پس از گذشت ۱۱ ماه از سال آبی و آغاز آخرین ماه آن؛
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: پس از گذشت ۱۱ ماه از سال آبی میزان حجم ورودی آب این استان از مرز ۵۱ میلیارد مترمکعب گذشت.
کد خبر: ۷۷۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 27 August 2019

داریوش بهارلویی با اشاره به رشد ۷۷ درصدی مثبت میزان ورودی آب نسبت  شرایط نرمال بلندمدت اظهار کرد: در سال گذشته تا همین وقت از سال تنها ۱۱ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها و رودخانه شده و جریان یافته بود؛ به ازای این میزان ورودی از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۴۲ میلیارد مترمکعب نیز آب از سدها رها شده است.

وی با اشاره به اینکه طی ماه های گرم و کشت تابستانه که تأمین آب آن همچنان ادامه دارد، حجم خروجی آب به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب رسیده افزود: یعنی بیش از ورودی ۱۱ ماه سال گذشته طی سه ماه فعلی آب در رودخانه های استان بدون احتساب رودخانه زهره که فاقد سد مخزنی است، توسط سدها و برنامه ریزی های منابع آبی تنظیم و به شکل یکنواخت رها شد.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر لزوم متعادل شدن میزان مصرف آب در استان تصریح کرد: چنانچه در سال آبی آینده تداوم خشکسالی و یا کم بارشی رخ دهد در برخی حوضه ها باید اعمال کمبود در مصرف و تأمین آب را در نظر گرفت

بهارلویی با اشاره به اینکه از حجم ۵۱ میلیارد مترمکعبی آب ورودی سهم سدها اندکی بیش از ۴۸ میلیارد متر مکعب است، یادآور شد: نباید فقط به خاطر سیلاب بهار تصور کرد دیگر کم آبی و یا خشکسالی وجود ندارد و یا اینکه مخازن سدها همچنان پرآب باقی می مانند چون ظرفیت و حجم سدهای خوزستان محدود و متأثر از میزان ورودی آب به آن و مصرف است.

وی ادامه داد: کاهش ورودی به دلیل شرایط طبیعی آب و هوایی و یا عدم تعادل در مصرف به هر دلیل می تواند ریسک کمبود آب را به شدت افزایش دهد؛ نگرانی از سیلاب های محتمل در آینده مجوزی برای برداشت بی رویه و یا اعمال هر نوع کشت و زرعی نیست.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: رصد مداوم شرایط در این سازمان همه روزه توسط سیستم سنجش و مرکز مانیتورینگ معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب انجام و تمهیدات لازم برای سال آبی بعد برنامه ریزی شده است.

بهارلویی در پایان تأکید کرد: نباید فراموش شود که سدها و برنامه ریزی آنها به تنهایی پاسخگو و حلال همه مشکلات در حوزه آب نیست و همه بهره وران، سازمان های استفاده کننده از آب، شهرداری ها و هرآنچه در قانون به اداره، نهاد و یا مسئولی تکلیف شده باید هم راستا و هماهنگ انجام و مورد اهتمام ویژه باشد چون در غیر این صورت سیل و یا کم آبی دو روی سکه شرایط استان هستند که به طور مداوم رخ می دهند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار