شریعتی با تاکید بر ساماندهی و تکمیل زیرساخت‌هایی از جمله توقفگاه، مسایل مربوط به مواکب و جاده بین مواکب افزود: در روزهای آینده بازدیدی از ۲ مرز چذابه و شلمچه خواهم داشت و در همان جا نیز نشستی  به منظور رصد اقداماتی که باید تا به امروز براساس برنامه زمانبندی شده انجام شده باشد خواهم داشت.
کد خبر: ۷۷۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ 22 August 2019

غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان خوزستان در محل استانداری بیان کرد: پیش بینی می شود امسال زائران بیشتری در ۲ مرز چذابه و شلمچه داشته باشیم چرا که با توجه به حذف روادید عراق احتمال افزایش زائراننسبت به پارسال وجود دارد.

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر داشتن آمادگی لازم متناسب با حجم زائران در خوزستان گفت: ضرورت دارد دستگاه های اجرایی استان از جمله اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل پایانه‌ها، شرکت های آب و فاضلاب اهواز و روستایی، برق، مخابرات خوزستان  وقت بیشتری به موضوع اربعین اختصاص دهند، و نسبت به قبل فعال تر شده و خود را آماده  استقبال از زائران بیشتری کنند.

استاندار خوزستان افزود: در حوزه زیرساخت اقداماتی در مرز چذابه صورت گرفته است و براساس برنامه ریزی مساله فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی همانند گذشته بر عهده شرکت آب و فاضلاب اهواز و مساله تامین آب شرب در چذابه نیز با شرکت آب و فاضلاب روستایی است که این برنامه ریزی باید بر همین اساس روی روال صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت وجود آنتن دهی مناسب و با کیفیت در مرزها  ادامه داد: با توجه به افزایش زائران  انتظار می رود که دکل های مخابراتی بیشتری برای پوشش بهتر شبکه در مرزها نصب شود تا اختلال در آنتن دهی یا پوشش شبکه های تلفن همراه وجود نداشته باشد.

شریعتی با تاکید بر ساماندهی و تکمیل زیرساخت‌هایی از جمله توقفگاه، مسایل مربوط به مواکب و جاده بین مواکب افزود: در روزهای آینده بازدیدی از ۲ مرز چذابه و شلمچه خواهم داشت و در همان جا نیز نشستی  به منظور رصد اقداماتی که باید تا به امروز براساس برنامه زمانبندی شده انجام شده باشد خواهم داشت.

وی گفت: بهداشت و درمان خوزستان نیز اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهد تا بدون دغدغه این آیین بزرگ که نماد قدرت شیعه است به خوبی هر چه تمامتر برگزار شود.

استاندار خوزستان با اشاره به وظایف دستگاه های تبلیغاتی و فرهنگی بیان کرد: تبلیغ فرهنگ نماز اول وقت در جریان آیین اربعین با توجه به اینکه امام حسین (ع) در زمان واقعه کربلا توجه ویژه ای به آن داشتند بسیار پر اهمیت است البته در سال های گذشته هم این امر رعایت شده اما باید گسترش  بیشتری پیدا کند

حجت الاسلام عبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی‌فقیه در خوزستان در این جلسه با اشاره به ضرورت واگذاری کارها به مردم، اظهار کرد: با توجه به عدم دریافت ویزا، جمعیت زوار افزایش می‌یابد؛ تامین برق و سیستم سرمایشی مواکب با توجه به گرمای هوا نیز مهم است.

وی افزود: در زمینه تامین آب شرب در سال گذشته مشکل داشتیم اما اکنون باید مانوری برای آمادگی جهت تامین آب شرب در دو طرف مرز اجرا شود؛ انتظار می‌رود منبع‌های آب در دو طرف افزایش یابد.

موسوی‌فرد تصریح کرد: تبلیغات محیطی در مسیر حرکت زوار اربعین در رابطه با مقابله با یک آسیب‌ اجتماعی و همچنین نماز اول وقت نیاز است.

وی با اشاره به ضرورت لکه گیری در مسیر شلمچه و تعریض و آسفالت مسیر چذابه، گفت: استفاده از ناوگان اتوبوس‌‌ کلانشهرها برای کمک‌رسانی در انتقال زائران به نجف در تسهیل زیارت و حفظ کرامت زوار  تاثیرگذار است.

در ادامه محمد طاهری اظهار کرد: در نظر داریم کمیته ای تخصصی را با محوریت مردم اعم از زن و مرد تشکیل دهیم، در این کمیته داوطلبان به طور رایگان خدمات را به زائران ارائه می کنند و اعضای این کمیته در تمامی ایام به صورت شیفتی در دفتر مربوط به آنان واقع در شلمچه حضور یافته و پاسخگوی زائران خواهند بود.

وی با بیان اینکه انتظارمان حضور پررنگ و مسئولانه مدیران دستگاه های اجرایی در جلسه بود، گفت: اگر چه بسیاری از مدیران همچون همیشه از حضور در جلسه سرباز زدند و یا به جای حضور شخصی، معاون و یا کارشناسان خود را به جلسه فرستادند اما باز هم باید پاسخگوی تعهدات تعیین شده باشند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان افزود: در بازدیدی که از مرز شلمچه داشتیم شاهد آغاز فعالیت سایر شهرهای معین در موضوع اربعین بودیم اما این مسئله در مورد آبادان به کندی در حال انجام است لذا بر ضرورت سرعت بخشی به آماده سازی زیرساختها و فراهم سازی امکانات مورد نیاز، تاکید داریم.

طاهری با تاکید بر اینکه اربعین امسال باید باشکوهتر از سال گذشته برگزار شود، تصریح کرد: پیش بینی حضور ۲ میلیون زائر را در اربعین امسال داریم.

وی با بیان اینکه اربعین امسال نسبت به سال گذشته هوا گرمتر است، یادآور شد: باید در زمینه تامین و پایداری برق اقدامات جدی انجام شود ضمن اینکه در حوزه آب نیز هر دو حوزه شهری و روستایی باید ورود کنند؛ همه باید با افتخار در خدمت ستاد اربعین باشند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ چشمه حمام و سرویس بهداشتی در اختیار ستاد اربعین قرار داده شده، گفت: تعدادی سرویس بهداشتی و حمام به صورت سیار در اختیار شهرداری قرار داده شده که باید هرچه  سریعتر در جهت نصب آنها اقدام کند.

وی افزود: ورودی های شهر شامل جاده اهواز به آبادان و ماهشهر به آبادان برای ما مهم است لذا در این مسیرها باید موضوع پذیرایی از زائران، نصب تابلوهای راهنمای مسیر و خوش آمد گویی مهیا و نصب شود، ضمن اینکه مشابه این اقدامات باید در محل فرودگاه آبادان برای آن دسته از زائرانی که از طریق هوایی به آبادان می آیند نیز انجام شود، در این باره کمیته ای تخصصی با حضور فرماندار برگزار و موارد مطرح و بررسی می شود تا خدمات به شکل مناسب و در خور شان نام آبادان به زائران ارائه شود.

وی اظهار کرد: اداره مخابرات نیز باید سامانه ای ایجاد کند تا ضمن خوش آمدگویی به زائران ورودی به شهر، مواردی همچون مسیر راه و بُعد مسافت تا رسیدن به مرز شلمچه را نیز به آنان اطلاع رسانی کند.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان آبادان با اشاره بر ضرورت طراحی، تهیه و در اختیار قرار دادن لباس های خاص با آرم ویژه اربعین برای خادمان زائران اربعین تصریح کرد: در این باره گمرک و بندر ضمن ورود به موضوع  برای انجام آن اقدامات لازم را به انجام برسانند.

طاهری یادآور شد: در زمینه صدور کارت تردد برای خادمان و ادارات باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد، متاسفانه در سال های گذشته نیز شاهد بروز مشکل در هنگام عبور و مرور برای خادمان و حتی ادارات فعال در این ستاد بودیم که انتظارمان رسیدگی و توجه جدی به موضوع و رفع آن است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان اتوبوسرانی نیز باید به نحو مطلوبی پای کار باشد، یاد آور شد:  شهرداری، هلال احمر، آتش نشانی ،اورژانس، دانشکده علوم پزشکی و سایر اعضای ستاد اربعین شهرستان آبادان باید به طور شبانه روزی درشلمچه حضور داشته باشند، امید می رود امسال از نظر کیفی شاهد تغییراتی بهتر از سال گذشته باشیم.

حجت الاسلام سید محمود موسوی رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان اظهار کرد: هرچقدر تعداد مواکب کاهش و کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا کند، خیلی بهتر است.

وی افزود: سامانه ثبت نام فعالیت مواکب نسبت به حذف مواکب کم کار اقدام می کند ولی نباید برای این کار شاهد مقابله باشیم و نیاز به همکاری فرمانداری های متولی داریم.

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان تصریح کرد: برخی سازمان ها به عنوان شهدا موکب گرفتند یا نیاز بود که حتما خدمات خاص داشته باشند ولی نباید نقشه و طرح چذابه به عنوان شهر اربعینی بهم بخورد.

موسوی یادآور شد: امسال حداقل به ۶ میلیون آب معدنی نیاز داریم یا مثلا ۳۰۰ هزار قرص نان که قطعا مواکب به تنهایی امکان تأمین این ارقام را ندارند.

وی با اشاره به پیش بینی برای تأمین ۱۰ هزار قالب یخ به صورت روزانه ادامه داد: سال گذشته ۵۵ تریلر آب معدنی وارد مرزهای خوزستان شدند که امسال این تعداد را به ۱۰۰ تریلر افزایش دادیم.

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان با اشاره به نیاز ویژه ای برای تأمین آب شرب در مرزها بیان کرد: در هر دو پایانه مرزی حدود ۲۰ هزار نفر عوامل داریم و تورهای مذهبی بازدیدی نیز هست که در این صورت حتی اگر زائری نباشد برای این جمعیت نیاز به آب معدنی داریم.

موسوی با اشاره به اینکه اندیمشک ۸۰ موکب مستقر دارد، گفت: همچنین برای ورودی های مختلف خوزستان مواکبی در شهرهای بهبهان، هندیجان، ایذه و دهدز برپا می شود و خوشبختانه مردم و مسئولان هم ورودی هم برای اسکان این چند سال خدمات ویژه ای داشتند.

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان عنوان کرد: از دستگاه های دولتی تقاضا داریم که به دنبال موکب داری نباشند و به موکب های مردمی کمک کنند.

موسوی با بیان اینکه در اربعین در مرزهای خوزستان انتظار نظم بیشتری داریم، گفت:در چذابه ۶ مکان تجمعی بزرگ برای استراحت، اسکان، نماز و پذیرایی پیش بینی شده است.

وی در پایان خبر داد:در سال دو مرحله همایش موکب ها را داریم و امسال هم باید قبل از اربعین این همایش را باید با حمایت استانداری و فرمانداری ها برگزار کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار