کد خبر: ۷۸۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 05 October 2019
 
گیلان به عنوان استان راهبر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منطقه یک کشور تعیین شد

تابناک / افشين برمكي، گیلان را یکی از استان‌های موفق در بحث اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: سال گذشته 73 پروژه از استان گیلان رصد شد که 5 پروژه به عنوان پروژه‌های موفق به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ارائه گردید.

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي‌ اقتصاد سازمان برنامه و بودجه كشور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گیلان که روز پنجشنبه در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد به ارائه گزارش برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 97 و تببین این برنامه‌ها در سال 98 پرداخت و گفت: در سال 97 با محوریت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، 163 پروژه ملی داشتیم که 27 مورد جدید، مابقی استمرار پروژه‌های گذشته و 12 برنامه نیز برای مبارزه با تحریم‌ها تدوین گردید.

وی با بیان اینکه برای اولین بار بیش از 3 هزار پروژه اقتصاد مقاومتی استان‌ها در سال گذشته طریق سامانه نیپا رصد و پیمایش شد، به آسیب‌شناسی این فرآیند پرداخت و ادامه داد: از 1951 دستورکار در اقتصاد مقاومتی مطرح در سطح کشور، فقط 5 مورد به مقابله با تحریم‌ها اختصاص داشت. با توجه به شرایط سخت گذشته و پیشرو در سال‌های 97 و 98، هنوز آنچنان که باید بحث مقابله با تحریم‌ها در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان‌ها قرار نگرفته است.

این مقام مسئول در خصوص نتایج پروژه‌های موفق استانی گفت: سال گذشته از 3 هزار پروژه، 155 پروژه به عنوان پروژه موفق تلقی و به معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارائه شد.

وی از تولید کاغذ سنگی (تولید کاغذ از کربنات کلسیم)، نوغانداری و تولید ید از شور‌آبه به عنوان سه نمونه موفق اقتصاد مقاومتی در سطح کشور یاد کرد و افزود: گیلان در نوغانداری یکی از استان‌های ظرفیت‌ بالا در بحث اشتغال‌زایی است که امیدواریم این پروژه به ویژه در مناطق روستایی همچنان تداوم داشته باشد.

برمکی گیلان را یکی از استان‌های موفق در بحث اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: سال گذشته 73 پروژه از استان گیلان رصد شد که 5 پروژه به عنوان پروژه‌های موفق به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ارائه گردید.

وی اضافه کرد: معروف‌ترین پروژه، احداث سدهای لاستیکی است که استان‌های دیگر خواستار نحوه اجرای آن به عنوان الگوی موفق بودند. لذا ما آن را در اختیار 30 استان دیگر قرار دادیم.

رئيس امور اقتصاد مقاومتي سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سازو‌کاری بر اساس مناطق آمایشی استان‌ها برای پروژه‌های بین استانی طراحی شده است خاطرنشان کرد: از آنجایی که گیلان به لحاظ عملکردی استان موفقی نسبت به سایر استان‌های منطقه بوده، به عنوان استان راهبر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منطقه یک (استان‌های مازندران، گلستان و سمنان) تعیین شد.

برمکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 98 سخن گفت و ادامه داد: این برنامه‌ها حول چارچوب مفهومی و وضعیت متغیرهای کلان کشور تدوین شده است.

وی در تشریح  برنامه چارچوب مفهومی گفت: این برنامه مشتمل بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

رئیس شوراي‌ اقتصاد سازمان برنامه و بودجه كشور تأکید کرد: درچارچوب مفهومی و رصد متغیرهای کلان انتظار داریم ستاد اقتصاد مقاومتی استان حول سه محور برنامه‌های اصلاحات ساختاری، برنامه‌های رونق تولید و پروژه اقتصاد مقاومتی مطابق سطح ملی  اقدام نماید.

وی با بیان اینکه در ستاد فرماندهی تاکنون 9 کارگروه اصلاحات ساختاری تشکیل شده  است گفت: از جمله مهمترین مباحث اصلاحات ساختاری در گیلان، بحث زیست‌محیطی است. چراکه با توجه به شرایط ویژه زیست‌محیطی قطعا شرایط در گیلان نسبت به سایر استان‌ها متفاوت‌تر خواهد بود. لذا ساماندهی پسماندها نیازمند تلاش مجدانه بیشتری است.

برمکی در خصوص برنامه‌های رونق تولید گفت: در این بخش از ستاد اقتصاد مقاومتی استان انتظار داریم ظرفیت تهاتر بدهی‌های دولت به بخش خصوصی را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه تبصره 18 سال 98 با تبصره سال گذشته متفاوت است و از محل یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملّی تأمین خواهد شد ادامه داد: تبصره 18 سال 98 بر مبنای 3 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فرآیند اجرایی برنامه مذکور افزود: دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ها را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد می‌دهند و تأیید نهایی نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود. لذا مدیران کل استان گیلان انتظار می‌رود در این خصوص مشارکت بیشتری داشته باشند تا سهم استان گیلان در برنامه‌های سال 98 جایگاه واقعی خود را بیابد.

رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي‌ اقتصاد سازمان برنامه و بودجه كشور، اشتغال روستایی را برنامه دیگر در کنار سایر برنامه‌ریزی‌های دست اجرا برشمرد و تصریح کرد: سهم استان گیلان از برنامه‌های تبصره 18 از محل یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملّی، 1300 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه مسکن، صنعت و معدن، کشاورز و حوزه سیاست‌های بازار کار، 4 محور اصلی در تبصره 18 است در خصوص بحث اشتغال روستایی گفت:  در سال 97 به طور متوسط استان گیلان دارای نرخ بیکاری 11.4 درصد برابر با 112 هزار نفر  بوده که از متوسط ملی کمتر است. اگر با برنامه‌ریزی پیش برویم از محل اجرایی بحث اشتغال روستایی بالغ بر 14 هزار نفر می‌توانند شاغل شوند که می‌تواند حدود 2 درصد نرخ بیکاری گیلان را کاهش دهد.

برمکی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فوق در گیلان مثبت اما مکفی نیست اضافه کرد: با توجه رتبه سوم گیلان از حیث تراکم جمعیت در کشور است انتظار برنامه‌ریزی ویژه‌تری می‌رود.

رئيس امور اقتصاد مقاومتي و شوراي‌ اقتصاد سازمان برنامه و بودجه كشور، بحث کیفیت در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی را مهم‌تر از کمیت آن دانست و ادامه داد: اجازه نخواهیم داد در چارچوب اقتصاد مقاومتی پروژه‌های سطح پایین تعریف شود. لذا در سطح ملّی 94 پروژه از 202 پروژه پیشنهادی تأیید شد.

 وی در خصوص استان گیلان گفت: از لحاظ کمیت در گیلان 17 پروژه تأیید شد که 0.64 درصد پروژه‌های استانی کشور را شامل می‌شود اما از لحاظ کیفیت سهم استان گیلان 4.12 درصد است.

برمکی در پایان اظهار امیدواری کرد استان گیلان ضمن جذب اعتبارات، در بحث کیفیت اجرای پروژهای اقتصاد مقاومتی بیش از گذشته موفق باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار