رئیس اداره دامپزشکی شاهرود:
شاهرود- رئیس اداره دامپزشکی شاهرود بابیان اینکه طی شش‌ماهه نخست امسال شش قصابی در این شهر پلمب شد، گفت: بیشترین تخلف این قصابی‌ها عرضه گوشت خارج از چرخه کشتارگاهی بوده است.
کد خبر: ۷۸۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ 06 October 2019

پلمب ۶ واحد قصابی متخلف در شاهرود/ ۶۰ درصد دام‌ها پلاک‌کوبی شدندمجتبی گلی گفت: ضمن بیان اینکه طی شش‌ماهه نخست سال جاری بازرسی‌های مکرر خارج ساعات اداری از مراکز عرضه داخل و حومه شهر  شاهرود به‌صورت مستمر صورت گرفته است که این اقدام ادامه دارد، ابراز داشت: طی مدت مذکور با بیش از ۱۰ مورد تخلف بهداشتی در سطح شهرستان برخورد و شش واحد قصابی نیز پلمب شد که بیشترین تخلف آن‌ها عرضه گوشت خارج از چرخه کشتارگاهی را شامل می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه کشتارگاه شاهرود با بیش از ۴۰ سال سابقه کار هم‌اکنون نیز مشغول فعالیت است، افزود: کشتار در شب و نبود پیش سردکن و دامپزشک ازجمله مشکلات این واحد بود که با همکاری شهرداری پیش سردکن نصب و کشتار به‌روز انتقال یافت و دکتر دامپزشک نیز به‌کارگیری شد.

ساماندهی کشتارگاه‌های روستایی

رئیس اداره دامپزشکی شاهرود بابیان اینکه وجود پیش سردکن باعث جلوگیری از بروز انتقال برخی بیماری‌های مشترک می‌شود، ابراز داشت: در مورد کشتارگاه بسطام نیز که به دلیل نبود مسائل بهداشتی و عدم استانداردهای لازم تعطیل‌شده بود، نواقص آن نیز با نصب پیش سردکن برطرف و به‌صورت مشروط با نظارت بخش خصوصی به زودی ادامه فعالیت خواهد کرد.

گلی بابیان اینکه طرح ساماندهی کشتارگاه روستایی برای روستاهای نزدیک به شهر در حال انجام است، تصریح کرد: با توجه به آمار بالای کشتار در روستاها برای اجرای آن در شرایط بهداشتی مقرر شد تا این اقدام برای روستاهای نزدیک به شهر در داخل کشتارگاه انجام و کار حمل گوشت به این روستاها رایگان انجام شود.

وی افزود: در قالب سامان‌دهی ستادهای اربعین نیز بنا شد خودروهایی که حمل گوشت موکب‌ها را بر عهد دارند معرفی‌نامه از ستاد عتبات به همراه داشته باشند تا کار حمل گوشت با خودروهای سردخانه‌دار با صدور مجوز موقت انجام شود.

واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی دام در شاهرود

رئیس اداره دامپزشکی شاهرود بابیان اینکه همه خدمات شامل صدور مجوز، حمل بهداشتی، معرفی به بانک‌ها و معرفی به شرکت نفت برای دریافت سوخت منوط به پلاک‌کوبی و هویت‌دار بودن دام است، ابراز داشت: این کار توسط شرکت تعاونی‌ها و بخش خصوصی در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی کشوری می‌بایست تا اسفندماه همه دام‌ها هویت‌دار شوند که از قبل ۶۰ درصد پلاک‌کوبی انجام و ۴۰ درصد مابقی در دست اقدام قرار دارد.

گلی بابیان اینکه در شاهرود حدود ۸۰ مرغداری فعال وجود دارد، تصریح کرد: درباره نوسان قیمت مرغ باید گفت که در ستاد تنظیم بازار صرفاً دامپزشکی بر عرضه محصول نظارت دارد تا کمبودی در این زمینه وجود نداشته نباشد لذا با همکاری سایر ارگان‌ها بر این حوزه ایفای نقش می‌کند.

وی افزود: با اطمینان به مردم هیچ‌گونه موارد بیماری نظیر تب کریمه کنگو، تب برفکی، آبله، شاربن، تب مالت و غیره در شاهرود وجود ندارد زیرا با ارائه سم رایگان کار سم‌پاشی در تمام دامداری‌ها برای مبارزه با کنه به‌عنوان عامل ایجادکننده تب کریمه کنگو همچنین واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی دام سنگین برای تب برفکی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری شده است.

طرح ساماندهی تخم مرغ در دستور کار

رئیس اداره دامپزشکی شاهرود بابیان اینکه اعتبارات چندانی به این حوزه تخصیص داده نشده است، ابراز داشت: البته این موضوع به نسبت سنوات قبل قدری بهتر شده است اما با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری انتظار می‌رود فرمانداری و استانداری اعتبارات این حوزه را بیشتر ببینند.

گلی همچنین گفت: با بالا رفتن قیمت تمام‌شده مواد اولیه و تجهیزات و دارو این مهم می‌طلبد تا متناسب با آن اعتبارات نیز افزایش یابد.

وی از طرح سامان‌دهی تخم‌مرغ نیز در بازار خبر داد و اضافه کرد: برای رعایت زنجیره سرد حتماً باید این محصول در یخچال نگهداری شود، دمای استاندارد نگهداری تخم‌مرغ صفرتا چهار درجه است و از مردم انتظار می‌رود از خرید تخم‌مرغ بیرون یخچال اجتناب کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار