مدیرعامل قطارشهری اهواز:
مدیرعامل سازمان قطار شهری: شرکت کیسون عنوان کرد 85 درصد اعتبار پروژه را از محل فاینانس تأمین می‌کند و 15 درصد دیگر باید توسط کارفرما (شهرداری اهواز و وزارت کشور) تامین شود. در حال حاضر از سهم تعهد 85 درصدی شرکت کیسون، تنها چیزی که تاکنون بر روی میز قطار شهری آمده نامه بانک‌های چینی بوده است. حتی یک دلار از محل فاینانس در این پروژه وارد نشده در صورتی که این موضوع جزو تعهدات شرکت کیسون بوده است.
کد خبر: ۷۷۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ 04 September 2019
شهرام شاهین‌زاده در حاشیه بازدید میدانی اصحاب رسانه از آخرین وضعیت قطار شهری اهواز که امروز (13 شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: در سال 85 مناقصه‌ای جهت واگذاری پروژه قطار شهری اهواز برگزار شد و شرکت‌های مختلفی از جمله قرارگاه خاتم‌الانبیاء، شرکت کیسون و چند شرکت معتبر دیگر در مناقصه شرکت کردند. به دلیل اینکه شرکت کیسون علاوه بر پیشنهاد قیمت، بسته‌ای مبنی بر آوردن فاینانسور ارائه داد در صورتی که سایر شرکت‌ها تنها قیمت را ارائه کرده بودند، شرکت کیسون به عنوان گزینه صالح‌تر و برتر شناخته شد.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: شرکت کیسون عنوان کرد 85 درصد اعتبار پروژه را از محل فاینانس تأمین می‌کند و 15 درصد دیگر باید توسط کارفرما (شهرداری اهواز و وزارت کشور) تامین شود. در حال حاضر از سهم تعهد 85 درصدی شرکت کیسون، تنها چیزی که تاکنون بر روی میز قطار شهری آمده نامه بانک‌های چینی بوده است. حتی یک دلار از محل فاینانس در این پروژه وارد نشده در صورتی که این موضوع جزو تعهدات شرکت کیسون بوده است.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با اشاره به ادعای شرکت کیسون مبنی بر طلب یک هزار میلیارد تومانی، تصریح کرد: هیچ کدام از مسئولان مجموعه شورای سازمان قطار شهری اهواز هیچ موضع شخصی نسبت به مدیریت شرکت کیسون ندارند اما موضوع اختلاف و احقاق حق مردم از این مساله جدا است.
 
شاهین‌زاده بیان کرد: شورای سازمان قطار شهری اهواز به این نتیجه رسیده است که شرکت کیسون توان و اراده‌ای برای اجرای پروژه ندارد. شرکت کیسون نمی‌خواهد و اگر بخواهد هم نمی‌تواند کار کند.
 
وی با اشاره به مطالبات کارگری پروژه قطار شهری اهواز ادامه داد: امروز مطالبات کارگری به 18 ماه رسیده است. آیا پرداخت مطالبات کارگری که به بیش از 15 تا 16 میلیارد تومان رسیده برای یک پروژه یک میلیارد دلاری رقمی است؟ البته مطالبات کارگری از این رقم بیشتر شده است. بارها شاهد تجمعات کارگری بودیم. بیش از سه ماه مجددا تحصن‌های متعدد داشتیم که همه اینها به جز تحصن‌های پیچیده‌ گذشته بود که تبعات زیاد اجتماعی در پی داشت.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: از واخر دی تا نیمه اسفندماه سال گذشته کارگران پروژه قطار شهری اهواز (شرکت کیسون) بیش از 25 روز مقابل درب سازمان قطار شهری تحصن داشتند که با ورود استاندار موفق شدیم اعتباری که به بخش عمرانی اختصاص یافته بود در اختیار شرکت کیسون قرار دهیم و خودمان نظارت کردیم تا حقوق و دستمزد معوق کارگزان پرداخت شود که با این پرداخت تنها توانستیم مطالبات سال 96 کارگران کیسون را تسویه حساب کنیم.
 
شاهین‌زاده تصریح کرد: مطالبات سال 97 کارگران در جای خود باقی است و از مجموع مطالبات سال 98 هم تنها یک علی‌الحساب دریافت کرده‌اند. این موضوع به شورای تامین و شورای کارگری خوزستان اطلاع داده شد که در نهایت شرکت کیسون مکلف شد تا 50 درصد وجه را ظرف یک پروسه سه ماهه که در حال حاضر دو ماه از آن گذشته است، پرداخت کند اما هنوز بابت دستمزد و حقوق معوقه کارگران مبلغی پرداخت نشده است. اخیرا شرکت کیسون عنوان کرد که قرار است حقوق دو ماه کارگران را پرداخت کند که امیدواریم صحت داشته باشد.
 
وی ادامه داد: یکی از اعضای شورای تامین پیشنهاد داد که شهرداری اهواز به عنوان عامل اجرایی، 50 درصد مابقی مطالبات معوق کارگران را نیز به دلیل وضعیت کارگری و در راستای کمک، تقبل کند. در این زمینه با وزارت کشور مکاتبه شد تا از طریق وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها وجهی به شهرداری اهواز تخصیص داده شود تا به عنوان دستمزد معوق به کارگران پرداخت شود.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز عنوان کرد: خود من زمانی از شرکت کیسون دفاع می‌کردم و معتقد بودم که سهم شرکت کیسون از بازار اشتغال اهواز نباید فراموش شود در حالی که امروز این سهم به 78 نفر نیروی حراستی رسیده است. شرکتی که عزم و اراده کار کردن دارد، پروژه یک هزار میلیاردی را با 78 نفر نیروی حراستی جمع می‌کند؟ اکنون کارگاه بی‌سرپرست رها شده است.
 
شاهین‌زاده با بیان اینکه دلایل متعددی برای فسخ قرارداد با کیسون وجود دارد، ادامه داد: شورای سازمان قطار شهری در خصوص فسخ پیمان (قرارداد) پروژه قطار شهری با شرکت کیسون به قطعیت رسیده است و قطعا این موضوع اتفاق خواهد افتاد.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: تصمیم اخذ شده با پافشاری، اصرار و تاکید استاندار، شهردار، معاون امور عمرانی استاندار و دیگر مسئولین بوده است. مشکل ما این است که کار باید انجام می‌شد. یک هزار راه رفتیم تا با مصلحت‌اندیشی و مدیریت، پروژه فعال شود و به بهره‌برداری برسد که این اتفاق نیفتاد بنابراین زمانی که همکاری با پیمانکار قابل ادامه نیست، قطع همکاری انجام می‌شود.
 
وی گفت: این تصمیم شهامتی می‌خواست تا یک بار برای همیشه مسئولیت جراحی پروژه قطار شهری اهواز را می‌پذیرفت که دوستان ما در سازمان قطار شهری این مسئولیت را پذیرفتند و محکم پای آن ایستادند.
 
شاهین‌زاده در خصوص نگرانی‌های موجود در خصوص طولانی بودن روند زمان فسخ قرارداد، بیان کرد: سال 94 تصمیم قطعی جهت فسخ پیمان گرفته شد که تا مرحله نهایی پیش رفتند اما یک سری دغدغه‌ها و ملاحظات باعث شد که مجموعه کارفرما از این نظر بگذرند اما اگر این تصمیم در سال 94 گرفته شده بود اکنون پروژه قطار شهری فعال بود و حداقل یک فاز آن به بهره‌برداری رسیده بود.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز تصریح کرد: اگر شرکت کیسون تنها یک برگ مطالبات سر میز من بگذارد، من استعفا می‌دهم. شرکت کیسون به ما بدهکار است. اگر بخواهیم رسانه‌ای صحبت کنیم، کیسون 2 هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است اما از نظر اسنادی شرکت کیسون بیش از 64 میلیارد تومان پول در قبال ضمانت‌نامه از ما گرفته است.
 
وی افزود: 43 میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه (ضمانت‌نامه) و 14 میلیارد تومان بابت دستمزد کارگران به کیسون پرداخت کرده‌ایم. تزریق این اعتبار باعث سه کیلومتر ریل‌گذاری و یک کیلومتر تونل‌گذاری شد که با این اقدامات امیدوار شدیم که واقعا کار انجام شود اما مجددا توقف بعدی انجام شد. آخرین کار شرکت کیسون، 998 متر حفاری تونل حد فاصل ایستگاه فلکه ساعت تا پارک حجاب بود.
 
شاهین‌زاده ادامه داد: علاوه بر بدهکاری این شرکت به شهرداری اهواز، کیسون خسارتی ناشی از تاخیر در بهره‌برداری و تغییر نرخ‌ها به ما وارد کرده است و محکم پای دریافت خسارت هستیم. آنچه قانون بین ما حکم‌فرما باشد پیگیری می‌کنیم. تا جایی که قانون حق را به ما بدهد یک قدم عقب نخواهیم نشست.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: "طلبکار بودن" با اینکه من فکر کنم که طلبکار هستم، متفاوت است. بعضا به نامه شورای عالی فنی اشاره می‌شود در صورتی که هرگز شورای عالی فنی نظر فنی در خصوص اختلافات کارفرما و قطار شهری اهواز نداده است.
 
وی ادامه داد: در زمان تصدی آقای سیدخلف موسوی شهردار وقت اهواز به توصیه یکی از مسئولان مکاتبه‌ای با کارشناسان شورای عالی فنی صورت گرفت و در نهایت کارشناسان نظرشان را اعلام کردند.
 
شاهین‌زاده تصریح کرد: این کارشناسان عنوان نکردند که حق با شرکت کیسون است و باید ما مطالبات را پرداخت کنیم بلکه یک سری راهکار ارائه کرده‌اند که اگر از این راهکار استفاده شود شاید اختلافات به حداقل برسند و شاید بخشی از ادعای شرکت کیسون را در قالب مطالبات پرداخت کنیم.
 
وی گفت: این شرایط مصادف با تغییر استاندار خوزستان بود. در آبان‌ماه سال 95 جلسه‌ای با حضور رئیس هیات مدیره شرکت کیسون در قالب شورای سازمان قطار شهری برگزار شد که در این جلسه آقای انصاری بحث شورای عالی فنی را مطرح و مطالبه کرد. در نتیجه تصمیم گرفته شد که سه کارشناس خارج از مجموعه کیسون، کارفرما و مشاور که مورد تایید طرفین باشند در این زمینه نظر بدهند و آنچه این کارشناسان اظهار نظر می‌کنند ملاک قرار بگیرد.
 
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: در نهایت سه نفر از کارشناسان کاربلد خوزستان جهت بررسی وضعیت انتخاب شدند تا بر حسب اظهار نظر آنها برای کار تصمیم گرفته شود.
 
شاهین‌زاده گفت: اسناد و مدارک را به صورت مکتوب به این کارشناسان ارائه کردیم و در نهایت این بررسی‌ها به گزارش جامعی تبدیل شد که به استاندار خوزستان تقدیم شد. اکنون این گزارش به صورت مکتوب موجود است. پس از بررسی، کارشناشان عنوان کردند که 96 درصد بندهای اصلی این گزارش (نظرات) وجاهت قانونی ندارد یا ایرادات دیگری بر آنها وارد است. کارشناسان در جلسه‌ای که با آقای انصاری داشتند عنوان کردند که چیزی به عنوان حق به شرکت کیسون تعلق نمی‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: برخی مواردی که شرکت کیسون مطالبه می‌کرد در خصوص تغییر در مفاد قرارداد بود که این موارد از عهده طرفین خارج است و تنها شورای عالی فنی اجازه دارد در این زمینه کار کند.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: علیرغم همه این موارد، در راستای کمک به پروژه و انجام کار، در مردادماه سال 97 مجددا جلسه‌ای با حضور برخی مسئولین استانی و مسئولان شرکت کیسون برگزار شد و صورتجلسه‌ای بین دو طرف رد و بدل شد و توافق کردیم که اختلافمان رسما به شورای عالی فنی ارسال شود و در نهایت شورای عالی فنی نظر دهد. این تصمیم در راستای کمک جهت اجرای پروژه اتخاذ شد نه اینکه کیسون حقی دارد.
 
شاهین‌زاده افزود: بر اساس بند یک صورتجلسه، اختلافات باید به شورای عالی فنی ارجاع داده شود. بر اساس بند 2 هم به فوریت و به موازات روال اجرای کار، شرکت کیسون باید نسبت به فعال کردن کارگاه‌ها اقدام کند. همچنین طبق بند 3، شهرداری و کارفرما باید منابع بعدی ادامه پروژه از قبیل اوراق مشارکت، تهاتر املاک، نقدینگی و موارد دیگر را پیگیری و تامین کند. همچنین بر اساس بند 4، قرارداد باید به مدت دو سال تمدید شود و طبق بند 5 هم پیگیری مربوط به فاینانس باید جدی‌تر و دوباره پیگیری شود.
 
وی بیان کرد: بند یک صورتجلسه انجام شد و موارد به شورای عالی فنی ارجاع داده شد اما پس از آن، شرکت کیسون عنوان کرد که پولی برای فعال کردن پروژه ندارد و حداقل 70 میلیارد تومان پول نقد نیاز دارد. در این شرایط آقای کتانباف شهردار وقت اهواز عنوان کرد که یک بند جلوتر می‌رویم. آقای کتانباف تهاتر املاک را پیشنهاد داد و ملکی به ارزش 70 میلیارد تومان را به کیسون پیشنهاد کرد تا کار در قالب تهاتر انجام شود. همچنین به موازات این کار، زمین‌هایی با ارزش حدود 400 میلیارد تومان به شرکت کیسون داده شد اما متاسفانه مجموعه شرکت کیسون از دریافت این زمین‌ها خودداری و استنکاف کردند و عنوان کردند که تبدیل این زمین‌ها به پول نقد سه ماه زمان می‌برد.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز عنوان کرد: با توجه به این شرایط می‌گوییم عزم و اراده‌ای برای اجرای کار وجود نداشت و شرایط به تحصنات کارگری منجر شد. در نهایت هیچ کدام از راهکارها جوابگو نبود و تصمیم جهت فسخ قرارداد گرفته شد.
 
 
شاهین‌زاده با اشاره به موارد مطرح شده در خصوص لابی شرکت کیسون، گفت: رایزنی‌ها و لابی‌هایی که صورت می‌گیرد برای ما مهم نیست و خواسته مردم را دنبال خوتاهیم کرد.
 
وی تصریح کرد: در مجموعه کشور قرارداد پروژه قطار شهری دو کلانشهر اهواز و کرج قراردادی مشابه و به صورت فایناس است که سرنوشت هر دوی آنها مانند هم شده است. فاینانس کلاه گشادی بود که بر سر مردم اهواز و کرج رفت.
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با بیان اینکه پروژه قطار شهری اهواز از اسفندماه 96 تاکنون کاملا تعطیل است، گفت: فسخ قرارداد دو مرحله دارد؛ ابلاغ فسخ قرارداد 15 تا 20 روز زمان می‌برد اما بخش بعدی آن، تحویل و تحول کارگاه و خارج شدن پیمانکار و تصمیم‌گیری‌ها است که هر کدام از این اقدامات روال خاصی دارد که احتمال می‌رود این روند تا یک سال هم طول بکشد.
 
وی افزود: هنوز نمی‌دانیم که این روند چه مدت زمان می‌برد. حتی اگر این روند یک سال هم طول بکشد بیشتر از چهار سال گذشته که نیست. 
 
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز تصریح کرد: یکی از وظایف روزمره و ذاتی مدیریتی ما پیگیری تامین منابع مالی است و شاید سازمان‌های قطار شهری دیگر شهرها 10 درصد ما هم پیگیر منابع مالی نباشند.
 
وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار برای تکمیل پروژه مترو اهواز نیاز است، گفت: اگر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را با دلار 4200 تومان در نظر بگیریم، به 4 هزار و 200 میلیارد تومان نیاز داریم اما با دلار 10 هزار تومانی، 10 هزار میلیارد تومان در این زمینه نیاز داریم.
 
شاهین‌زاده عنوان کرد: فاز نخست این پروژه اکنون حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در مدت زمان 10 تا 12 ماه با اعتبار یک هزار میلیارد تومان قابل بهره‌برداری است. در حال حاضر در مجموع، پروژه قطار شهری اهواز حدود 28 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 690 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت کیسون شریک خارجی دارد، مرجع رسیدگی به موارد اختلاف دو طرف، اتاق بازرگانی فرانسه است و باید از داور طرفین بین المللی استفاده شود اما برخی از بندهای قرارداد با قوانین داخلی ما تضاد دارند که در چنین شرایطی قوانین داخلی کشور حکمفرما هستند و ما از طریق دادگاه صالح کشور موضوع را پیگیری می کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار