معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت : در حرکت بزرگ اربعین سهم دانشگاهیان نسبت به سایر مراکز آموزش عالی بیشتر و مسئولیت های آن ها نیز سنگین تر است.
کد خبر: ۷۸۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 07 October 2019

علی‌حسین حسین‌زاده در سومین نشست ستاد ملی اربعین دانشگاهیان که با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سالن جلسات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دو یا سه سال است که ستاد اربعین جا افتاده و جنبه اعتقادی پیدا کرده است و همه پای کار هستند. باید برای حل مشکلات از این ظرفیت اعتقادی که از آن غفلت شده است، استفاده کرد.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم حرکت بزرگ اربعین، مردمی بودن آن است، گفت: در بحث امنیتی کمی نگرانی وجود داشت. تمامی تدابیر امنیتی چه به صورت آشکار و چه پنهان، فراهم شده‌اند و تمام نیروهای انتظامی و نظامی برای تامین امنیت پای کار هستند و از همه تجربه‌هایی که در حوزه امنیت وجود دارد، استفاده می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: در مرز چذابه حدود ۲۳۰ موکب مشخص شده اند که ۹۷ موکب ساختمانی هستند. همچنین برای بیش از ۵۰ هزار خودرو پارکینگ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در چذابه علی رغم کمبود امکانات زیرساختی، دو اکیپ بهداشتی و دو بیمارستان صحرایی برای خدمات رسانی در نظر گرفته شده‌اند و همه موکب‌ها امسال شناسنامه دار شده‌اند. با توجه به پیش‌بینی‌ها در بحث افزایش جمعیت زوار، امسال امکانات خوبی فراهم شده است اما مشکلاتی هم وجود دارد.

حسین زاده گفت: اربعین، یک میدان فرهنگی است که هر کس در این زمینه وارد شود، دچار آرامش خاطر می‌شود.

غلامرضا غفاری در این نشست اظهار داشت : در حرکت بزرگ اربعین سهم دانشگاهیان نسبت به سایر مراکز آموزش عالی بیشتر و مسئولیت های آن ها نیز سنگین تر است.

وی افزود: حماسه اربعین باید مشارکت مردمی و نگاه خود انگیختگی داشته باشد اما هر حرکت داوطلبانه ای نیازمند حمایت ها و ساماندهی است که مسئولیت این اقدامات بر عهده دانشگاه های کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تمامی اهتمام و تلاش نظام جمهوری اسلامی بر این است تا حماسه اربعین با شکوه تر از سال‌های گذشته برگزار شود تا بتوانیم پیام های تاثیرگذارتری را برای جهانیان مخابره کنیم.

غفاری ادامه داد: تاکنون در این زمینه همایش های بین المللی و کشوری موثری در سطح کشور برگزار شده اما برای برگزاری باشکوه این حماسه حسینی همچنان باید تلاش کنیم .

وی تصریح کرد: مسئولان دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه برگزاری برنامه های فرهنگی به خصوص با موضوع اربعین اقدامات خوبی را صورت داده اند که جای قدردانی دارد و امید است این فعالیت های فرهنگی توسعه بیشتری پیدا کند تا بتوانیم تاثیرگذاری بهتری داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتظار می رود سایر دانشگاه ها نیز برنامه‌های خود را در این زمینه تداوم بخشند.

وی تصریح کرد: دانشگاه های سراسری کشور و دانشگاه های ستادی ، پیام نور ، فرهنگیان ، علمی کاربردی و دانشگاه های فنی و حرفه ای جمعیت گسترده ای از دانشجویان را تحت پوشش داشته که در رخدادهای فرهنگی و اجتماعی حضور قابل توجهی دارند .

وی افزود: در طول سال برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برگزار می شود اما موضوع پیاده روی اربعین همواره یکی از رخ داده ای بزرگ فرهنگی است که نیاز به ساماندهی دانشجویان بیشتر احساس می شود .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تمامی دانشگاه های دولتی و حوزه بهداشت و آموزش پزشکی، دانشگاه های ستادی، غیرانتفاعی و آزاد در ایام اربعین حسینی در کنارهم برای برگزاری هرچه پرشورتر پیاده روی اربعین تلاش های مضاعفی دارند.

وی بیان کرد : بی شک مهر و محبت اهل بیت (ع) تمامی دستگاه ها و دانشگاه ها را در کنار یکدیگر قرار داده و ما نیز باید تلاش کنیم از این ظرفیت برای ساماندهی هرچه بهتر دانشجویان استفاده کنیم .

غفاری گفت: دانشگاهیان عهده دار غنا بخشیدن به این حرکت حسینی هستند که تاکنون جلسات متعددی برای اجرای هرچه بهتر این مأموریت‌ها در ایام اربعین حسینی، برگزار شده است.

وی گفت: مجموعه دانشگاهی به رغم تمامی مشکلات مالی تلاش های گسترده ای جهت برگزاری هر چه بهتر برنامه های خود در ایام اربعین دارند که جای قدردانی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت : اهتمام هرچه بیشتر دانشگاه ها برغنای فرهنگی این حماسه بزرگ می افزاید و می‌تواند بستر مناسبی را برای آشنایی هرچه بهتر نسل جوان با حماسه حسینی فراهم کند .

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی اظهار کرد: یکی از ابعاد نهضت امام حسین (ع) جنبه‌های محبت است. عشق انسان سه نوع است؛ یکی عشق اکبر یعنی عشق انسان به خداوند که پاک‌ترین و ناب‌ترین است، نوع دیگر آن، عشق انسان‌ها به انسان‌های کامل مانند عشق به امام حسین (ع) است که این محبت بخاطر منیت و منافع شخصی نیست. امروزه محبت به امام حسین (ع)، مذهب و کشور نمی‌شناسد و حرارتی در قلب‌ها است که خاموش نمی‌شود.

وی افزود: تشکیل ستاد ملی اربعین دانشگاهیان اقدام بسیار شایسته‌ای بود و از برکاتی است که باید قدر آن را دانست. اربعین پدیده‌ای قابل مطالعه از نظر روانشناختی و جامعه شناختی و اجتماعی است. با اینکه حضور در این رویداد کمترین منافع را برای اساتید دارد اما حضور آن‌ها همیشه پررنگ است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی ادامه داد: در موصل، بغداد، نجف و کربلا و همچنین ایران با اساتید نشست‌های زیادی برگزار می‌شود که امیدواریم این نشست ها باعث اعتلای مذهبی دانشگاه‌ها و تربیت فرزندان آینده باشد.

همچنین غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پیش از این در شهریورماه سال جاری نشست ستاد اربعین در قرارگاه شهید علم الهدی با حضور مسئولان دانشگاه های منطقه ۱۰ کشور برگزار و نحوه تعامل هرچه بیشتر دانشگاه ها در این جلسه مطرح و نتایج خوبی نیزحاصل شد.

وی افزود : در این نشست مصوب شد که دانشگاه‌ها امکانات مناسبی را در اختیار دانشجویان برای حضور در پیاده روی بزرگ اربعین قرار دهند تا این مراسم بزرگ با شکوه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: قرار شد دانشگاه های شهرهای مرزی در چذابه و شلمچه در صورت امکان مواکبی برای خدمت رسانی به دانشجویان راه اندازی کنند.

وی تصریح کرد: همچنین در جلسه ستاد اربعین مصوب شد که دانشگاه های سراسری مانند دانشگاه پیام نور، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و فرهنگیان با توجه به این که مرکز آن ها در تهران است ، براساس برنامه ریزی ستاد مرکزی خود جهت استقرار و خدمت رسانی به دانشجویان در پایانه های مرزی استان اقدام کنند.

خواجه گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است کاروانی از پسران دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز به کربلا و یک کاروان زیارتی نیز از دختران دانشجو برای حضور در پایانه مرزی چذابه و خدمت رسانی به زائران اعزام شوند.

حجت الاسلام مرتضی مطهری اظهار داشت: دشمنان در راستای کمرنگ جلوه دادن حماسه اربعین تلاش دارند حال و هوای دانشگاه را عاری از شور حسینی جلوه دهند اما شور و شعوری که در ایام محرم به صورت ویژه اربعین در فضای عمومی دانشگاه نمایان می شود، نشان می‌دهد که عشق به سالار شهیدان فراگیر است و هیچ توطئه ای از مهر اهل بین در دل جوانان ما کم نمی کند.

وی افزود: در بسیاری از دانشگاههای کشور گروه‌های مختلفی با همکاری استادان، معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها، بسیج استادان و تشکل‌های مذهبی تشکیل شده اند و بسیج جامعه پزشکی نیز در بسیاری از دانشگاه‌ها به خوبی ورود کرده‌اند.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور گفت: اگر بتوانیم از این ظرفیت درست استفاده کنیم، بی‌شک دستاوردهای خوبی در فضای معنوی، فکری و فرهنگی برای دانشگاه‌های ما به ارمغان خواهد آورد.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبات ستاد اربعین دانشگاهیان در ایام اربعین قرار شد فعالیت‌های فرهنگی از قبیل فضاسازی تبلیغاتی دانشگاه‌ها، ساخت مستند با موضوع اربعین، برگزاری نمایشگاه‌های تصویری و همایش‌های آموزشی، خاطره‌گویی و انتقال تجربیات، مراسم استقبال از زائران اربعین، ایجاد پویش های ویژه برای مشارکت در ثواب زیارت و فرهنگ سازی نیابت از زیارت در سطح دانشگاههای کشور انجام شود.

حجت الاسلام احمدی گفت: به عنوان یکی از اقدامات موثر در سال جاری با هماهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، یک پایگاه فرهنگی را در پایانه مرزی شلمچه برای خدمت رسانی فرهنگی به زائران در نظر گرفته ایم.

وی اظهار داشت: زائران بی‌شک نیازهایی در طول مسیر دارند که ما با ارائه یک بسته فرهنگی الکترونیک شرایط را برای تامین نیازهای آنها آسان‌تر کرده ایم و بنابراین می‌توانند با شماره گیری *۶۶۵۵*۲۵۴۲۵# خدمات رایگان  دریافت کنند.

وی بیان کرد: زیارت نیابتی از شهدا با اولویت شهدای دانشجو از خدمات این است که در ایام اربعین به زائران ارائه می‌شود، هر یک از زائران با شماره گیری کد مورد نظر اسم و مشخصات یک شهید برای وی ارسال می شود می تواند سفر خود را به نیابت از یک شهید انجام دهد.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان کشور گفت: اکنون ۱۵ هزار شهید دانشجو به صورت کامل شناسایی شده و در سامانه به ثبت رسیده اند.

وی گفت: همچنین یکی دیگر از موارد مورد نیاز زائران اربعین حسینی در کشور عراق کسب اطلاعات لازم از مواکب ایرانی است که در این زمینه نیز می توانند با شماره گیری از سامانه نامبرده اطلاعات موردنظر خود را دریافت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار