سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان:
سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به حق بزرگ صابئین بر گردن گردشگری استان تأکید کرد: صابئین میناکار نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان و اهواز ایفا می‎کنند جراکه یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در هر منطقه، میراث بجا مانده از گذشتگان است.
کد خبر: ۷۸۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 08 October 2019

غلام شجاعی در آئین تجلیل از دست اندرکاران و هنرمندان شهر ملی مینای اهواز با بیان این‎که صابئین مندایی سهم بزرگی در رونق گردشگری دارند گفت: بدون تردید یکی از جاذبه‌های خوب گردشگری در هر منطقه میراث بجا مانده از گذشتگان است.

او در ادامه با اشاره به این‎که ترکیب میان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ترکیب بی ارتباطی نیست و این سه حوزه برای ایجاد یک صنعت درآمدزا باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند عنوان کرد: برخی مواقع حوزه‎های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرادهایی به یکدیگر وارد می کنند اما واقعیت این است که اگر ما در راستای همگرایی هر سه جریان حرکت کنیم به یقین کمک بزرگی به صنعت گردشگری خواهد شد و نیاز اصلی جامعه ما یعنی اشتغال‌زایی و درآمدزایی تأمین می‎شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان به شعار امسال هفته گردشگری از سوی سازمان جهانی جهانگردی اشاره کرد و گفت: انتخاب شعار "آموزش، مهارت و اشتغال" بسیار‎ به‎جا و خوب بود؛ چراکه آموزش منجر به ایجاد مهارت و مهارت منجر به ایجاد اشتغال می‎شود.

وی یادآور شد: میناکاران سهم و نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان خوزستان و شهر اهواز دارند و امیدواریم که همه بتوانیم با استفاده از چنین گردهمائی‎هایی، به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک و به این صنعت به دید یک فرصت نگاه کنیم.

در این آئین از صنعتگران میناکاری دیانت صابئین مندایی اهواز تقدیر شد.

هنر میناکاری صابئین با قدمتی پنج هزار ساله، از رشته‎های هنری خاص استان است که توسط اقلیت مذهبی صابئین مندایی تولید می‎شود (وجه تسمیه آن نیز به همین دلیل است)، در گذشته میناکاری بر روی اشیاء نیز صورت می‌گرفته اما اکنون اغلب بر روی زیورآلات انجام می شود.

مواد اولیه مصرفی طلا و نقره بوده و نقوش بکار رفته در آن تصاویر قایق، نخل، شتر، لنج، پل اهواز و ... است و تنها منطقه تولید آن در کشور و استان شهرستان اهواز است.

میناکاری صابئین با میناکاری‎ای که در اصفهان انجام می‌شود، بسیار متفاوت و از آن مجزاست.

تیرماه سال جاری شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور شناخته شد و به ثبت رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار