رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه زیستگاه‌های طبیعی خرس قهوه‌ای با اجرای پروژه‌های عمرانی تهدید می‌شوند، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی که گذرگاه‌های خرس را قطع می‌کنند مانند جاده‌سازی و خطوط انتقال نیرو و پروژه‌هایی که زیستگاه این حیوانات را به چند بخش تقسیم می‌کنند، زیستگاه‌های طبیعی خرس‌ها را تهدید می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 27 August 2019

رحیم الوندی اظهار کرد: از گونه‌های مختلف خرس‌ها، در ایران دو گونه خرس سیاه و خرس قهوه‌ای زیست می‌کنند که از این دو گونه، خرس سیاه در جنوب شرقی ایران در مناطقی مانند استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان دیده می‌شود اما خرس قهوه‌ای در همه نقاط کوهستانی ایران زیست می‌کند.

وی افزود: در استان خوزستان تنها خرس قهوه‌ای دیده می‌شود که عمدتا در مناطق کوهستانی و به ویژه در جنگل‌های زاگرس در شمال و شمال شرق خوزستان زیست می‌کنند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص جمعیت خرس‌های قهوه‌ای خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه خرس قهوه‌ای، گونه‌ای شب‌فعال است و معمولا در شکاف غارها مخفی می‌شود، آمار دقیقی از تعداد خرس‌های قهوه‌ای خوزستان در دست نیست اما طبق مشاهده‌ها و برآورد جمعیتی، احتمالا بیش از 100 قلاده خرس قهوه‌ای در خوزستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه زیستگاه‌های طبیعی خرس قهوه‌ای با اجرای پروژه‌های عمرانی تهدید می‌شوند، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی که گذرگاه‌های خرس را قطع می‌کنند مانند جاده‌سازی و خطوط انتقال نیرو و پروژه‌هایی که زیستگاه این حیوانات را به چند بخش تقسیم می‌کنند، زیستگاه‌های طبیعی خرس‌ها را تهدید می‌کنند. هر چند این تهدید برای همه حیات وحش خطرناک است اما این خطر برای گوشتخواران بیشتر است.

الوندی تصریح کرد: در مناطق زاگرس که زیستگاه خرس قهوه‌ای را در خود دارند، پروژه‌های راه‌سازی و به ویژه راه‌های روستایی و عشایری به وفور وجود دارد که این پروژه‌ها و کشیده شدن این راه‌ها، علاوه بر اینکه زیستگاه را تخریب می‌کند، بر گونه‌های حیات وحش مخصوصا خرس و پلنگ تاثیر بدی دارند.

وی عنوان کرد: همچنین تداخل زیستگاه خرس با چراگاه‌ها و محل چرای دام زیستگاه خرس را تهدید می‌کند.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت مطلوب جمعیت خرس‌های قهوه‌‌ای در زیستگاه‌های استان، بیان کرد: خرس سیاه جزو گونه‌های در خطر انقراض است اما به دلیل اینکه خرس قهوه‌ای گوشتخوار و همه‌چیزخوار است، در خطر انقراض نیست. با این وجود، تعارض دامداران، کشاورزان و زنبورداران با خرس، حیات خرس‌ها را تهدید می‌کند و این مشکل در سال‌های اخیر جدی‌تر شده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در سال جاری در شهرستان ایذه حمله خرس موجب مرگ یک نفر و مصدومیت یک تن دیگر شد و زمانی که خرس به یکی از روستاییان حمله کند، معمولا روستاییان، خرس را شکار می‌کنند.

الوندی گفت: یکی از معضلاتی که هر سال در خوزستان مشاهده می‌شود، حمله خرس به انسان است که این مشکل در چند سال اخیر جدی‌تر شده است و مهم‌ترین دلیل این مشکل هم تداخل زیستگاه این حیوان با چراگاه دام است.

رئیس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: بر اساس قانون شکار صید و همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، علاوه بر اینکه شکار خرس جرم محسوب می‌شود و پیگرد قضایی و حقوقی دارد، جریمه 500 میلیون ریالی برای متخلفان شکار این حیوان تعیین شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار