مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت: گام نخست مرمت مجموعه تاریخی پله بچیلون از آثار ثبت ملی شهرستان دزفول توسط این سازمان انجام شد.
کد خبر: ۷۸۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 09 October 2019

مسعود شامدیل افزود: حذف الحاقات سیمانی، تکمیل دیوارچینی، تعویض آجرهای فرسوده و مرمت و بندکشی جدار شمالی در گام نخست مرمت این اثر تاریخی انجام شد.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیون ریال برای مرمت کل این اثر تاریخی در نظر گرفته شده است، گفت: گام دوم مرمت پله بچیلون شامل مرمت جداره جنوبی، لوله گذاری و جمع آوری پایه های برق به زودی آغاز می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول اظهار داشت: مجموعه تاریخی پله بچیلون دزفول یکی از آثار قدیمی شاخص این شهر است که ارتفاعات دزفول را به رودخانه دز وصل می کند.

وی افزود: دسترسی به این سایت با ارزش و تاریخی و همچنین ورودی یکی از مهمترین مسیرهای گردشگری بافت کهن دزفول شامل گذرهای مهراس، سیوند، هفت پر، صوبیون و سراب با احیای این بنای تاریخی تسهیل می یابد.

مجموعه تاریخی پله بچیلون (پلا بچیلون، بندار بچیلون) بنایی قاجاری است که با توجه به اختلاف سطح محله های لوریان و مقدمیان با رودخانه جهت سهولت دسترسی اهالی به ساحل احداث شده است و همچنان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این پله های تاریخی در بهمن ماه سال ۸۸ به شماره ۲۹۱۷۸ در زمره آثار ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار