رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در دو سال اخیر حداقل 70 درصد مباحث شورای سلامت در زمینه آب و فاضلاب است. مشکلات زیادی در زمینه زیرساخت‌ها و آب و فاضلاب وجود دارد و منکر تلاش‌های شرکت آبفا در این زمینه نیستیم اما این تلاش‌ها به نسبت اینکه خیال‌مان راحت باشد، نیست.
کد خبر: ۷۷۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱ 18 August 2019
صبح امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز پزشک و خبرنگار و هفته دولت اظهار کرد: در حال حاضر در چند منطقه استان  شاهد بروز بیماری های اسهال و استفراغ بودیم و در رفیع و باغ‌ملک همکاران ما به صورت شبانه روزی در آن مناطق حاضر شدند و توانستند بیماری  را کنترل کنند.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: امسال پس از سیلاب وبای آنچنانی نداشتیم و به رغم آن که زمینه ایجاد آن مساعد بود اما کنترل شد.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: خوشبختانه مورد نگران کننده و گزارش از وبا در سطح استان نداشتیم. 
 
نظری با بیان این که نوع وبا در عراق و ایران متفاوت است, یادآور شد: در سال ۹۶ در ورودی مرز چذابه بیش از ۲۵۰ مورد وبای عراقی و به همین نسبت هم در مرز شلمچه داشتیم و همه این افراد لب مرز شناسایی و درمان و پیگیری شدند و حتی یک نفر از آنها کسی را آلوده نکرد. 
 
وی با اشاره به بازگشت حجاج از سفر حج و احتمال ابتلای آنها به بیماری ، گفت: بازگشت حجاج و انجام فرایض حج را داریم و به دلیل ازدحام، حجاج دچار بیماری های تنفسی می شویم و همکاران ما در مراکز بهداشتی به ویژه در محل ورود در فرودگاه  آنها را چک می کنند و هرکس علامتی داشته باشد درمان های لازم برای وی صورت می گیرد. 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: بحث اربعین و پیاده روی اربعین و با توجه به این که در دو نقطه مرزی محل خروج زائران است در شلمچه و چذابه از مدت ها قبل فعالیت های ما شروع و برای خروج و ورود زایران برنامه ریزی شده است.
 
نظری بیان کرد: به ویژه در بحث بازگشت زائران که سریع تر است، احتمال وقوع بیماری های گوارشی وجود دارد چون مراسم در فصل گرما برگزار می شود. البته ما همواره در فصل گرما چنین مواردی را داشتیم.
 
وی با اشاره به حذف ویزا میان ایران و عراق و ازدحام شدید زائران و احتمال وقوع حوادث در این زمینه ، تصریح کرد:شرایط اربعین حساس است و جاده تردد مردم و خودرو و خودروهای امدادی یکی است و این خطرساز و خطرناک است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با انتقاد از مسدود کردن پول خرید خودروی آمبولانس برای دانشگاه علوم پزشکی توسط منطقه آزاد اروند و عدم بازگشت آن به حساب دانشگاه ، گفت: انتظار داشتیم منطقه آزاد اروند دو خودروی اروندی به ما بدهد در حالی که پول به آنها دادیم ولی آنها خودروها را به ما ندادند و حتی می خواهند سود پول را از ما بگیرند در حالی که منطقه آزاد اروند هیچ خیر و منفعتی برای ما نداشته است. 
 
نظری با بیان این که ۷۰ درصد مباحث شورای سلامت درباره اب و فاضلاب است، یادآور شد: مشکلات زیادی در بحث آب و فاضلاب در استان داریم و تلاش ها برای رفع آنها کافی نبوده است. 
 
وی گفت: مسائل موجود در حاشیه شهرها باید مورد توجه همه مسئولان استان قرار بگیردو از تمامی سازمان هایی که فعالیت های آنها روی سلامت مردم تاثیر دارد می خواهم به سلامت مردم اهمیت دهند و مراقبت کنند. 
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نصب کارتخوان در مطب های پزشکان خصوصی و الزام آنها به این کار، توضیح داد: اگر نصب کارتخوان در مطب پزشکان ابلاغ شود ما آن را اجرا می کنیم اما در این زمینه با چندگانگی مراجع تصمیم گیری مواجه هستیم و دود آن به چشم مردم می رود. 
 
نظری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره انتشار کلیپ تخریب بخشی از آزمایشگاه بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز در فضای مجازی ، توضیح داد: این کار به صورت مغرضانه و عامدانه و کسانی که کوچکترین اطلاعی از انجام کار علمی ندارند و به دنبال منافع خود هستند انجام شده است.
 
وی افزود: وقتی فضای اداری داریم چه دلیلی دارد در حالی که در تنگنای اقتصادی و اعتباری هستیم منابع خود را هدر بدهیم و از ظرفیت های موجود استفاده نکنیم، بخشی از این آزمایشگاه به نمونه های پزشکی اختصاص داده شده و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی کند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بسیاری از هزینه های ما دارویی و پرسنل است و برآورد امسال هزینه ما ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. 
 
نظری ادامه داد: در سال های اخیر در بحث درمان و سلامت و بیمارستان ها در خوزستان کارهای بسیاری شده است.
 
وی بیان کرد: همتی برای حل مشکلات سلامتی مردم نیاز است و سلامتی مردم جای شوخی ندارد.شروع سال را با سیل مفصل که در استان ایجاد شد عمران بودیم و همه توان ادارات مصروف مقابله با سیلاب شد.  و همه هموطنان باید این را رعایت کنند تا موارد را بتوانید کنترل کنیم.  کدورت آب روزانه بررسی می شود.   اتعداد پایگاه ها و پزشکان برحسب نیاز است. 
 
نظری ادامه داد: درباره تخریب آزمایشگاه بیمارستان طالقانی هر تصمیمی بگیریم با صلاحدید است و کار بسیار مهم و اساسی مطالعات پزشکی است که می تواند موجب تحول و پیشرفت شود.سه مطالعه بزرگ علمی انجام می دهیم.
 
مهران ورناصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در سه ماه گذشته ۲۶ مرکز پزشکی به علت تخلفات پلمپ و همچنین ۱۴۰ مورد تذکر کتبی به پزشکان ابلاغ شد تا مشکلات خود را برطرف کنند.

وی با اعلام این خبر که ۳۵ مورد پزشک را به تعزیرات معرفی و برخوردهای لازم را با آنها انجام شد، افزود: برای نداشتن دستگاه کارتخوان در مطب های پزشکی توصیه های لازم را انجام دادیم که بسیاری از پزشکان نیز در حال نصب کارتخوان هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: افرادی هستند که به صورت زیرزمینی کارهای زیبایی خود را انجام می دهند و یا کسی که دیپلم هم ندارد و بادی بیلدینگ کار است ولی موقع دستگیری مردم می گویند «بگذارید اول کار مرا انجام بدهد، بعد او را ببرید» که این جای تأسف دارد.

ورناصری با تأکید بر اینکه مردم باید از اقدامات درمانی نادرست را گزارش دهند، ادامه داد: سامانه ۱۹۰ نیز برای پاسخگویی به شکایات مردم در زمینه پزشکی و درمانی درنظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: مبادی ورودی قانون برای مردم مشخص شده و قطعا برخوردهای لازم را در زمینه کارشکنی پزشکان انجام می دهیم؛ تنها کافی است که مردم انتقادات خود را گزارش دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان با اشاره به اینکه حضور پزشکان جراح و متخصص در بیمارستان های مختلف باعث قوت قلب بیماران و دیگر پزشکان می شود، گفت: با یک فرد کلاهبردار در مسجدسلیمان روبرو بودیم که ادعای درمان نازایی و شفاعت بیماران را داشت ولی موقع دستگیری تعدادی از خود مردم اصرار به ماندن وی برای ویزیت داشتند.

در ادامه دکتر محمدامین زرگر، با تشریح تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اربعین حسینی اظهار کرد: در مرز چذابه بیمارستان صحرایی مجهزی در مکان قابل دسترسی مستقر خواهد شد تا زائران اربعین حسینی از این مرکز استفاده کنند. 
 
وی با اشاره به استقرار  30 پایگاه کد آمبولانس در مسیر چذابه افزود: همچنین در مسیر اهواز تا چذابه تیم‌های پیش‌بیمارستانی شامل اتوبوس آمبولانس، کدهای آمبولانس، تیم‌های بهداشتی بین مواکب و پایانه مرزی جهت مراقبت‌های سندرومیک بیماری‌ها و تیم‌های بهداشت محیط جهت نظارت بر توزیع مواد غذایی و نحوه پخت غذا در مواکب مستقر خواهند شد.
 
زرگر ادامه داد: معاونت غذا و دارو نیز جهت فعال کردن داروخانه شبانه‌روزی در این زمینه در مرز چذابه و بررسی داروهای مورد نیاز در اربعین فعالیت خواهد داشت. با همکاری معاونت درمان نیز جهت فعال کردن بیمارستان صحرایی و نیروهای پرستاری و ایجاد آمادگی لازم جهت هرگونه اقدام طی مراسم اقدام شده است. 
 
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان تصریح کرد: با معاونت پشتیبانی دانشگاه نیز جهت فراهم کردن زیرساخت‌ها، ایاب و ذهاب تیم‌ها و بودجه هزینه‌ای و برخی موارد دیگر هماهنگی شده است. با معاونت فناوری و اطلاعات نیز جهت فراهم کردن زیرساخت بی‌سیم و اینترنت و فعال کردن سامانه‌ها در حال هماهنگی هستیم.
 
وی عنوان کرد: در سال جاری همه آمبولانس‌ها در مسیر به GPS مجهز خواهند شد تا مدیریت و هماهنگی بهتری در خصوص آمبولانس‌های موجود در طول مسیر داشته باشیم.
 
زرگر بیان کرد: در ایام اربعین سال گذشته 14 هزار و 863 بیمار به درمانگاه‌های مرزی و تیم‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه کردند که 350 نفر از این تعداد به بیمارستان‌ها منتقل شدند.
 
وی عنوان کرد: با توجه به تسهیل سفر اربعین در سال جاری، انتظار می‌رود جمعیت زائرین اربعین حسینی بیشتر شود و تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی دو تا سه برابر افزایش یابد.
 
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان تصریح کرد: سال گذشته در هر پنج کیلومتر یک دستگاه آمبولانس مستقر شده بود اما امسال با توجه به گرما، این آمبولانس‌ها را در چهار تا پنج محل تجمیع خواهیم کرد.
 
زرگر افزود: با توجه به حجم ترافیک ممکن است برخی مواقع آمبولانس‌ها به راحتی نتوانند به مکان مورد نظر برسند که امسال در این زمینه موتورلانسها فعال خواهد شد. همچنین اورژانس هوایی فعال است و در سطح استان دو بالگرد هوایی وجود دارد. از سوی سازمان اورژانس نیز یک فروند بالگرد در اختیار ما قرار می‌گیرد تا در صورت نیاز از ظرفیت آن استفاده شود.
 
وی تصریح کرد: البته به جز آمبولانس‌ها، موتورلانس و بالگرد، تعدادی اتوبوس آمبولانس هم وجود دارد. یکی از این اتوبوس آمبولانس‌ها به اتاق عمل مجهز است و امکان انجام عمل‌های جراحی در آن وجود دارد. در انتهای همه اتوبوس آمبولانس‌ها یک تخت ICU وجود دارد. همچنین هشت تخت بستری در این اتوبوس آمبولانس‌ها وجود دارد. این اتوبوس آمبولانس‌ها در مسیرهای مناسب مستقر خواهند شد. یک آمبولانس آزمایشگاه نیز وجود دارد که آزمایش‌های مورد نیاز از بیماران در این اتوبوس آمبولانس انجام می‌شود.
 
رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان عنوان کرد: در بحث خدمات‌رسانی نیروها در ایام اربعین تلاش می‌شود از ظرفیت نیروهای بومی استان استفاده شود زیرا بیشتر با شرایط استان آشنا هستند اما سامانه‌ای برای ثبت‌نام علاقمندان به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ایام اربعین معرفی می‌شود و از ظرفیت آنها نیز استفاده خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار