گرمای بالای ۴۰ درجه در شانزدهمین روز از فصل پاییز برای زائران اربعین حسینی که از نقاط مختلف کشور به مرز چذابه می آیند آزاردهنده است.
کد خبر: ۷۸۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ 08 October 2019

همزمان با شکل گرفتن موج حرکت زائران اربعین حسینی به سمت گذرگاه مرزی چذابه ، دمای هوا افزایش یافت و از ۴۱ درجه بالای سانتیگراد بالای صفر نیز فراتر رفت.

این وضیت آب و هوایی در منطقه بیابانی و رملی چذابه که شب ها تا حدودی خنک و روزهای گرمی دارد برای زائران سر از پانشناخته اربعین حسینی آزاردهنده است و گرمای هوا اندکی از حد انتظار آنان بیشتر است.

گرمای هوا زائران مسن را که  وضعیت جسمی آنان با چنین آب وهوایی چندان سازگار نیست کلافه و بی حوصله کرده است و به محض ورود به پایانه مسافری چذابه ساعتی استراحت می کنند.   

روز دوشنبه نیز این منطقه مرزی شاهد افزایش رطوبت هوا و در عین حال باران اندک و پراکنده بود ولی تاثیری بر کاهش دمای هوا نداشت.

هوای گرم برای موکب هایی که وسایل سرمایشی ندارند و با کمبود یخ رو به رو هستند نیز مشکل آفرین است و زائران نیز با توجه به گرمای هوا نمی توانند در موکب ها استراحت کنند.

در این میان موکب هایی که سازه بتنی دارند و از وسایل سرمایشی بهره می برند مشکل  چندانی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی ندارند ولی موکب هایی که از برزنت و چادر استفاده می کنند توانایی چندانی برای مقابله با گرما را ندارند.

این در حالی است که هواشناسی منطقه  در ۲ روز آینده نیز تداوم شرایط مشابه ۲ روز اخیر را یعنی گرما و شرجی پیش بینی کرده است.

رییس کمیته جذب مشارکت های مردمی ، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، یخ و آب ومعدنی را مهمترین نیازهای موکب های اربعین در مرز چذابه بیان کرد.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی با پیش بینی هجوم جمعیت زائران اربعین حسینی در روزهای آینده در مرز چذابه از خیران خوزستانی خواست هرچه در توان دارند برای تامین آب و یخ مورد نیاز موکب های چذابه قدم بردارند.

وی گفت: تا ۱۷ سال آینده ایام اربعین در فصل گرما خواهد بود از این رو در مرزهای چذابه و شلمچه باید همه موکب ها به وسایل سرمایشی با سازه بتنی مجهز شوند.

در همین حال محموله یک میلیون بطری آب معدنی در چذابه همراه با یک تریلی حامل یخ تخلیه شد تا عطش زائران اربعین حسینی را برطرف کند.  

پیش بینی شده با حذف روادید برای زائران ایرانی اربعین حسینی ، شمار مشتاقان به زیارت حرم سید الشهدا (ع)، از چهار مرزی و رسمی خسروی در استان کرمانشاه ، مهران در استان ایلام و چذابه و شلمچه در استان خوزستان از ۲ میلیون نفر پارسال، افزایش چشمگیری یابد.

اربعین پارسال ۲۳۷ هزار زائر از گذرگاه مرزی چذابه به شهرهای مقدس عزیمت کردند. 

طبق تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ، ۲۷مهرماه روز اربعین حسینی است. در عراق نیز همین روز ، اربعین است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار