مدیرکل روابط عمومی واموررسانه سازمان حفاظت محیط زیست:
مدیرکل روابط عمومی واموررسانه سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکلات زیست محیطی بدون همکاری ومشارکت مردم، رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد رفع نخواهد شد.
کد خبر: ۷۷۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 07 September 2019

به گزارش تابناک مرکزی امیر عبدالرضا سپنجی درگفتگو باخبرنگار ما در اراک با اشاره به ضرورت تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط بان افزود: برای حفاظت ازمحیط زیست باید زمینه همراهی و همکاری مردم و فعالیت بیشتر سازمان های مردم نهاد در کشور فراهم شود.
وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور، مطالبه گری حق آبه تالاب ها، بحران پسماند درشمال کشور و کلانشهرها، بازیافت وتفکیک زباله ها از مبدا را نیازمند همراهی و پیگیری همه مردم دانست و گفت: مشکل گرد و غبارهایی که منشاء خارجی دارد با فعالیت های دیپلماتیک در حال پیگیری است، اما درحوزه داخلی با تخصیص حقآبه تالاب ها می توان این مشکل را مدیریت کرد.
وی با اشاره به ضرورت کاهش مصرف سوخت های فسیلی، همچنین رعایت بهتر و بیشتر استاندارها از جانب شرکت های خودروسازی برای کاهش آلودگی هوا یادآور شد: با همکاری قابل تقدیر وزارت نفت هم اینک 85 درصد بنزین تولیدی در کشور، بنزین یورو 4 و یورو 5 است و با این کار که گام بسیار بلندی است توانسته ایم آلودگی هوای کلانشهر ها را بشدت کاهش دهیم.
سپنجی بااشاره به افزایش بیش از ۲۵ درصدی تعداد روزهای پاک در دو سال اخیر نسبت به سالهای گذشته افزود: پایش های سازمان محیط زیست، کیفیت سوخت و عملیاتی شدن جدّی معاینه فنی خودروها بوسیله شهرداری های کشور، به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کمک شایانی کرده است.
وی مباحث آب، تالاب ها ، گردوغبار، پسماند و آلودگی هوا را از اولویت های اعلام شده ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست اعلام کرد وگفت: با توجه به تجربه موفق احیای دریاچه ارومیه، به عنوان یک افتخار ملی که با تکیه بر توان و تخصص دانشمندان ایرانی انجام شده، برای احیای سایر تالاب های کشور، بویژه آنهایی که درمعرض بحران هستند، مانند هامون، با دستور ویژه رئیس جمهور شورای عالی احیای تالاب ها تشکیل شده و به زودی اولین جلسه آن به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود.
وی با بیان اینکه با دستور ویژه رئیس جمهور وزارت نیرو حقآبه تالاب ها را اختصاص خواهد داد، اظهارداشت: امید می رود بتوانیم حقآبه های خارج ازکشور مانند کشور افغانستان برای تالاب هامون را نیز جذب کنیم و امیدواریم همانند تجربه موفق احیای دریاچه ارومیه، مشکلات سایر تالاب های کشور هم مرتفع شود.

سپنجی با اشاره به عملکرد سازمان محیط زیست درحوزه های مختلف افزود: تصمیم استراتژیک دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه باعث نجات کشور شد، زیرا اگر این مهم عملیاتی نمی شد حدود 15میلیون نفر از استانهای شمال غرب تا مرکز کشور با مشکلات و آسیب های طوفان های نمکی ارومیه آواره می شدند.
وی با بیان اینکه امید می رود با یک نگاه امیدوارکننده و معطوف به منافع ملی و تکیه بر ظرفیت های داخلی بتوانیم محیط زیست کشور را حفظ کنیم، یادآورشد :
نباید توقعات اغراق آمیز در حوزه های مختلف، بویژه محیط زیست ایجاد کنیم، چراکه در کشورهای پیشرفته دنیا هم حوزه های زیست محیطی دچار اختلال می شوند.
سپنجی با اشاره به صرف سه برابری بودجه این سازمان برای احیای یوز پلنگ گفت: علیرغم تمام تلاش ها، ممکن است روزی این گونه مانند شیرایرانی یا ببر مازندران منقرض شود و کوشش های صورت گرفته بی نتیجه بماند، اما این اتفاق دلیل بر کم کاری یا کوتاهی نخواهد بود.
وی با اشاره به برخی ادعاهای منفی علیه سازمان محیط زیست یادآور شد : کارکنان محیط زیست ملتزم به رعایت قانون هستند و تلاش دارند درکنار قانون وفراتراز آن، اخلاق اسلامی وانسانی را مراعات کنند، از سویی نهاد های نظارتی برعملکردهای مختلف سازمان توجه دارند وفارغ از نگاه محیط زیستی اگر اتفاقی رخ دهد قطعا آنها ورود پیدا می کنند.
وی محیط بانان را سفیران فرهنگی محیط زیست کشور خواند وگفت: باوجود اینکه این افراد 50درصد نیروهای سازمان محیط زیست را تشکیل می دهند درسال های اخیر بسیار مظلوم واقع شده اند، زیرا با حداقل حقوق و بیشترین ساعات فعالیت برای حفظ محیط زیست کشور، آب، خاک، حیات وحش، مناطق حفاظت شده و زیستگاه ها جان بر کف وقت خود را صرف می کنند.
مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان با اشاره به تصویب قانون حمایت از محیط بانان در مجلس شورای اسلامی در تیرماه جاری افزود: تصویب این قانون دستاورد بسیار بزرگی بود و در این دوسال به اندازه تمام این سالها برای محیط بانان هزینه شد و هم اینک بالاترین سطح دستمزد در سازمان را محیط بانان دریافت می کنند. همچنین با تلاش های صورت گرفته برای تجهیز امکانات فنی محیط بانان و پاسگاه های محیط بانی کشور برنامه ریزی دقیق شده است.
سپنجی با اشاره به افزایش حدودا 80 درصدی بودجه های عمرانی و جاری سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بررسی های صورت گرفته، طی چند دهه اخیر، این سازمان ازلحاظ اعتبارات وتخصیص بودجه جزء آخرین دستگاه ها بوده است و اگر درعرصه های محیط زیستی یک عقب ماندگی مشاهده می شود به همین دلیل است. البته طی سال گذشته و امسال، تلاش ها و حمایت های بسیار خوبی برای رفع مشکلات بودجه ای و ساختاری سازمات در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه برخی محیط زیست را دشمن اشتغال و توسعه می دانند یادآور شد :
کشورهای فراصنعتی و پیشرفته، با بالاترین سرانه تولید ملی، توسعه صنعتی و
بالاترین نرخ اشتغال ، سرمایه های محیط زیستی خود را حفظ می کنند.
سپنجی، اشتغال ، اقتصاد و توسعه کشور را درگروی توانمندی سازمان محیط زیست از نظر کارشناسی، محیط بانی و نیروهای میدانی دانست و گفت: محفوظ ماندن عرصه های محیط زیستی از خدشه و آسیب با آموزش، اطلاع رسانی هوشمندانه وهدفمند و تحقق شعار 80میلیون محیط بان میسر می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار