معاون وزیر نیرو خبر داد؛
معاون وزیر نیرو گفت: سالانه 5.5 میلیارد متر مکعب از مخازن آبی کشور کاهش می‌یابد و امروز بیش از 100 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در کشور نداریم.
کد خبر: ۷۷۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 11 September 2019

به‌گزارش تابناک رضوی، محمد تقی‌زاده خامسی پیش از ظهر امروز در نشست«طرح توسعه و عمران شرق کشور» با عنوان طرح جامع تأمین و انتقال آب شرب و صنعت استان‌های شرق کشور که در تالار شهید هاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: ایران از همان ابتدا و در دوران باستان هم با کمبود آب مواجه بوده به‌طوری که حتی کوروش هم گفته خدایا ما را دچار بحران آب نکن.

 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: سالانه 5.5 میلیارد متر مکعب از مخازن آبی کشور کاهش می‌یابد و امروز بیش از 100 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در کشور نداریم.

 

وی تصریح کرد: از 609 دشت ایران 405 دشت ممنوعه است، همچنین 320 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور داریم و آن‌هایی هم که مجاز هستند بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند، علاوه بر این 10 هزار روستای ما آب پایدار ندارند و یا تانکر آب می برند، یا روزی دو ساعت آب برمی‌دارند و یا از قنوات آب برداشت می‌کنند.

 

دو برابر شدن برنجکاری در سال اخیر!

 

تقی‌زاده خامسی ضمن تأکید بر مدیریت مصرف آب، ابراز کرد: دولت در سال گذشته مصوب کرد به‌ جز گیلان و مازندران، استان دیگری برنج کشت نکند، این در حالی است که در سال جاری برنج کاری آن هم در شهرهایی که آب ندارد دو برابر شده است.

 

معاون وزیر نیرو با بیان این موضوع که چنانچه این گونه پیش برویم 134 میلیارد متر مکعب کسری آب ما افزایش می‌یابد، اظهار کرد: 20 درصد از کسری آب کشور از آن خراسان رضوی است.

 

وی مدیریت مصرف، استفاده از پسآب و بازچرخانی از آب را در مسئله ضروری آب خواند و عنوان کرد: انتقال آب تنها راه تأمین آب شرق کشور نیست، بنابراین راهی جز مدیریت مصرف آب نداریم.

 

تقی‌زاده خامسی با تأکید بر این موضوع که تا 100 کیلومتری دریا مشکلی در انتقال آب نداریم، گفت: درخواست ما این است که ابعاد دیگری از این طرح مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: استاندار خراسان رضوی قول دادند که بازار آب را برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی می‌کنند.

 

وی ضمن بیان این موضوع که در پروژه انتقال آب یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برای سه استان تخصیص دادیم، گفت: تصمیم‌گیری در تخصیص آب با استان‌ها است و امروز تخصیص آب در خراسان رضوی انجام می‌شود.

 

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به‌این پرسش که چرا ما نیز مانند کشورهای خلیج فارس از آب دریا برای تأمین آب استفاده نمی‌کنیم، گفت: کشورهای خلیج فارسی که امروز از آب دریا استفاده می‌کنند حدود یک بیستم کشور ما را دارند.

 

معاون وزیر نیرو تأکید کرد: به‌همین دلیل مهم‌ترین موضوع در مصرف آب مدیریت، پس از آن انتقال آب است.

 

طرح انتقال آب یک پروژه حیاتی برای شرق کشور است

 

 در ادامه این نشست استاندار خراسان رضوی پروژه انتقال آب را یک پروژه حیاتی خواند و گفت: امید است این پروژه تحقق یابد تا یادگاری برای این نسل و نسل آینده مردم این استان باشد.

 

علیرضا رزم‌حسینی ادامه داد: در صدد هستیم مدیریت آب و خاک را در استان‌ها انجام دهیم، اخیرا در خراسان رضوی یکپارچه سازی مدیریت آب و خاک را تحت عنوان «همیاران آب» مد نظر قرار دادیم و تدوین کردیم.

 

وی با بیان اینکه بایستی برای نسل آینده دستاوردهایی داشته باشیم، به‌پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب اشاره و ابراز کرد: در فاز اول 110 میلیون متر مکعب با منابع بخش خصوصی، برای نخستین بار از آب‌های جنوبی برای صنعت و شرب استفاده می‌کنیم.

 

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: به‌دنبال این هستیم با همکاری استانداران شرق کشور طرح انتقال آب را به‌سامان برسانیم تا همان‌گونه که گذشتگان برای ما دستاوردی را به‌جا گذاشتند، ما نیز دستاوردی برای آیندگان به‌ارث بگذاریم.

 

دولت در کنار پروژه انتقال آب به‌ مسئله تملک زمین خطوط ریلی هم توجه کند

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست این پروژه را فرصتی طلایی برای شرق کشور خواند و گفت: امید است در کنار بحث انتقال آب موضوع تملک زمین در خصوص حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گیرد که این امر نیازمند حمایت وزارت نیرو است.

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ضمن بیان این موضوع که در این امر هزینه تأمین زمین کاهش می‌دهد، بیان کرد: عمده جابه‌جایی‌های بزرگ جمعیت به‌ دلیل کمبود و نبود آب است که این امر از نظر امنیتی مشکل دارد، بنابراین امید است دولت علاوه بر مسئله اقتصاد به‌ نکات امنیتی و اجتماعی هم توجه کند.

 

وی با بیان اینکه در مجلس فراکسیون کریدور شرق کشور داریم، خاطرنشان کرد: چنانچه این طرح با موفقیت انجام شود، قطعا شاهد گسترش شرق کشور هستیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه این جلسه با تآکید بر این موضوع که گاز سرخس، شرق کشور را محروم نگه داشت، گفت: چنانچه نتوانیم به‌ این نکته توجه کنیم قطعا روزی آیندگان می‌گویند عامل بدبختی شرق کشور عدم تصمیم‌گیری صحیح توسط پیشینیان بوده است.

 

احمدعلی موهبتی ضمن بیان اینکه 60 درصد جمعیت جهان نزدیک آب زندگی می‌کنند، ادامه داد: اما تنها سه درصد جمعیت ایران اطراف دریای جنوب زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد که مدیریت استراتژیکی در بخش آب نداشتیم.

 

وی بیان کرد: سال 95، 75 درصد آب شهر مشهد از آب سد دوستی تأمین می‌شد و سال گذشته در این ایام این عدد به‌ صفر رسید و در سیستان و بلوچستان به‌ ویژه در زاهدان هم در تأمین آب مشکل داشتیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر این موضوع که نباید برای تأمین آب به آب‌های زیر زمینی و غیر متعارف امید داشت، تأکید کرد: بنابراین باید به‌ فکر تأمین آب از دریای عمان باشیم و چنانچه امروز تصمیم منطقی و با مطالعه صحیح اخذ شود، مشکل برطرف می‌شود.

 

موهبتی تأمین آب را امری حاکمیتی خواند.

 

سند توسعه شرق کشور بر زمین مانده است

 

در ادامه استاندار خراسان جنوبی به‌سند سازگاری با کمبود آب اشاره و عنوان کرد: بیش از 91 درصد منابع آبی در بحث کشاورزی مصرف‌ می‌شده، این در حالی است که سهم اشتغال بخش کشاورزی در این خصوص 32 درصد است.

 

محمدصادق معتمدیان به‌هدر رفت 500 میلیون متر مکعبی آب در این استان اشاره و بیان کرد: صنعت حدود دو درصد آب مصرف می‌کند، این در حالی است که بیش از 32 درصد اشتغالزایی دارد.

 

وی گفت: امید است سند توسعه کشور که بر زمین مانده است را مد نظر قرار دهیم، همچنین امید است بتوانیم در مجلس شورای اسلامی کمیسونی تحت عنوان کمیسیون پیگیری مشکلات شرق کشور را داشته باشیم.

 

از دست رفتن بیش از 35 میلیارد متر مکعب آب طی 60 سال اخیر

 

در بخش دیگری از این نشست مدیر آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به‌ اینکه شرق کشور با بارندگی بسیار کم همراه است، گفت: در بررسی که طی 40 سال گذشته انجام شده در این بخش از کشور 131 میلیمتر بارندگی رخ داده است.

 

محمد علایی ادامه داد: در میانگین بارش، سالی یک میلیمتر کاهش داشتیم و میزان حرارت و تبخیر افزایش یافته و همزمان کاهش سطح آب زیر زمینی در تمام آبخوان‌های سه استان بوده و در 60 سال اخیر در خراسان رضوی بیش از 35 میلیارد متر مکعب  آب از دست داده‌ایم.

 

وی بیان کرد: در هر دهه چهار درصد کاهش بارندگی و 13 درصد کاهش روان آب‌ها مواجه بودیم.

 

مدیر آب منطقه‌ای خراسان رضوی به‌روند رشد جمعیت در استان‌های شرق کشور اشاره کرد و افزود: تمام تلاش شرق کشور در این سه استان سازگاری با مسئله کم آبی است، البته نمی‌توان به‌این روش ادامه داد که طرح انتقال آب به‌استان‌ها یکی از طرح‌های مهم ما در این رابطه است.

 

کاهش برداشت بیش از 824 میلیون متر مکعبی تا سال 1420

 

در ادامه این نشست عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص ضرورت طرح گفت: در این طرح به‌این نتیجه رسیدیم که تا سال 1420 برداشت آب‌های زیر زمینی کاهش یابد.

 

کامران داروی ضمن بیان این موضوع که مدیریت منابع، تقاضا و فناوری از جمله نکاتی است که باید در این مسیر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: تصمیم ما این بود که تا سال 1420 از ناپایایی مصرف آب به‌پایایی برسیم.

 

وی با اشاره به‌اینکه که نگهداری، نگهبانی و بهروری جامع در این طرح مد نظر ماست، ابراز کرد: این طرح در کرمان از سال 93 در کرمان آغاز شد و طرح پس از تهیه به‌ امضای بیش از 60 ارگان در این استان رسید.

 

ناظر طرح انتقال آب به‌خراسان رضوی افزود: طبق این طرح در خراسان رضوی با همکاری ارگان‌های دخیل در این طرح مثل جهاد کشاورزی و سازمان آب بیش از 824 میلیون متر مکعب تا سال 1420 کاهش مقدار برداشت داریم.

 

ورود سرمایه‌گذاران به استان علت پرداخت به طرح انتقال آب

 

در ادامه مشاور طرح انتقال آب به‌خراسان رضوی به‌چالش منابع آب در شرق کشور اشاره و بیان کرد: یکی از مسائلی که سبب شد به‌ پروژه انتقال آب به‌ استان برسیم این بود که سرمایه‌گذاران بیشتری وارد استان می‌شوند.

 

نصیر گیفانی ایجاد فرصت‌های جدید در تعاملات ایران و افغانستان، ایجاد تحول در کشاورزی، توجه به‌جمعیت شرق کشور، جلوگیری از حاشیه نشینی، تثبیت مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بخشی از ثمرات انتقال آب به‌ خراسان رضوی برشمرد.

 

وی تأکید کرد: بنابراین در ایجاد خط انتقال آب به‌ این سه استان تنها به‌ صنعت توجه نشده، بلکه دیگر مسائل هم مد نظر بوده است.

 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم تفاهم نامه مشترک طرح انتقال آب به‌ سه استان خراسان‌ رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به‌ امضا رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار