استاندار خوزستان:
آئین گرامیداشت شعر و ادب پارسی با حضور مسئولان استانی و شاعران و علاقه‌مندان به ادبیات فارسی در تالار اجتماعات حوزه هنری خوزستان برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 22 September 2019

در این آئین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، اظهار کرد: از جمله شاخصه‌هایی که یک کشور را جذاب و زمینه را برای شناخت بیشتر آن فراهم می‌کند بحث زبان و گویش‌های مختلف آن اجتماع و منطقه است.

استاندار خوزستان شعر و زبان فارسی را حلقه وصل و اشتراک اصلی فارسی زبانان در کل دنیا دانست و افزود: نگهداری، نگهبانی و مرزبانی از زبان فارسی در جهت حفظ این اشتراکات ضروری است.

وی با بیان اینکه شعر یکی از مسائلی دانست که به زبان فارسی غنا، زیبایی جذابیت می‌بخشد و برای حفظ و مقابله آن با هجمه‌ها انگیزه ایجاد می‌کند ادامه داد: بسیاری از زبان‌ها و فرهنگ‌ها بعد از هجمه‌ها و جنگ‌هایی که به آن کشورها شده از بین رفته و به گوشه‌ای رانده شده‌اند و فرهنگ و زبان آن جامعه در مقابل فرهنگ و زبان غالب رنگ باخته است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: فرهنگ و زبان فارسی و ایرانی با وجود همه همجه‌ها همچنان باقی مانده و به این دلیل که غنا داشته و قوی بوده، مغلوب هیچ کدام از فرهنگ‌ها و زبان‌ها نشده بلکه تعامل کرده به این معنی که هم تاثیر پذیرفته و هم تاثیر گذاشته است.

شریعتی با بیان اینکه آنچه زبان فارسی را در مقابل همه هجمه‌ها و تقابل‌ها و جنگ‌ها نگه داشته و حفظ کرده غنای آن و داشتن بزرگان شعر و ادب فارسی بوده تصریح کرد: شاهنامه شاهکار است از آن جهت که زبان فارسی را در مقابل آن همه هجمه‌ها در طول هزاران سال نگه داشت و حفظ کرده است.

وی با اشاره به اینکه خدمتی که شعر فارسی از طریق شاهنامه ایجاد کرده بر کسی پوشیده نیست ابراز کرد: در شرایط امروز که بحث نرم‌افزاری و فضاهای مجازی، ممکن است برخی را نگران کند که لطمه و آسیبی به شعر و زبان و فرهنگ فارسی وارد شود، پاسداشت شعر و زبان فارسی بر ما واجب است.

وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی آن قدر قابلیت دارد که در مقابل این هجمه‌ها خود را حفظ کند و محکم و استوار بماند ولی بر همه فارسی زبانان و علاقه‌مندان واجب است در حفظ این مساله کوشا باشند و در عین حال نوجوانان و دانش آموزان را تشویق کنند که نسبت به این زبان تعلق و تعصب داشته باشند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: آشنا کردن دانش‌آموزان با انجمن‌های مختلف حوزه شعر و زبان فارسی و اقدامات این چنینی در آنها رغبت و فضایی ایجاد می‌کند که علاقه‌مند شود به این محافل و به ایستادن و دفاع از زبان و فرهنگ فارسی افتحار کنند.

وی اظهار داشت: همانطور که در هشت سال دفاع مقدس از مرزهای این مملکت در مقابل مهاجمان بیگانه و دشمنان بعثی دفاع شد و اجازه ندادیم یک وجب از خاک سرزمین‌مان جدا شود، امروز نیز که جنگ نرم‌افزاری است باید از زبان و شعر فارسی دفاع و با استفاده از روش‌های روز در جهت عمق بخشیدن و حفظ آن تلاش کنیم.

وی بر حمایت از حوزه های فرهنگی و هنری همچون حوزه هنری که برای حفظ و گسترش فرهنگ و غنای ایرانی و فرهنگ فارسی تلاش می‌کنند، تاکید کرد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی، رئیس حوزه هنری خوزستان ضمن خیر مقدم به هنرمندان و حضار و مسئولان استان اظهار کرد: روز ولادت شاعری ارجمند و فرهیخته، پزشکی نجیب و عاشقی پاکباز، شهریار شعر و ادب ایران زمین، روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی نامگذاری شده است.

وی افزود: عمق ارادت شهریار به آستان مقدس اهل بیت (ع) و ارادت به سرزمین ایران باعث شد اشعار وی لبریز از مفاهیم خرمندانه، شاعرانه، هنرمندانه و در عین حال مؤمنانه و متعهدانه باشد.

وی با اشاره به اینکه عشق شهریار یک عشق مجازی بود که به عشق حقیقی منجر شد و آن را با عشق به امیرالمؤمنین علی (ع) و اهل بیت (ع) عوض کرد و اشعار بسیاری در باب اهل بیت (ع) سرود اظهار داشت: تا تجربه عشق مجازی را نچشیم نمی‌توانیم عشق حقیقی را درک کنیم.

طباطبایی بیان کرد: خداوند برای ما محبت پدر، مادر، فرزند، همسر و دوست را قرار داده تا ما محبت، خشم و غضب را درک کنیم و از این دریچه و زاویه به محبت عشاق الهی بیشتر پی ببریم و در این زمینه خداوند نمونه‌های بسیاری می‌آورد تا فهم، ذهن و شناخت ما بالاتر رود.

وی در ادامه به برخی برنامه‌های حوزه هنری استان اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات هفتگی شعر سه‌شنبه‌های مهربان با حضور جوانان و پیشکسوتان و شاعران نوپا، برگزاری یک دوره آموزشی شعر سپید برای جوانان در گالری اشراق، جلسات هفتگی داستان، رونمایی کتاب‌های تولید شده حوزه هنری از شاعران استان در گویش‌ها و قالب‌های مختلف از جمله این برنامه‌ها است.

وی از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی تعزیه پیاده‌روی اربعین حسینی در خوزستان خبر داد و عنوان کرد: امسال اولین سال است که دبیرخانه به صورت رسمی در استان فعالیت می‌کند. در این برنامه امسال 30 گروه برای اجرای تعزیه به مرزها اعزام می‌شوند که از این تعداد هفت گروه غیرایرانی هستند و به زبان‌های اردو، انگلیسی، فرانسوی، ترکی و عربی برنامه اجرا می‌کنند و 2 گروه از آنها نقالی و با زبان اسپانیولی دارد.

رئیس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: در حوزه فیلمسازی نیز کارهای فاخری داریم که در این زمینه سه فیلم مستند تولید کردیم و 2 فیلم با موضوع زندگی آقایان محمد جمالپور و عبدالرضا حیاتی از پیشکسوتان هنرمند استان رونمایی شده است.

وی با بیان اینکه فیلم سوم از یک مامای هندی است که 50 سال است در شهرستان امیدیه زندگی می‌کند و بسیاری از بچه هایی که به دست وی متولد شدند جزء شهدای ما هستند ادامه داد: این مستند به زودی رونمایی می‌شود.

وی از تولید کتاب‌هایی با مضامین فرهنگ پایداری در حوزه هنری خوزستان خبر داد و عنوان کرد: یکی از این کتاب‌ها، کتاب شهید شرافت، نماینده شهید استان خوزستان در حادثه هفتم تیر است که از کارهای فاخر بوده و به زودی رونمایی خواهد شد.

در این آئین از علیرضا شکریز، کارشناس انجمن شعر سپید، همایون قاسمی و مهرداد ناصری‌لو از کارشناسان انجمن شعر قائد بختیاری واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان تجلیل شد.

همچنین تعدادی از شاعران از جمله قاسم آهنین‌جان، ایرج خواجوی، علیرضا شکرریز، اسماعیلی، حسین علیپور و خانم خضوعی شعرخوانی کردند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار