معاون آبزی‌پروری شیلات خوزستان:
معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات خوزستان گفت: مساله حضور گونه غیر بومی "تیلاپیا" در آب‌ها و تالاب‌های استان مساله جدیدی نیست و باید گفت که آب‌های خوزستان چند سالی است که درگیر گونه‌های غیر بومی هستند.
کد خبر: ۷۸۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ 05 October 2019

کوروش میرزایی با اشاره به اخبار منتشرشده مبنی بر حمله گونه غیربومی ماهی تیلاپیا به آب‌های خوزستان اظهار کرد: "تیلاپیا" گونه‌ای است که در شرایط نامطلوب و دشوار می‌تواند به خوبی رشد کند و به تکثیر بپردازد؛ در چنین شرایطی قطعا گونه‌های محلی دشوارتر می‌توانند رشد و زاد و ولد داشته باشند.

وی افزود: مساله حضور گونه غیربومی تیلاپیا در آب‌های خوزستان و تالاب‌های این استان مساله جدیدی نیست و باید گفت که آب‌های خوزستان چند سالی است که درگیر گونه‌های غیر بومی هستند.

معاون آبزی‌پروری شیلات خوزستان در خصوص بحث تقویت گونه‌های محلی و بومی در استان تصریح کرد: برای آنکه گونه‌های بومی و محلی بتوانند در آب‌های خوزستان به تکثیر بپردازند و آن‌ها را تقویت کرد، باید شرایط تالاب‌ها را بهینه و حق‌آبه این تالاب‌ها را به آن‌ها اختصاص داد.

میرزایی عنوان کرد: اگر حق‌آبه تالاب‌ها به خوبی تخصیص داده شود و آب رودخانه‌ها نیز تامین شود، گونه‌های ارزشمند محلی قطعا می‌توانند رشد کنند و خود را نشان دهند. در زمان کمبود آب و خشکسالی و عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها، گونه‌های کم ارزش و نامطلوب بهتر رشد می‌کنند و شرایط برای زادآوری آن‌ها فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که گونه‌های غیربومی و نامطلوب رشد و زاد و ولد می‌کنند، گونه‌های غیربومی نمی‌توانند به خوبی رشد کنند و این مساله می‌تواند یک خطر برای رشد گونه‌های محلی باشد.

معاون آبزی‌پروری اداره‌کل شیلات خوزستان خاطرنشان‌کرد: رشد و هجوم گونه‌های غیرمحلی آبزی مانند گونه "تیلاپیا" به لحاظ فضا و شرایط تغذیه‌ای قطعا برای گونه‌های محلی مشکل‌ساز است اما این موضوع را از حدود 5 سال گذشته در منابع آبی استان شاهد هستیم و موضوع جدیدی نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار