فرماندار اردبیل گفت: با به صدا در آمدن سوت کمبود و تنش آبی از سال آینده احتمال جیره‌بندی آب برای شهروندان اردبیلی وجود دارد.
کد خبر: ۷۸۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 16 September 2019
جیره‌بندی آب در کمین شهروندان اردبیل

به گزارش ایرنا ، جواد زنجانی روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب افزود: برای جلوگیری از تنش آبی در این شهرستان چاره‌ای جز مدیریت مصرف و تامین منابع آب پایدار نیست و باید دستگاه‌های اجرایی فکر اساسی در تامین آب پایدار داشته باشند در غیر این صورت از سال آینده شاهد جیره‌بندی آب آشامیدنی در اردبیل خواهیم بود.
وی اظهارداشت: برای جلوگیری از جیره‌بندی آب علاوه بر تامین منابع آب پایدار افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه و راه‌اندازی خط انتقال آب از منابع جدید ضروری است و سالانه باید ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در مرکز استان ذخیره‌سازی شود تا در مصرف آب شهروندان مشکلی بوجود نیاید.
فرماندار اردبیل ادامه داد: تا ۲۵ سال آینده میزان جمعیت اردبیل به ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد و تامین آب شهر و روستاهای سخت‌تر خواهد شد و بر این اساس مدیریت مصرف آب در کنار اجرای طرح‌های اساسی برای ذخیره‌سازی الزامی است و اگر فکر اساسی در تامین آب پایدار و مدیریت مصرف  نشود همه ذخایر پشت سدها به اتمام خواهد رسید.

زنجانی افزود: تصفیه و خط انتقال ۲۴ چاه آب در اردبیل در حال مطالعه است تا بعنوان سفره‌های زیرزمینی ذخیره شده و در زمان وقوع بحران آبی از آنها استفاده شود.

وی با بیان اینکه بارندگی در اردبیل کاهش یافته ، گفت: بنا به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی‌ها  در مهرماه و آبان ماه افزایش می‌یابد  و بمنظور جلوگیری از سیلاب باید بسترهای و حریم رودخانه‌ها آزاد سازی شود.

او اضافه کرد: برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت اردبیل نگران کننده بوده و ضروری است برای جلوگیری از آن اقدام‌های موثرتری صورت گیرد چون فقدان نظارت کافی در برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و نبود مدیریت مناسب در این زمینه باعث ایجاد وضعیت بحرانی کنونی شده است.

فرماندار اردبیل اعمال مدیریت و برنامه‌ریزی برای حراست و احیای دشت اردبیل را بهترین راهکار موجود اعلام کرد و گفت: برنامه‌های محیط‌زیست و آب بدون تاثیرگذاری مسائل سیاسی باید به صورت منطقه‌ای و استانی اعمال شود و اگر در این زمینه سیاست‌گذاری درستی شود می‌توان بر مشکلات فایق آمد.

زنجانی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: برای رفع بحران‌های موجود در بحث آب باید کار را از بخش کشاورزی شروع کرد و در این راستا با اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری می‌توان مصرف آب را در این بخش به حداقل رساند.

در این جلسه راهکارهای لازم برای جلوگیری از بحران آب اردبیل ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
اردبیلیها لطفا آب شهری را هدر ندهید. لطفا با آب شهری ماشینهای خود رن نشویید. لطفا با آب شهری استخر و جکوزی خانه خود را پر نکنیدو........
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار