در نشست شورای سلامت دزفول مطرح شد:
در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی دزفول بر لزوم همکاری و همراهی تمامی دستگاه های متولی برای اجرای صحیح و اصولی طرح جامع مدیریت پسماندها در این شهرستان تأکید شد.
کد خبر: ۷۷۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 24 August 2019

محمد حیدری سرپرست فرمانداری ویژه دزفول در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری، اظهار کرد: حجم تولید زباله در شهرستان زیاد است و تاکنون چشم انداز روشنی برای مدیریت پسماندها وجود نداشته که این امر یکی از معضلات دزفول طی سال های اخیر بوده است.

وی افزود: شهرستان دزفول دارای ۱۱ شهر است که به طور طبیعی هر کدام از این شهرها مقدار قابل توجهی زباله تولید می کنند که این زباله ها باید انباشت، جمع آوری و مدیریت شوند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول اضافه کرد: باید یک فکر اساسی برای آلاینده های موجود در سایت دفن زباله ماهور برنجی انجام داد بنابراین مرکز بهداشت، محیط زیست و شهرداری ها باید در قبال مشکلات و مسائل این سایت پسماند و دفن زباله مسئولیت پذیری آگاهانه ای داشته باشند.

حیدری عنوان کرد: نظام پزشکی، بیمارستان ها و سایر مراکزی که تولید کننده زباله های عفونی هستند نیز باید در پروسه مدیریت پسماندهای دزفول مشارکت کرده و راه حل بدهند. باید تجربیات مفید سایر استان ها و حتی کشورهای دنیا در زمینه انباشت زباله، مدیریت و دفن آن بررسی و ایده های مناسبی تدوین شود.

وی بر به بکارگیری یک گروه مشاور متخصص در راستای ارائه راه حل های اصولی و کارآمد برای مدیریت پسماندها در شهرستان دزفول توسط دستگاه های متولی تاکید کرد.

لزوم اجرای کامل طرح مدیریت پسماند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این نشست اظهار کرد : متولی مدیریت پسماندهای عادی، بهداشتی، صنعتی و کشاورزی با تولید کننده آن است.

مصطفی استاد چینی گر با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند دزفول از سال ها پیش توسط شهرداری دزفول تدوین و به تایید سازمان محیط زیست رسیده، گفت: شهرداری دزفول با بکارگیری یک تیم مشاور قوی این طرح را تدوین کرده و در این چند سال هزینه های زیادی نیز صرف کرده اما تاکنون این طرح به صورت کامل در شهرستان عملی نشده در صورتیکه اجرای این طرح جامع باعث رفع بسیاری از مشکلات دزفول در زمینه مدیریت پسماندها می شود.

وی همچنین با بیان اینکه پسماندهای دپو شده در سایت دفن زباله ماهوربرنجی و گرمای هوا موجب آتش سوزی های گاه و بی گاه در این محل می شود، افزود: دود حاصل از این آتش سوزی ها سلامت مردم منطقه، وضعیت شهرک های صنعتی، شهر سیاه منصور و در برخی موارد تا سطح شهر دزفول را تحت تاثیر قرار می دهد که این امر موجب شکایات و اعتراض های متعدد اهالی منطقه به اداره محیط زیست شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول ادامه داد: آتش سوزی های سایت ماهور برنجی فقط یک معضل زیست محیطی نیست بلکه ارتباط مستقیمی با بهداشت و سلامت انسان ها دارد که لازم است شهرداری دزفول به عنوان متولی این سایت وضعیت موجود را که از نظر زیست محیطی بحرانی می باشد کنترل کند اما این در حالی است که شهرداری طی چند روز اخیر به شکل های مختلف مانع از حضور عوامل اداره محیط زیست برای نظارت در سایت شده و یا اینکه حضور و نظارت ما به سختی انجام می گیرد.

عدم همکاری شهرداری های دزفول

معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز در این خصوص اظهار کرد: طرح جامع مدیریت پسماند دزفول در سال ۱۳۸۹ طی قراردادی به دانشگاه جندی شاپور اهواز سپرده شد که در سال ۹۵ این طرح پس از تدوین توسط یک گروه مشاور قوی به تایید نهایی توسط سازمان محیط زیست نیز رسید. 

محمد ابوالحلاج با بیان اینکه نحوه ساخت سلول های بهداشتی، نحوه دفع شیرابه، ساخت حوضچه شیرابه و دیگر موارد در این طرح گنجانده شده، افزود: در همان سال ۹۵ به منظور اجرای این طرح جامع، ۲۷ میلیارد ریال اعتبار به دزفول به عنوان شهرستان پایلوت استان اختصاص یافت اما این اعتبار به جای اینکه به شهرداری مرکزی داده شود بین شهرداری های شهرهای تابعه دزفول توزیع شد.

وی عنوان کرد: بدین ترتیب به هر شهرداری اقماری ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اختصاص یافت که هرشهرداری موظف بود از این میزان ۵۰۰ میلیون ریال را صرف تفکیک زباله در محل کند و مابقی اعتبار را در محل سایت دفن زباله ماهوربرنجی صرف کند در حالی که از بین تمام شهرهای تابعه دزفول تنها شهرداری های سه شهر صفی آباد، امام و شمس آباد این اعتبار را به صورت کامل در زمینه مدیریت پسماند که عامل اختصاص این اعتبار بود، هزینه کردند.

معاون امور شهری شهرداری دزفول ادامه داد: شهرداری میانرود ۳۰ درصد، شهرداری شهر حمزه ۱۰درصد و شهرداری سیاه منصور نیز فقط ۵۰ درصد از این اعتبار را صرف دستور العمل ابلاغی کردند و شهرداری چغامیش نیز هیچ رقمی از اعتبار اختصاص یافته را برای این موضوع اختصاص نداد بنابراین عدم هزینه کرد این اعتبار برای موضوع مورد نظر و عدم همکاری و هماهنگی شهرداری های شهرهای تابعه موجب شد که از سال ۹۶ تاکنون هیچ اعتباری برای اجرای این طرح به دزفول اختصاص داده نشود و عملا اعتبار شهرستان در حوزه مدیریت پسماند از سوی کشور قطع شده است.

ابولحلاج بیان کرد: با وجود اینکه از اعتبار مذکور سهم شهرداری دزفول صفر بود اما در این چند سال شهرداری سالیانه اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در سایت دفن پسماند ماهوربرنجی هزینه می کند در حال حاضر نیز مجوز چاه آب و اتاق پمپ این سایت پس از ۵ سال پیگیری اخذ شده و در حال احداث است که با احداث این چاه آب علاوه بر ایجاد فضای سبز مشکلات ناشی از آتش سوزی در محل سایت نیز مدیریت خواهد شد و تمام فضای ۴۵ هکتاری سایت ماهور برنجی پوشش داده خواهد شد.

تولید روزانه ۳ تن زباله عفونی

وی در خصوص زباله های عفونی نیز توضیح داد: به طور تقریبی روزانه ۳ تن پسماند عفونی در شهرستان تولید می شود که از این میزان یک سوم مربوط به نظام پزشکی و مابقی مربوط به شهرهای تابعه و بیمارستان ها است.

معاون امور شهری شهرداری دزفول گفت: متاسفانه زباله های عفونی شهرهای تابعه ابتدا به بیمارستان گنجویان وارد می شوند سپس به گفته مسئولان بیمارستان در آنجا بی خطر سازی شده و بعد به سایت دفن پسماند ماهور برنجی منتقل می شوند اما به جرات می توان گفت در نیمی از روزهای هفته این فرایند بی خطرسازی انجام نمی شود و شهرداری دزفول تحت فشار قرار می گیرد.

ابولحلاج اضافه کرد: از یکشنبه هفته گذشته مانع از ورود پسماندهای عفونی شهرهای تابعه و بیمارستان ها شده ایم و تنها پسماندهای عفونی نظام پزشکی همچون مطب ها اجازه انتقال به سایت را دارند حال سوالی که مطرح است این است که طی این چند روز زباله هایی که حجم روزانه آنها دو تن است کجا دفن می شوند؟

وی تصریح کرد: متاسفانه با پیگیری های انجام شده مشخص شده که این زباله های عفونی به دلیل نبود پیمانکار در محل بیمارستان گنجویان دپو شده و وضعیت نامناسبی از نظر بهداشتی و زیست محیطی به وجود آمده است، از سویی نهادهای متولی زباله های عفونی همواره در مسیر اقدامات شهرداری در سایت سنگ اندازی می کنند.

معاون امور شهری شهرداری دزفول همچنین با بیان اینکه روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن انواع زباله وارد سایت ماهور برنجی می شود، گفت: مقرر شده در هفته دولت دستگاهی که برای بی خطرسازی پسماندهای عفونی ایجاد شده به بهره برداری برسد.

برخورد در صورت عدم همکاری

در ادامه سرپرست فرمانداری ویژه دزفول پس از شنیدن مباحث مطرح شده، اظهار کرد: از این پس زباله های عفونی شهرهای تابعه دزفول توسط شهرداری ها و تحت نظارت محیط زیست می بایست به صورت مستقیم به سایت پسماند ماهور برنجی منتقل شوند و بیمارستان گنجویان موظف است صرفا زباله های عفونی که در این بیمارستان تولید می شود را بی خطر سازی کند ضمن اینکه همواره فرایند بی خطر سازی زباله های بیمارستان برای رفع شائبه باید تایید شود.

حیدری افزود : فرایند کار تاکنون غلط بوده و باید اصلاح شود. از این پس علیه هر دستگاهی که در زمینه مدیریت پسماند شهرستان ولنگاری کند اعلام جرم خواهد شد و به شدت با آن دستگاه برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند در دزفول ناقص اجرا شده و شهرداران شهرهای تابعه دزفول به وظایف خود در این زمینه عمل نکرده اند، گفت : نظارت ها بر روند فعالیت سایت پسماند ماهور برنجی و به طور کلی مدیریت پسماندها در شهرستان باید قوی تر شود. مطابق با قانون دیوان محاسبات هیچ نهاد اجرایی نیز نباید مانع ورود ناظرین به محل سایت دفن زباله ماهور برنجی شود چرا که نظارت محیط زیست یک نظارت ذاتی است.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول یادآور شد: مجموعه شهرداری های دزفول در راستای اجرای طرح جامع مدیریت پسماند و از سرگیری اختصاص اعتبار پسماند به شهرستان باید با شهرداری دزفول نهایت همکاری را داشته باشند و در مواقع اضطراری نیز تمام دستگاه ها موظف هستند در اختیار محیط زیست باشند.

در پایان نشست به دستور سرپرست فرمانداری ویژه دزفول مقرر شد جلسه ای با حضور شهرداران شهرهای تابعه و شهردار شهر دزفول برگزار شود تا در راستای چرایی عدم هزینه کرد اعتبار اختصاص یافته به این شهرداری ها برای مدیریت پسماندها شفاف سازی صورت بگیرد.

همچنین مقرر شد ظرف چند روز شیوه نامه ای برای مدیریت پسماندهای عفونی از مبدأ تا مقصد و عملیات بی خطر سازی آنها تدوین شود و گام به گام این عملیات ها با نظارت صورت بگیرد.

بنا به درخواست سرپرست فرمانداری همچنین مقرر شد تا جلسه ای نیز به منظور ایجاد تفاهم بین پیمانکاران علوم پزشکی و نظام پزشکی در راستای مدیریت پسماندهای عفونی تشکیل شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار