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی می‌توان گفت توجه به کشاورزی یک ضرورت مهم و غیرقابل‌انکار است که اگر این ضرورت با تفکر جهادی و برنامه ریزی دقیقی انجام شود قطعاً معجزه ای شگفت صورت خواهد گرفت.

یکی از محصولاتی که در طی این چند سال اخیر مورد استقبال خوبی از سوی کشاورزان قرار گرفته زعفران است،گیاهی که مناسب با برخی از شرایط آبی و خاکی که اگر جواب دهی مناسبی داشته باشد وضعیت کشاورزی آن منطقه را دگرگون خواهد ساخت.

اما در استان مرکزی مناطق کمیجان و خمین کاشت این محصول بیش از آنچیزی که انتظار بوده مورد استقبال قرار گرفته به طوری که در کمیجان بالای ۵۰ هکتار و در خمین نیز بیش از ۱۰۰ هکتار زمین زیر کشت زعفران قرار دارد که می توان گفت این یک ظرفیت عظیم در استان مرکزی است که در سایر شهرستان ها تاکنون مغفول مانده است.

به سراغ یکی از کشاورزان کمیجانی در بخش تولید زعفران رفتیم و در خصوص نحوه کار با او به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانیم.

فعال حوزه اقتصاد مقاومتی:

کشت زعفران فرصتی طلایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

علی حسین افشاری از کمیجان کشاورز و فعال حوزه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص نحوه ورود به این فعالیت گفت: از شش سال گذشته کار کشت زعفران را در شهرستان کمیجان برای اولین بار آغاز کردم و محصولات را به مشهد برای کارشناسان تخصصی ارسال کردیم، بعد از تأیید کیفیت از آن زمان کار کشت و توزیع را انجام دادیم.

افشاری اظهار کرد: همین اقدام شروعی برای ترویج این فعالیت در کمیجان شد و هم اکنون بیش از ۵۰ هکتار در کمیجان زعفران کشت می شود که حدود یک هکتار هم برای بنده است.

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی در خصوص زمینه های ورود به این فعالیت بیان کرد: کمبود آب های زیر زمینی در کمیجان کشاورزان را به سمت کشت زعفران سوق داده است چرا که این گیاه نیاز کمی به آب دارد و می توان بهره وری خوبی داشته باشد، تاکنون این موضوع بسیار قابل توجه بوده و در واقع می توان با قطعیت گفت زعفران اینجا بسیار مرغوب تر از جاهای دیگر در کشور است.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران را با پنج میلیون تومان شروع کردم افزود: همچنین با کمک هایی که از طریق تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی دریافت کردم کار را به مرحله خوبی رساندیم و سالیانه بیش از ۳ کیلوگرم برداشت انجام می دهیم.

افشاری در خصوص ایجاد اشتغالی که این محصول انجام داده عنوان کرد: کاشت و برداشت زعفران به دلیل اینکه فصلی است و آبان ماه شروع به بهره وری می کند حدود ۲۵ روز از شروع تا پایان کار زمان نیاز است که روزانه بیش از ۱۵ کارگر مشغول به کار می شوند و برای پاک کردن آن هم همین تعداد کارگر نیاز است که اشتغال آفرینی مناسبی برای بیش از ۳۰۰ نفر در یک فصل می رسد.

وی حمایت مسئولین از مشاغل خرد روستایی را لازم و ضروری خواند و گفت: برای شروع این کار نیاز به انگیزه زیادی است چراکه ابتدای کار هزینه ها زیاد هستند و اگر مسئولین در شروع کار کمی حمایت کنند استقبال بیشتری از این فعالیت انجام خواهد شد.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه برای توسعه این فعالیت شرکت ثبت کردیم و به دنبال ثبت نشانه برای محصول هستم ادامه داد: ظرفیت های بسیار مناسبی در این منطقه وجود دارد که جوانان می توانند از آنها برای کسب درآمد و حتی ایجاد اشتغال برای جوانان استفاده کنند.

وی در این خصوص تصریح کرد: به دلیل وضعیتی که کشور هم اکنون از نظر اشتغال با آن مواجه است جوانان می توانند اینگونه فعالیت ها را که نیاز به سرمایه گذاری های زیادی ندار از کم شروع کنند، جوانان می توانند با مبلغ دو میلیون تومان کار را راه بیندازند چراکه این کار نسبت به کشاورزی هایی که در این منطقه وجود دارد مناسب تر است و سودهی بالایی دارد.

این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه هر برداشت بیش از ۱۵ میلیون تومان سود دهی دارد گفت: در واقع می توان گفت هیچ کشاورزی با این امکانات کم و حتی نسبت به وسعت زمین چنین سود دهی را ندارد و جوانان باید از این فرصت استفاده کنند.

افشاری در پایان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تأکیدات زیادی بر روی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دارند و باید ما مطالبه به حق رهبری را به مرحله عملیاتی برسانیم چراکه با این کار هم اشتغال زایی ایجاد می کنیم و هم می توانیم تولید کشور را به رونق برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار