شهردار اهواز از اجرای روش بازیافت سرد در نقاط آسیب دیده جهت تقویت آسفالت معابر شهر خبر داد.
کد خبر: ۷۷۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 21 August 2019

موسی شاعری با اشاره به مشکل ناهمواری آسفالت در سطح شهر گفت: به جز نوارهای حفاری که جهت کارگزاری تاسیسات زیرزمین انجام می شود، زیرسازی های نامناسب نیز باعث وجود ترک و اشکال در آسفالت می شوند.

وی تشریح کرد: جنس خاک اهواز و به طور کلی خوزستان، آبرفتی و جلگه ایی است که علیرغم مناسب بودن برای کشاورزی برای راهسازی نامناسب است. این مساله به علاوه بالابودن سطح آبهای زیرزمینی نیز مزید بر علت می شود تا زیرسازی های معمولی که با اساس و زیراساس انجام می شود، زودتر از موعد مقرر خراب شوند. ضمن آنکه جاری بودن آبهای سطحی و(گاهاً فاضلاب) روی آسفالت این معضل را تشدید می کند و همه اینها باعث ایجاد ترک های طولی و عرضی در آسفالت می شوند.

شهردار اهواز از روش بازیافت سرد به عنوان روشی نوین برای تقویت زیرسازی ها نام برد و افزود: در این روش ابتدا خاک معبر آسیب دیده در آزمایشگاه از جنبه های گوناگون مورد سنجش واقع می شود و پس از تجزیه و تحلیل به آن، مواد تقویت کننده نظیر سیمان، سنگدانه ها و... به آن اضافه می شوند و پس از گذارندن تستهای مقاومت در محل اجرا می شوند.

شاعری توضیح داد: در مرحله اجرا، ماشین آلات مخصوص اقدام به تراش سطح موجود و زیرسازی آن می کنند و سپس در محل مواد تقویتی به زیرسازی اضافه شده و زیرسازی جدید و شیب بندی شده با این مواد تقویتی اجرا می شود.

وی ادامه داد: زیرسازی انجام شده، سه روز بعد مستحکم شده و سپس آسفالت نهایی اجرا می شود.
شهردار اهواز با اشاره به مزایای روش بازیافت سرد اذعان کرد: این روش، راهی علمی و مطمئن برای استحکام آسفالت است تا جاییکه اثر مخرب آبهای سطحی و جاری را بر لایه های روسازی به حداقل ممکن تقیلیل می دهد.
شاعری در خصوص اجرای این روش توسط شهرداری اهواز بیان کرد: روش بازیافت سرد به صورت آزمایشی توسط همکارانم در سازمان عمران شهری در چند نقطه آسیب دیده انجام شده و موفقیت بالایی را در استحکام معابر از خود نشان داده است.

وی ادامه داد: اکنون این روش در خیابان حضرت ولی عصر(عج) در گلستان در حال اجراست و با وجودی که نسبت به روش سنتی روش گرانتری است، اما برای بالارفتن کیفیت معابر به تدریج در کلیه نقاط آسیب دیده شهر اهواز اجرا خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار