بی‌تدبیری و سازمان‌دهی مجدد معلمان ابلاغ به دست ابتدایی شهرستان خوی که در خردادماه سال جاری سازمان‌دهی شدند، برنامه زندگی معلمان و اولیای دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷ 21 August 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی :  معلمان پایه ابتدایی شهرستان خوی در اواخر خردادماه سال جاری سازماندهی شدند و در زمان سازمان‌دهی معلمان ابتدایی ابلاغ آن‌ها نیز در همان محل سازمان‌دهی صادر شد و معلمان با توجه به ابلاغ موردنظر، تمامی برنامه‌های زندگی خود را که حتی خانواده آن‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، طرح‌ریزی کردند.

به‌عنوان نمونه برخی معلمان برای جابجایی فرزندان خود به مدارس در نوبت صبح که مشخص شد، مدارس نوبت عصر را انتخاب کردند و نیز اولیایی که بعضاً ثبت‌نام نکردند تا از محل کار معلم موردنظر خودآگاهی یابند و بعد فرآیند ثبت‌نام را قطعی کنند.

اما با گذشت همه این مراحل، اکنون شایعاتی به گوش می‌رسد که تعدادی معلم که بیشتر آن‌ها هم شامل خانم‌ها هستند، جذب آموزش و پروش خوی شدند و قرار است تا سازمان‌دهی مجدد انجام شود که این کار عملاً زندگی معلمان ابتدایی خوی را مختل می‌کند و مشکلی دیگر بر مشکلات این قشر فرهنگی جامعه می‌افزاید.

خبرنگار خبرگزاری فارس برای آگاهی از مشکلات معلمان ابتدایی این شهرستان پای حرف‌های آنان نشسته اما به دلیل درخواست خود مصاحبه‌شوندگان از ذکر نام و نام خانوادگی آن‌ها خودداری می‌شود.

یکی از معلمان ابتدایی شهرستان خوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اعلام نارضایتی از اما و اگرهای سازمان‌دهی مجدد معلمان ابتدایی این شهرستان گفت: با توجه به چندین بار اعتراض شفاهی و مراجعه به اداره آموزش‌ و پرورش شهرستان خوی و در نهایت اعتراض کتبی جمعی از معلمان آقای دوره ابتدایی شهرستان خوی به اداره کل آموزش‌ و پرورش آذربایجان غربی در تاریه 29 اردیبهشت، پیش از سازمان‌دهی نیروهای شهرستان خوی، متأسفانه در آن زمان به این اعتراضات ترتیب اثر سودمند و مثمر ثمری در جهت احقاق حق معلمان ابتدایی آقا صورت نگرفته است.

وی افزود: انحلال مدارس یا واگذاری مدارسی که آقایان در آن شاغل بوده‌اند به همکاران خانم در عرض دو سال به بهانه‌های مختلف ازجمله ترکیب جنسیتی و تعداد بیشتر همکاران خانم، از جمله مشکلاتی است که معلمان آقا با آن مواجه هستند و علاوه بر اینکه معلمان، امسال در اواخر خردادماه سازمان‌دهی شدند و ابلاغ دریافت کردند و اگر سازمان‌دهی مجدد انجام شود، تمام برنامه‌های ما که هم برای خانواده و هم برای کار برنامه‌ریزی کرده بودیم مختل می‌شود .

یکی دیگر از معلمان ابتدایی این شهرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه تصریح کرد: در اختیار قرار دادن اکثر مدارس شهری و روستایی پسرانه نزدیک به شهر به همکاران خانم علاوه بر تمامی مدارس دخترانه شهری بدون در نظر گرفتن قوانین و عرف سازمان‌دهی رتبه و امتیاز معلمان به‌طوری‌که معلمان آقا باسابقه و امتیاز چندین برابری در مدارس دوردست تدریس می‌کنند اما معلمان خانم با امتیاز و سوابق بسیار بسیار کمتر در مدارس پسرانه شهری تدریس می‌کنند قابل‌توجه است که در طی چندین سال اخیر مدارس پسرانه دوره اول در اختیار معلمان خانم قرار گرفته و در این‌ بین خواسته و یا ناخواسته بسیاری از اولیا به‌سوی مدارس غیرانتفاعی سوق پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: ترکیب جنسیتی معلمان و تعداد بیشتر همکاران خانم موضوعات دیگری مثل مشکلات رفت‌ و آمد و مسائل امنیتی نباید برای ضایع کردن معلمان آقا مطرح شود و با توجه به این‌که کارمندان و کارکنان خانم ادارات دیگر در این مناطق مشغول به فعالیت هستند در حالی‌ که همکاران فرهنگی خانم که در زمان نهضت در مناطق دورافتاده روستایی تدریس می‌کردند، اکنون پس از ورود به آموزش‌ و پرورش، دور بودن مسیر روستا را دلیل بر نرفتنشان به مدارس این مناطق بیان می‌کنند.

این معلم ابتدایی بیان کرد: در حال حاضر اگر سازمان‌دهی کلی اتفاق بیفتد به ضرر همه همکاران خواهد بود چراکه همه پایه‌های زندگی معیشتی ما با محل کار ما عجین شده است و آسایش خانواده ما دوباره به هم می‌ریزد.

در ادامه یکی دیگر از معلمان ابتدایی این شهرستان با اعتراض به برخی مسائل و حرف‌های به وجود آمده اظهار داشت: با توجه به اینکه 54 مدرسه شهری در اختیار خانم‌های فرهنگی قرار گرفته و تنها 23 مدرسه شهری در اختیار آقایان است، بعضی از این مدارس تنها به سه تا پنج نفر نیروی آقا نیاز دارد.

وی افزود: حتی در مناطق روستایی 120 مدرسه به آقایان و 64 مدرسه روستایی به خانم‌ها واگذار شده است و حتی تبعیض به‌قدری است که بسیاری از این روستاهای دور برای آقایان هستند، به کدامین قانون و بخشنامه مدارس شهری، مختص خانم‌ها و مدارس روستایی دوردست مختص آقایان است؟

این معلم ابتدایی گفت: علاوه بر اختصاص اکثر مدارس دوره اول پسرانه به خانم‌ها، اختصاص تعدادی از مدارس پسرانه شهری دیگر مانند مدرسه طالقانی، سلمان زاده و منصور امید به نیروهای خرید خدمت یا حمایتی یعنی نیروهایی که فاقد هیچ‌گونه دوره آموزشی معلمی یا سابقه تدریس و حتی فاقد کد پرسنلی در آموزش‌ و پرورش هستند، سبب نارضایتی بیشتر معلمان آقا شده است.

وی بیان کرد: با کمترین کنکاش در این مورد، نیروهای حمایتی باید در مناطقی که تعداد دانش آموزان به حدنصاب نرسیده‌اند، در فضا و مدارس دولتی به‌کارگیری شوند و تا دو سال قبل نیز در سه روستای شهرستان به‌کارگیری شده بودند.

این معلم ابتدایی تصریح کرد: توجیهی که اداره آموزش‌ و پرورش خوی و شعبه ابتدایی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان در این خصوص می‌کند این است که عدم پرداخت حقوق و مطالبات این نیروها و اولویت‌دهی به بعد انسانی این مسئله است که در این صورت، ابتدا باید خود همین مسوولان دردمند پیگیر قراردادهای نیروهای حمایتی با مدارس غیرانتفاعی و پرداخت به‌موقع حقوق ایشان از وزارت و نه تضییع حقوق بسیاری از معلمان در جهت راضی و ساکت نگه داشتند گروه اندک نیروهای حمایتی باشند.

وی اظهار کرد: در تمامی سازمان‌ها و نهادهای دولتی، سلسله‌مراتب سازمانی برقرار است که در قسمت معلمان آموزش‌ و پرورش به ترتیب ابتدا نیروهای رسمی، پیمانی، قراردادی، حق‌التدریس و نهایتاً حمایتی در اولویت بوده در حالی‌که متأسفانه در سازمان‌دهی اخیر این شهرستان، نیروهای حمایتی پیش از سایر نیروهای رسمی و سایر به‌کارگیری شدند اما با این‌حال امیدواریم شایعه سازمان‌دهی مجدد نیروهای ابتدایی به حقیقت مبدل نشود.

امیدواریم مسئولان ذی‌ربط به دغدغه معلمان ابتدایی این شهرستان توجه کنند و با تصمیم‌گیری‌های عجولانه، برنامه‌های طرح‌ریزی‌شده این قشر فرهنگی را بعد از سازماندهی خرداد ماه، مختل نکنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار