فعالان محیط زیست، با افزایش استفاده از ظروف پلاستیک در ماه محرم، یک بار دیگر پویش «محرم شهر پاک» را راه‌اندازی کردند.
کد خبر: ۷۷۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 04 September 2019

استفاده بی رویه و بدون محدودیت از کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف یکی از آسیب های زندگی امروزه است که خسارت های آن متوجه انسان و محیط زیست است.

گفته می شود سالانه حدود ۱۸۵‌ هزار تن و روزانه ۵۰۰ تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود. بعضی منابع نیز مصرف پلاستیک در ایران را روزانه بیش از سه هزار تن و سالانه حدود یک‌میلیون تن عنوان کرده‌اند، که تجزیه آنها ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال طول می کشد. این مساله پویش های فعالان محیط زیست را به دنبال داشته که از آن جمله در ایام محرم بوده است. در خوزستان نیز این پویش ها از حدود چهار سال پیش به صورت متوالی راه اندازی شده است.

رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت وگو با ایرنا، هدف از پویش «محرم شهر پاک» را ترویج فرهنگ استفاده نکردن از پلاستیک در میان عزاداران و فرهنگ «نه به ظروف یک بار مصرف» بیان کرد.

مژگان سخایی افزود: هر سال در ایام سوگواری محرم و صفر، اماکن برگزاری عزاداری اعم از منازل، تکایا و هیات ها و اهدای نذورات مختلف از قبیل غذا، آش، شربت، چای و... بیشتر با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با پایه مواد نفتی انجام می شود.

وی اضافه کرد: مصرف غذای گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی علاوه بر اینکه سلامت و بهداشت افراد را به خطر می اندازد، به دلیل انباشته شدن در طبیعت و دیر تجزیه شدن به یک معضل و چالش اساسی تبدیل شده است.

سخایی بیان کرد: با توجه به توصیه های دین مبین اسلام درباره ضرورت رعایت اصول بهداشتی و حفاظت از مواهب طبیعی و در راستای سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدوین منشور اخلاق محیط زیست و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست ‌محیطی مبتنی بر ارزش ها و الگوهای سازنده‌ ایرانی ـ اسلامی، آموزش های شهروندی درباره راهکارهای کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، کاهش معضلات زیست محیطی و آشنائی سوگواران حسینی ، از جمله زائرانی که از سراسر کشور از طریق مرزهای شلمچه و چذابه به عتبات عالیات سفر می کنند، با مسائل محیط زیستی در بین عزاداران ترویج می شود.

به گفته وی اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر استفاده از ظروف یکبارمصرف را ممنوع اعلام کرده و مسئولان این شهرستان نیز در این رابطه همکاری کرده و بازرسی هایی در راستای اجرای این مصوبه انجام شده است.

سخایی همچنین از برگزاری نشست هایی با ائمه جماعات و مداحان برای همکاری در ترویج آموزه های زیست محیطی به ویژه در استفاده نکردن از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی و جایگزینی آنها با ظروف پایه گیاهی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: دوستداران محیط زیست خوزستانی در سال های اخیر فعالیت های گسترده ای برای کاهش مصرف ظروف پلاستیکی و پاکسازی محیط شهری داشته اند.

سخایی توصیه کرد: شهروندان به جای توزیع غذای نذری گرم در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، می توانند از سبد غذایی خشک استفاده کنند؛ به عبارتی همان هزینه ای را که می خواهند برای تهیه و پختن غذا و خرید ظروف پلاستیکی پرداخت کنند، صرف خرید اقلامی مثل برنج، روغن، ماکارانی، مرغ، گوشت، رب گوجه، حبوبات و ... کرده و آنها را بین نیازمندان توزیع کنند.

نه به ظروف یکبار مصرف

یک فعال محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به راه اندازی پویش «محرم شهر پاک» از سوی انجمن های محیط زیست خوزستان گفت: در این پویش اعضای انجمن های زیست محیطی هر شب با حضور در آیین ها و یا تکیه ها و هیات های عزاداری، آموزش های زیست محیطی را به شهروندان در نظر دارند.

شبنم قنواتی زاده افزود: پویش محیط زیستی امسال به آموزش و ترویج جلوگیری از ریختن زباله در معابر و محیط شهری و استفاده نکردن از ظروف یک بار مصرف تمرکز دارد.

وی ادامه داد: استفاده از ظروف یکبار مصرف در میان شهروندان به ویژه در مناسبت هایی مثل ایام محرم، برای توزیع غذای نذری و چای و نوشیدنی در هیات ها و مواکب رواج پیدا کرده، و متاسفانه برخی از شهروندان با ریختن این ظروف در معابر، علاوه بر آلودگی محیط شهری، به تولید بیش از اندازه زباله های پلاستیکی نیز دامن می زنند، در حالی که این زباله ها بیشتر تجدیدناپذیر هستند.

قنواتی زاده گفت: از سوی دیگر باید آثار سوء بر سلامتی را به دلیل استفاده از ظروف یکبارمصرف پلاستیکی در توزیع غذای گرم نیز در نظر داشت.

وی با دعوت از شهروندان برای مشارکت در نظافت شهر و جلوگیری از مصرف ظروف یکبارمصرف، افزود: برخی از شهروندان با تصور اینکه فعالان محیط زیست برای ادای نذر خود، اقدام به پاکسازی معابر می کنند، با این افراد همکاری نمی کنند، در حالی که پاکیزه کردن محیط شهری اقدامی خودجوش از سوی فعالان محیط زیست است.

 

پویشی برای پاسداشت درخت

وی همچنین از راه اندازی پویش «درخت من» در ایام محرم از سوی انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان خبر داد و گفت: هدف این پویش جلوگیری از مصرف زغال و جایگزینی گاز به عنوان سوخت در مواکب عزاداری است.

قنواتی زاده افزود: متاسفانه برخی افراد برای عزاداری برای روشن کردن آتش، درختان کاشته شده در معابر شهری را قطع می کنند، که این مساله علاوه بر تخریب فضای سبز ما که از کمتر از متوسط است، آلودگی هوا ناشی از سوختن ناقص چوب را نیز به همراه دارد.

وی در ادامه با اشاره به آموزش به شهروندان برای استفاده از «لیوان همراه» در ایام محرم گفت: ضمن آموزش های «نه به ظروف یکبارمصرف» از شهروندان می خواهیم که از لیوان همراه استفاده کنند تا هم بهداشت رعایت شود و هم باعث آلودگی محیط زیست نشود.

قنواتی زاده با اشاره به جلساتی که با ائمه جماعات و مساجد برای فرهنگسازی محیط زیستی برگزار شده افزود: حفظ محیط زیست از اصول و آموزه های اسلام است به طوری که «النظافه من الایمان» از احادیثی است که بر آن بسیار تاکید شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار