ناگفته های بافت فرسوده کلانشهر قم
در بافت فرسوده قم معضلات اجتماعی زیادی در حال شکل گیری است چراکه ساکنان اصلی این بافت ها نقل مکان کرده اند و خانه به دست اتباع بیگانه افتاده است. مشکل بافت فرسوده قم با تسهیلات چند صد میلیونی رفع نمی شود چرا که اینجا مسئله پول نیست بلکه روند طولانی و پر دردسر تملک مطرح است.
کد خبر: ۷۸۲۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۱ 24 September 2019

به گزارش تابناک قم، مدیرعامل شرکت آفرینش مهرآزان ایرانیان با اشاره به مشکلات متعدد بافت فرسوده قم گفت: تشکیل هیات داوری خواست سرمایه گذاران بافت فرسوده قم است.

احیای بافت فرسوده قم نیازمند تشکیل مجمع داوری

علیرضا خوشرفتار قمی درنشست خبری با اصحاب رسانه قم تملک را بزرگترین مشکل بافت فرسوده دانست و افزود: پروسه طولانی تملک سرمایه گذاران را دلسرد می کند و تداوم این روند به زیان بافت فرسوده و مردم این شهر خواهد بود.

وی تاکید کرد: مشکل بافت فرسوده قم با تسهیلات چند صد میلیونی رفع نمی شود چرا که اینجا مسئله پول نیست بلکه روند طولانی و پر دردسر تملک مطرح است که هیچ سرمایه گذاری این شرایط را نمی پذیرد.

مدیرعامل شرکت آفرینش مهرآزان ایرانیان اظهارکرد: در بافت فرسوده قم معضلات اجتماعی زیادی در حال شکل گیری است چراکه ساکنان اصلی این بافت ها نقل مکان کرده اند و خانه به دست اتباع بیگانه افتاده است.

خوشرفتار قمی در خصوص اهمیت ستاد داوری برای حل مشکل بافت فرسوده قم بیان کرد: ستاد داوری می تواند متشکل باشد از نماینده آستانه باهدف تسهیل درروند صدور سند اجاره وتسهیل در تخفیف در فروش پذیره اقساطی کردن آن، نماینده دادگستری با هدف تسهیل مراحل قانونی حصر و وراثت و نصب قیم در سرپرستی و همچنین تسریع مراحل قانونی در صورت کشف جسد اتباع بیگانه، کشف عتیقه جات، تعیین تکلیف اشیاء و اموال، برحسب اتفاق و حل و فصل موارد مربوط به دیوار مشترک است.

وی اظهارداشت: نماینده دارایی با هدف عفو موارد پرداخت مالیات مکرردرنقل و انتقال ملک که در اختیار مدیر کل باشد وتسهیل روند موارد مربوط به مالیات برارث برای املاک آستانه ای که در اظهارنامه دارایی ذکر شده و عفو جرایم مربوطه، چهارمین نماینده، نماینده شورای شهر و شهرداری است برای صدور رایگان پروانه ساختمان قدیمی و تسهیل درروند صدور مدارک لازم و عفو عوارض مربوط به نقل و انتقال ملک و همچنین ارائه بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران ماند عوارض حذف پارکینگ وتسهیل در روند صدور پروانه ساختمانی ، نماینده ثبت اسناد با هدف تسهیل در روند صدور اسناد رسمی و از دیگر نمایندگانی که حضورش در ستاد داوری لازم است نمایندگان ثبت احوال بری تسهیل در امر مالکین فوت شده و صدور اسناد لازم، نمایندگان ادارات خدمات زیر ساختی مانند گاز و آب ... با هدف تخفیف دیون، نظام مهندسی برای تسهیل در صدور پروانه و تهیه نقشه یو تی ام است.

احیای بافت فرسوده قم نیازمند تشکیل مجمع داوری

این سرمایه گذار بافت فرسوده گفت: همچنین نماینده شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران باید حضور داشته باشد برای تسهیل در تصویب طرح صدور اسناد لازم و نماینده بانک پرداخت کننده تسهیلات برای تسهیل اخذ مدارک نقل و انتقلات پرداخت مراحل جهارگانه پرداخت وام می باست حضور داشته باشد و درپایان وجود چند ناظر برعلمکرد این ستاد لازم به نظر می رسد. شاید مشکل کندی روند احیاء بافت فرسود شهری قم از رکود و کندی خارج شود.

خوشرفتار قمی تصریح کرد: سه سال پیش در یکی از جلسات مهرماه شورای اسلانی شهر قم میزان بافت فرسوده قم یک هزارو 738هکتار اعلام شد که سطح وسیعی از هسته مرکز شهر را شامل می شود. فرسودگی یکی از چالش های جدی پیشروی مدیران شهری کلان شهرهست که قم از این معضل مستثناء نیست. بافت فرسود از یک سو فرصت ویژه توسعه و اشتغالزلیی واز سویی دیگر خود منشاء بروزمشکلات اقتصادی، زیست محیطی و ناهنجادی های اجتماعی است که در صورت عدم تدبیر و توجه به موقع به لحاظ موقعیت قرار گیری در هسته مرکزی شهر می تواند مسبب برخی معضلات دامنه دار شود.

وی با بیان اینکه برای تبدیل بافت فرسوده به فرصتی جهت سرمایه گذاری واحیاء وباز سازی سیمای شهری تاکنون قوانین متعددی در مجلس شورای به تصویب وتایید شورای نگهبان رسیده افزود: با وجود همه قانون ها اما بافت فرسوده قم در گرو توجه ویژه است و نیاز دارد که از ظرفیت سه قوا برای رفع این مشکل استفاده شود در غیر این صورت مشکل بافت فرسوده قم تا صدها سال ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آفرینش مهرآزان ایرانیان گفت: از مشخصات بافت فرسوده شهری قم می توان به وجود امکن تاریخی، سختمان ها و سازه های فاقد استحکام لازم، قدمت زیاد سازه ها،عرض کم معابر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بی توجهی چندین ساله به این محله ها مانند عدم اتخاذ سیاست هایی که به سرمایه گذاری برای نو سازی و رونق این بافت ها بیانجامد، با عنایت به امکان های بالقوه بسیار وسیع این محله ها از جمله کاستی های مدیریت شهری بوده به بروز مشکلات بسیاری انجامیده است.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار