«پایتخت کتاب» عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان شاخص معرفی می شود که «ری» با اجرای طرح‌های فرهنگی و کتابخوانی در صدد است تا امسال بعنوان پایتخت این رویداد فرهنگی انتخاب شود.
کد خبر: ۷۷۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ 21 August 2019

به گزارش تابناک تهران، رویداد انتخاب و معرفی «پایتخت کتاب ایران» یکی از چهار برنامه ترویج کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 افزایش همکاری و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کتاب، جذب سرمایه‌های موجود در بخش خصوصی، فرهنگی‌تر کردن فضای بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی کشور، ترویج کتابخوانی، طراحی برنامه‌های جذاب و مردم پسند در حوزه کتاب و ارتقای جایگاه مدیران فرهنگی در شهرستان‌ها از جمله اهداف برگزاری رویداد معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران است.

در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، شهر اهواز با مشارکت نهادهای غیردولتی موفق به اخذ این عنوان شد و نیشابور، بوشهر، کاشان و  یزد بعنوان شهرهای دیگر این رویداد فرهنگی معرفی شدند.

 شهرری در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷  به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری تجلیل و لوح شهر برگزیده کتابخوانی و لوح تجلیل سازمان یونسکو به این شهرستان اهدا شد.

ری دارای مشاهیر و چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری زیادی بوده که اسامی آنان در تاریخ این مرز و بوم می درخشد. این پتانسیل به وضعیت کتابخوانی نیز کمک شایانی می کند و وجود کتابخانه‌های تخصصی با نام این مشاهیر و ارائه آثار ایشان به محققان و دانشجویان به سرانه مطالعه در حوزه پژوهش و کتابخوانی نیز می افزاید.

وجود میلیون ها زائر و گردشگر، دانشگاه‌های قرآن و حدیث، آزاد اسلامی (یادگار امام «ره» و قیامدشت)، پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، مدارس متعدد و فراوان در سطح شهر، حوزه‌های علمیه، مشاهیر فرهنگی، هنری و مذهبی و کتابخانه های تخصصی، این ظرفیت را دارد که شهرری پایتخت کتاب ایران شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد ری در این زمینه در گفت و گو با ایرنا از عزم جدی مسئولان فرهنگی این شهرستان در جهت کسب پایتخت کتاب خبر داد و طرح‌های انجام شده در این زمینه را از ابتدای امسال تاکنون بیان کرد.

تفاهم نام با ۱۵ روستا

رییس اداره ارشاد ری گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی لازم برای تبدیل شدن ری به پایتخت کتاب ایران، کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از روستاهای و بخش ها بازدید و با دهیاران گفت و گو کردند.

صفوی بیان کرد: در این بازدید ظرفیت‌های فرهنگی موجود در روستاها مورد بررسی قرار گرفت و برپایی غرفه‌های فرهنگی در طول سال جاری، ایجاد نمایشگاه‌های کتاب و تعامل لازم با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از مصوبات این جلسات بود.

وی ادامه داد: هم اکنون با ۱۵ روستای این شهرستان با هدف رفع مشکلات و نیازهای فرهنگی، تفاهم‌نامه کتابخوانی منعقد شده و تا پایان تابستان با ۶۰ روستای دارای دهیاری نیز این تفاهم‌نامه منعقد می شود.

اهدای هزار جلد کتاب به روستاها

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ری از اهدای یکهزار جلد کتاب از ابتدای امسال تاکنون به کتابخانه‌های روستایی و مناطق کمتر برخوردار جنوب پایتخت خبر داد و گفت: تا پایان تابستان امسال تمامی روستاهای ری از این طرح بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه اهدای کتاب به کتابخانه‌ها منحصر به برگزاری جشنواره و یا مناسبت‌های خاصی نیست، ادامه داد: مردم خیر و فرهنگ دوست جنوب پایتخت می توانند در اقدامی ماندگار و خداپسندانه با اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی در ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و غنی سازی منابع کتابخانه‌ها سهیم باشند.

صفوی عنوان کرد: برنامه‌های کتابخوانی زیادی در سطح این شهرستان در حال انجام است و در سال جاری، ری شاهد خیزش فرهنگ کتابخوانی خواهد بود تا عنوان پایتخت کتاب ایران به این شهرستان تعلق گیرد.

برگزاری جشن یار مهربان

رییس اداره ارشاد ری در ادامه از برگزاری جشن یار مهربان در روستاها خبر داد و گفت: این جشن با تبلیغ فرهنگ مطالعه، مسابقه کتابخوانی و اجرای نمایش، کارناوال کتاب با حضور هنرمندان در شهرها و روستا اجرا می شود تا مردم به اهمیت کتابخوانی و نقش آن در زندگی آشنا شوند.

صفوی افزود: تاکنون جشن یار مهربان در روستای محمودآباد از توابع بخش خاوران برگزار شده و در سایر روستاها هم در حال برنامه ریزی است و تا پایان امسال اجرا می شود.

اجرای طرح کافه کتاب

صفوی در ادامه اظهار داشت: طرح کافه کتاب در چندین نقطه شهرری انجام شده است و قرار است در برخی روستا از جمله روستای عمادآور انجام شود.

وی در مورد طرح عنوان کرد: کافه کتاب ها و صاحبان شان فرصت را مهیا می کنند تا در ضیافت دانایی قدم بگذارند و شهروند امروزی که کافه گردی به یکی از تفریحات اصلی اش بدل شده، خوب است کنار فنجان قهوه اش، چند ورق هم کتاب سفارش دهد.

رییس اداره ارشاد بیان کرد: در این طرح شخص حتی اگر توان خرید کتاب را هم نداشته باشند، باز هم انس با کتاب و مطالعه فراموش نمی شود.

وی یادآور شد: این طرح تاکنون در یک روستا اجرا شده و تا پایان امسال در سایر روستاها نیز اجرا می شود.

توسعه مبلمان شهری کتاب

رییس اداره ارشاد ری با ایجاد نمادها و نشان‌های مخصوص کتاب در شهر با هدف یادآوری اهمیت کتابخوانی در زندگی روزمره بر نقش کتابخوانی تاکید کرد و گفت: قرار است یکی از روستاهای بخش مرکزی به نام کتاب نامگذاری شود و کتابخانه‌ای در آن افتتاح شود.

صفوی افزود: ایجاد مبلمان شهری و روستایی در دستور کار قرار دارد و مقرر شد دهیاران به این مقوله توجه خاصی داشته باشند، ضمن اینکه رایزنی با شهرداری منطقه ۲۰ نیز در این زمینه مدنظر است.

وی ادامه داد: توسعه مبلمان شهری و نماد کتابخوانی در این منطقه از پایتخت که با آسیب‌های اجتماعی درگیر است، موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

نذر کتاب

رییس اداره ارشاد ری در مورد اجرای طرح "نذر کتاب" نیز گفت: همزمان با دهه ولایت برای نخستین بار طرح اهدا و نذر کتاب در روستاهای ری اجرا شد.

وی افزود: در اجرای این طرح پنج هزار جلد انواع کتاب با موضوعات اخلاقی و مذهبی اغلب در حوزه کودکان و نوجوانان در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

صفوی اظهارداشت: افرادی که این کتابها را به امانت می گیرند؛ موظف هستند پس از مطالعه آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهند و گردش کتاب‌ها از طریق ارسال پیام کوتاه به امانت گیرندگان پایش می شود.

وی گفت: این برنامه با همکاری اداره ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره تبلیغات اسلامی ری اجرا می شود.

شهرستان ری به لحاظ سرانه کتابخانه ای دارای ۱۰ کتابخانه شهری، ۸ کتابخانه روستایی (نهاد کتابخانه ها)، ۱۰ کتابخانه مشارکتی (بیمارستان، مدرسه و ...)، ۶ کتابخانه شهرداری، یک کتابخانه در آستانه حضرت عبدالعظیم(ع) و ۱۲ کتابخانه در مساجد شهری است.

همچنین ۱۱۰کانون فرهنگی هنری در مساجد این شهرستان فعالیت دارند. ۱۴ نماینده سراسری و یک نشریه محلی (آوای ری) در شهرری فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار