مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: مرحله نهایی مبارزه با آفت مهلک ملخ در مزارع هفتگانه طرح‌های نیشکری خوزستان روز چهارشنبه با موفقیت به پایان رسید تا روند رشد گیاه نیشکر در ماههای پیش رو بهبود یافته و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها برطرف شود.
کد خبر: ۷۸۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 23 September 2019

عبدعلی ناصری افزود:کار مبارزه با این افت از چند ماه گذشته با چند فروند پهپاد و هواپیمای سمپاش در ۱۰هزار هکتاراز مزارع نیشکر آغاز شده بود و آلودگی در سطوح آلوده به این آفت برطرف شد.

وی گفت: از همان ابتدای هجوم آفت ملخ صحرایی به مزارع نیشکر ، برنامه‌ریزی پایش مزارع توسط موسسه تحقیقات نیشکر و مدیریت حفظ نباتات استان و با کمک مدیریت‌های مطالعات کاربردی کشت و صنعت‌های نیشکری انجام و پس از مشخص شدن کانون‌های استقرار ملخ، بلافاصله عملیات کانون‌کوبی با پهپاد و هواپیما صورت گرفت.
معاون کشاورزی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیر کبیر در ۴۵کیلومتری جنوب اهواز نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: یک هزار و ۳۰۰هکتار از اراضی نیشکری این شرکت از خردادماه آلوده به آفت ملخ شد و پس از آن بلافاصله پایش های مستمر برای مبارزه با ملخ آسیایی و مراکشی شروع شد.

"رضا شهریور" علت بروز این آفت مهلک و فوق العاده خطرناک را وقوع سیل فروردین ماه امسال و درپی آن طغیان رودخانه‌های خوزستان بیان کرد و افزود:با تغییرات محیطی ناشی از سیلاب ، ملخها وارد مرحله تخم‌ریزی شده و پس ازمدتی حالت تهاجمی به خود گرفتند.

وی همکاری نزدیک جهادکشاورزی خوزستان با مجموعه طرح های نیشکری را در مهار این آفت موثر توصیف کرد و افزود: نسل سوم ملخ احتمال دارد در مزارع نیشکر بروز کرده و وارد مرحله تغذیه شوند ولی تاکنون نسل سوم در این مجتمع نیشکری مشاهده نشده است.

شهریور در ادامه با اشاره به آثار بسیار مخرب آفت ملخ گفت: ملخها سطح سبز هر مزرعه‌ در مسیرشان را نابود می‌کنند،  در مزارع نیشکر همه برگ های نیشکر را می خورند و تنها ساقه آن می ماند و سپس دوره رشد گیاه متوقف شده و عملکرد تولید به شدت کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: باید همچنان مراقبتهای ویژه برای مهار این آفت در سالهای آینده در مزارع نیشکر طرحهای هفت گانه خوزستان انجام شود.  

ورود آفت ملخ (دریایی) برای نخستین بار در ماههای اخیر در بهمن ماه پارسال در هندیجان گزارش شد و متعاقب آن عملیات پایش و مبارزه با این آفت مهلک در سطح بیش از ۶۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی از جمله اراضی نیشکری خوزستان شروع شد که پس از مبارزه مستمر با این آفت ، پرونده آن بسته شد.

در جریان سیلاب مهیب فروردین ماه در خوزستان مزارع نیشکری پنج واحد از مجموع هفت واحد، دچار آبگرفتگی شد و حدود ۵۰هزار میلیارد ریال خسارت به بار آمد.  

طرح های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۸۴هزار هکتار زمین در شمال و جنوب اهواز شامل کشت و صنعت دهخدا ، امیرکبیر ، امام خمینی(ره) ، حکیم فارابی ، دعبل خراعی و حکیم فارابی و سلمان فارسی در سال زراعی ۱۳۹۷-۱۳۹۶حدود ۶۳۰هزار تن شکر تولید کردند.

عملیات احداث واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان از اوایل دهه ۷۰ با ظرفیت تولیدی اسمی سالانه هر کدام ۱۰۰هزار تن شروع شد و از اوایل دهه ۸۰ به تدریج وارد چرخه تولید شدند.

استان خوزستان با احتساب کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کارون در شوش و شوشتر به تنهایی حدود ۴۰درصد نیاز کشور به شکر را تامین می کند.

سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی در خوزستان تولید می شود که  حدود ۶ تا هفت میلیون تن آن نیشکر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار