رئیس شورای اسلامی شهر سامن با اشاره به اینکه ۱۴ سال از کشف شهر زیر زمینی سامن می‌گذرد، اما همچنان مردم سامن در انتظار تحقق وعده‌های دور و دراز مسئولان برای بازشدن درب این مجموعه دستکند تاریخی برای بازدید و حضور گردشگران هستند، تأکید کرد: مسئولان میراث فرهنگی استان و شهرستان و نمایندگان طلسم این پروژه را بشکنند.
کد خبر: ۷۸۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹ 08 October 2019
شهر زیرزمینی سامن، در سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی کشف شد، باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده است.

به گزارش ایسنا، موقعیت کنونی شهر این احتمال را می‌دهد که خرابه‌های شهری باشد که از آن به عنوان رامن در کتاب‌های "المسالک و الممالک" یاد شده‌است. این شهر به صورت دستکند بر بستری از سنگ گرانیت قرار دارد و قسمت عمده این شهر زیرزمینی در زیر شهر سامن قرار دارد. اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال همچنان کاوشگران و باستان شناسان در حال گذراندن فصل‌های مطالعاتی مختلف بر روی این مجموعه کم نظیر تاریخی هستند.

بخشدار سامن امروز در نشست راهبردی اصحاب رسانه با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر سامن، با بیان اینکه تعیین تکلیف نهایی مجموعه دستکند سامن و پروژه نیمه کاره استخر سرپوشیده سامن جزو مطالبات قدیمی و به حق ساکنان این منطقه است، خواستار تعیین تکلیف نهایی این دو موضوع شد.

مصطفی عبدالملکی با بیان اینکه این دو خواسته را با صراحت در جلسه شورای اداری مطرح کردیم و از فرماندار و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی انتظار رسیدگی داریم، افزود: امیداوریم تکلیف شهر زیرزمینی سامن و پروژه استخر سرپوشیده این شهر در اسرع وقت مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه سال قبل اعتباری برای شهر زیرزمینی سامن اختصاص داده شد، گفت: راه ورودی این شهر دستکند داخل ساختمان مخابرات است، به همین علت ساختمان قدیمی مخابرات خریداری شد.

عبدالملکی با بیان اینکه امسال نیز فرماندار در کمیته برنامه ریزی مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به شهر زیرزمینی سامن درنظر گرفت، اظهار کرد: مقرر شد ۲ برابر این مبلغ نیز توسط میراث فرهنگی به این پروژه اختصاص داده شود، اما تا کنون تخصیص نیافته است.

بخشدار سامن با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم راه ورودی و خروجی شهر زیرزمینی سامن را مجزا کنیم، افزود: وزیر میراث فرهنگی در سفر خود به ملایر در زمینه پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای بازشدن شهر زیرزمینی سامن قول مساعد داد که همچنان منتظر تأمین اعتبار آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر سامن نیز با اشاره به اینکه ۱۴ سال از کشف شهر زیر زمینی سامن می‌گذرد، اما همچنان مردم سامن در انتظار تحقق وعده‌های دور و دراز مسئولان برای بازشدن درب این مجموعه دستکند تاریخی برای بازدید و حضور گردشگران هستند، تأکید کرد: مسئولان میراث فرهنگی استان و شهرستان و نمایندگان طلسم این پروژه را بشکنند.

محمود بداغی با گلایه شدید از بی تدبیری برخی مسئولان، افزود: قفل شهر زیرزمینی سامن باید شکسته و شرایط برای حضور و بازدید گردشگران فراهم شود.

وی تحقق این امر را زمینه ساز رونق اقتصادی، جذب گردشگر، اشتغالزایی و پیشرفت سامن دانست و گفت: انتظار داریم مسئولان و متولیان امر تکلیف شهر زیرزمینی سامن را یکسره کرده و یا اگر توانایی انجام این مهم را ندارند، پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنند.

بداغی با بیان اینکه اعضای شورای شهر سامن بیش از ۲ هزار ساعت کاری برای تعیین تکلیف نهایی مجموعه دستکند سامن وقت گذاشتند، اظهار کرد: بار‌ها با مسئولان مختلف از وزیر تا معاون وزیر و مدیرکل میراث فرهنگی جلسه برگزار کردیم و حالا انتظار داریم مسئولان به وعده‌های خود عمل کرده و دغدغه مردم سامن را برای همیشه رفع کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر سامن در بخش دیگری از سخنانش از نیمه کاره رها شدن پروژه استخر سرپوشیده سامن نیز گلایه کرد و افزود: اتمام این پروژه را به شرکت زیرساخت‌ها واگذار کرده اند و این درحالیست که این استخر بعد از گذشت سال‌ها فقط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بداغی با بیان اینکه شرکت زیرساخت‌ها تنها پروژه‌هایی را تکمیل می‌کند که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، خاطرنشان کرد: ساختمان نیمه ساز این استخر، متعلق به بیت المال بوده و زیر باد و باران در حال تخریب شدن است.

وی با بیان اینکه حتی نگهبان پروژه نیمه کاره استخر سرپوشیده را مرخص کرده اند و هر روز یک تکه از آهن این پروژه را می‌برند، تصریج کرد: جوانان سامن نیازمند مکانی برای پرکردن اوقاغ فراغت هستند که با تکمیل این پروژه بخشی از این نیاز آن‌ها رفع می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار