مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت: مرمت مجموعه تاریخی پله بچیلون با اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیون ریال توسط این سازمان آغاز شده است.
کد خبر: ۷۷۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷ 28 August 2019

مسعود شامدیل افزود: بدنه پله ها دچار آسیب شده بود لذا مرمت این اثر تاریخی ضرورت داشت.

وی با بیان اینکه فاضلاب روباز این مجموعه تاریخی لوله گذاری می شود، گفت: با توجه به اینکه این اثر، ثبت ملی است پرونده مرمت آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان صادر می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول افزود: مجموعه تاریخی پله بچیلون دزفول یکی از شاخص های قدیمی این شهر است که ارتفاعات شهر را به رودخانه دز وصل می کند.

وی حذف پایه های برق و انتقال کابل ها به جداره ها را از اقدامات مرمتی این اثر تاریخی عنوان کرد و گفت: این مجموعه تاریخی مشابه خارجی دارد و باید مانند این نمونه ها مورد مرمت و رسیدگی بیشتر قرار گیرد.

شامدیل افزود: با احیای این بنای تاریخی،  مسیر دسترسی به این سایت با ارزش و تاریخی و همچنین ورود به یکی از مهمترین مسیرهای گردشگری بافت کهن دزفول شامل گذرهای مهراس، سیوند، هفت پر، صوبیون و سراب، تسهیل می یابد.

مجموعه تاریخی پله بچیلون (پلا بچیلون، بندار بچیلون) بنایی قاجاری است که با توجه به اختلاف سطح محله های لوریان و مقدمیان با رودخانه جهت سهولت دسترسی اهالی به ساحل احداث شده است و همچنان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این پله های تاریخی در بهمن ماه سال ۸۸ به شماره ۲۹۱۷۸ در زمره آثار ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار