پژمان پروین اهمیت و ضرورت اشتغال و حرفه آموزی زندانیان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آموزش و یادگیری مهارت می‌تواند مسیر زندگی فرد را مشخص کند و وقتی یک زندانی حرفه‌ای را یاد بگیرد و منتج به اشتغال شود، مسیر زندگی اش تغییر خواهد کرد و به جای مسیر خلاف و جرم در حوزه مهارت و شغل وارد شده و به زندگی برمی گردد.
کد خبر: ۷۸۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 01 October 2019
مدیرکل زندان‌های استان همدان گفت:با تأکید بر اینکه برنامه «هر زندانی یک مهارت» در سطح زندان‌های استان عملیاتی شود، گفت: در این راستا باید زیرساخت‌های لازم فراهم و کاری با شیوه نوین و خلاقانه انجام شود تا به برنامه «هرزندانی یک مهارت» برسیم.

به گزارش ایسنا، پروین در کارگروه تخصصی اشتغال و حرفه آموزی زندان‌های استان همدان، ادامه داد: مسئولان اشتغال و حرفه آموزی در زندان‌های استان نقشی بسیار مهم در پر کردن اوقات فراغت زندانیان را بر عهده دارند به طوریکه فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای توسط زندانیان زمینه ورود سعادتمندانه آنان به جامعه پس از آزادی از زندان را فراهم می‌آورد.

پروین اهمیت و ضرورت اشتغال و حرفه آموزی زندانیان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آموزش و یادگیری مهارت می‌تواند مسیر زندگی فرد را مشخص کند و وقتی یک زندانی حرفه‌ای را یاد بگیرد و منتج به اشتغال شود، مسیر زندگی اش تغییر خواهد کرد و به جای مسیر خلاف و جرم در حوزه مهارت و شغل وارد شده و به زندگی برمی گردد.

وی آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای لازم به زندانیان را موجب خودباوری و اصلاح و تربیت آنان دانست و عنوان کرد: باید از فضا‌های موجود در زندان به درستی استفاده شود و داشتن مهارت در زندانی ضمن توانمندسازی کمک می‌کند تا پس از فراغت از زندان به اشتغال پایدار برسند.

وی به آموزش سبدبافی و حصیربافی در زندان ملایر، منبت کاری در زندان تویسرکان و میناکاری در زندان همدان اشاره کرد و گفت: باید آموزش این رشته‌ها به صورت تخصصی نیز در سایر زندان‌های استان برای زندانیان مورد توجه قرار گیرد و توسعه یابد به طوریکه با اهتمام و تلاش بیشتر باید به دنبال پیشرفت در این حوزه مهم اصلاحی و تربیتی بود تا زمینه اشتغال زندانیان بیشتری را در کارگاه‌های اشتغال فراهم آوریم.

مدیرکل زندان‌های همدان یکی از علل مهم بزهکاری افراد و سوق آن‌ها به سمت انجام جرم را نداشتن مهارت عنوان کرد و خطاب به مسئولان اشتغال و حرفه آموزی گفت: ضمن ارائه آموزش‌های مختلف در زمینه‌های فرهنگی، اعتقادی، سوادآموزی و ... به زندانیان، آموزش یادگیری مهارت به زندانیان را نیز در دستور کار خود قرار دهید تا این زندانیان پس از آزادی زمینه ورودشان به بازار کسب و کار در رشته‌های مختلف فراهم شود و از این طریق ضمن تأمین مایحتاج زندگی و خانواده خود به آرامش برسند.

وی در ادامه بر پرداخت به موقع حقوق و دستمزد زندانیان تأکید کرد و یادآور شد: زندانیان با اشتغالزایی می‌توانند یک منبع درآمد برای خود و خانواده شان داشته باشند و با دستمزدی که به زندانی پرداخت می‌شود از گرفتار شدن خانواده زندانیان در آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

پروین در بخش دیگری از سخنانش آموزش فنی و حرفه‌ای به سربازان وظیفه را نیز مورد تأکید قرار داد و از مسئولان اشتغال و حرفه آموزی زندان‌های استان درخواست کرد: این مهم نیز در اولویت کاری قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق این امر مهم انجام شود و سربازان وظیفه در حین خدمت با برنامه ریزی دقیق در این کلاس‌ها شرکت کنند و بدین ترتیب همراه با انجام خدمت مقدس سربازی موفق به اخذ یک مهارت فنی و حرفه‌ای می‌شوند.

شناسایی استعدادها، نظارت بر فروشگاه ها، تعامل با بنیاد تعاون، نظارت بر کارگاه‌ها و ایمنی کردن آنها، همکاری در گسترش فعالیت‌های صنایع دستی، استفاده از اهرم‌های تشویقی برای زندانیان فعال در امر اشتغال و حرفه آموزی و توجه به ساعت کارگاه‌ها به صورت فصلی از دیگر مواردی بود که مدیرکل زندان‌های همدان مورد تأکید قرار داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار