عملیات مرمت و حفاظت از برج واقع در شمال غرب کاخ آپادانای شوش آغاز شد.
کد خبر: ۷۸۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 30 September 2019

کاخ و بارگاه داریوش بزرگ در شوش که در کتیبه‎های به دست‎آمده در این شهر با عنوان آپادانا از آن یاد شده است، روی تپه باستانی بزرگی با مساحت حدود 13 هکتار در شمال محوطه باستانی شوش قرار گرفته است.

عملیات ساخت این کاخ که توسط داریوش بزرگ ساخته شده است، در حدود سال 520 پیش از میلاد آغاز و حدود پنج سال به طول انجامیده است.

کاخ آپادانا پس از داریوش دچار آسیب و آتش‎سوزی شد که توسط اردشیر دوم هخامنشی مرمت و بازسازی شد اما در اثر یورش اسکندر مقدونی برای همیشه تخریب شد. این کاخ، نخستین بار حدود 170 سال پیش توسط ویلیام لفتوس و هنری راولینسون کاوش شد و سپس توسط هیئت باستان‎شناسی فرانسوی خواناسازی و مرمت شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش با اشاره به این‎که پس از انقلاب و به ویژه به منظور ثبت جهانی شوش، این کاخ از نو خواناسازی و مرمت شده است افزود: همچنین در شمال غربی کاخ آپادانا بقایای برجی بجای مانده است که باتوجه به آسیب‎های جدی که بر اثر بارندگی‎های متمادی سال‎های گذشته به این بخش از کاخ آپادانا وارد شده است و به منظور کنترل روند تخریب و فرسایش برج یادشده، برنامه حفاظتی آن در دستور کار پایگاه میراث جهانی شوش قرار گرفته و آغاز شده است.

بیژن حیدری‎زاده با بیان این‎که این بخش به دلیل ساختار خشتی و وضعیت توپوگرافی فعلی، بر اثر آب‎های روان ناشی از بارندگی آسیب‎های جدی‎ای دیده و در سال‎های گذشته بخش‎هایی از آن فروریخته است عنوان کرد: پیش‎بینی می‎شود طی یک ماه آینده عملیات حفاظتی و انجام مرمت‎های اضطراری این ناحیه از تپه آپادانا به پایان برسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار