محمد ابراهیم اعلمی آل آقا در گفتگو با تابناک:
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در رابطه با شایعات مبتنی بر رتبه علمی این دانشگاه در رنکینگ‌ها جهانی گفت: عدم تمایل دانشگاه رازی به شرکت در رنکینگ‌ها مبتنی بر خود اظهاری به علت خطا‌ها موجود خیلی مایل به شرکت در این سیستم‌ها نیستیم که با توجه به این مطلب تمامی شایعاتی مبتنی برپایین آمدن رتبه دانشگاه را کذب میدانیم.
کد خبر: ۷۸۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲ 09 October 2019

محمد ابراهیم اعلمی آل آقا در نشست اختصاصی با گروه رسانه‌ای تابناک کرمانشاه، ضمن قدردانی از این رسانه در جهت شفاف سازی، آگاهی بخشی و صداقت در انعکاس و پالایش اخبار، کرمانشاه و دانشگاه را ماندگار و مسئولیت‌ها را ناپایدار خواند و اظهار داشت: آنچه لازم است ارتقا فرهنگی مبتنی بر رشد دانشگاه‌ها در سطح استان و رصد جریان دانشجویی دانشگاه توسط مردم است .

وی خاطر نشان کرد: ۶۶ ماه از دوران فعالیت و خدمت ما به مردم می‌گذرد ودر این دوران تلاش کردیم ارائه گزارشاتمان دربردارنده خدمات ارائه شده به جای وعده طرح‌ها و فعالیت‌ها پیش رو باشد. از سال ۹۳ تا به امروز اتفاقات خوبی در جهات مختلف در دانشگاه افتاده، با وجود کمبود جدی در فضا‌های آموزشی در تعداد پذیرش دانشجویان رشد کمّی داشته ایم. همچنین طرح‌ها مصوب حاصل از سفر مقام معظم رهبری را در دانشگاه عملیاتی کردیم. در طی ۵ سال گذشته سطح زیر بنایی دانشگاه از ۱۵۳ هزار به ۲۱۲ هزار متر مربع ارتقا یافته است.

وی ابراز داشت:  سطح زیربنایی دانشگاه ۴۰ درصد رشد داشته، قریب به ۲۰ هزار متر مربع در حال ساخت و پروژه دانشکده شیمی ۸۰ درصد رشد فیزیکی داشته است. ساختمان‌ها ۵ دانشکده نفت و پتروشیمی، برق و کامپیوتر، معماری و هنر، علوم مهندسی، کشاورزی و اقتصاد به مرحله بهره برداری رسیده و فاز اول دانشکده اقتصاد و حسابداری از ابتدای مهر امسال افتتاح گردیده است. ما جز معدود دانشگاه‌هایی هستیم که دانشکده نفت و پتروشیمی را در دست بهره برداری داریم. به علاوه حدود ۴۸ رشته دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به مجموعه دانشگاه اضافه شده است.

اعلمی آل آقا در خصوص جذب اعضا هیئت علمی در دانشگاه رازی افزود: با وجود تنگنا‌های موجود در دانشگاه ۸۴ نفر هیئت علمی جذب کرده ایم، ساختمان‌ها مختلف از جمله مجتمع کلاسی و ساختمان آزمایشگاه مرکزی ساخته شده، کلاس‌ها را مجهز‌تر کردیم، بیش از ۳۰۰ کلاس مجهز به دیتا پروژکتور و کامپیوتر شده است، ۳۰ درصد از ۱۲ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. حدود ۹۰۰ نفر دانشجوی دکتری و ۴۶۰ نفر اعضای هیئت علمی که یک سوم شان دانشیار و استاد تمام هستند داریم.۴ استاد جهان اسلام در دانشگاه رازی با ما همکاری می‌کنند. فعالیت‌های بسیار در بخش پشتیبانی باعث شد که امروز در کشور جز ۱۰ تا ۱۵ دانشگاه طراز اول در کشور باشیم.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به وجود سیستم‌ها مختلف رنکینگ بین الملل برای ارزیابی کار و پژوهش دانشگاه ها، پایگاه جهانی اسلام را که در دو بخش مقالات و فعالیت‌ها پژوهشی به ارزیابی می‌پردازد، یکی از سیستم‌ها متداول ارزیابی قلمداد کرد و یادآور شد: در سال گذشته رقمی بالغ بر ۶۵۰ مقاله در دانشگاه تولید شده که در سطح منطقه غرب بالاترین تعداد مقالات چاپ شده را کسب کردیم و در فضای دانشگاهی غرب کشور بالاترین شاخص‌ها h. index را داریم، اخیرا مقالات ما با رشد قابل توجهی همراه بوده، اما هنوز در زمینه مجلات داخلی به توجه بیشتری نیاز داریم، بر اساس این شاخص‌ها اگر به شاخص علوم استنادی جهان اسلام ist استناد کنیم بین دانشگاه‌ها رتبه ششم تا دهم را دارا هستیم، اما در سیستم‌ها رنکینگ خود اظهاری که خود دانشگاه‌ها باید تعداد مقالات، ژورنال‌ها داخلی و مقالات داخلی شان را اعلام کنند رتبه ما قدری پایین می‌آید و حدود بیستم است، از جمله این سیستم‌ها رنکینگ تایمز است و ما به علت خطا‌ها موجود خیلی مایل به شرکت در این سیستم‌ها نیستیم. در طی ۵ سال گذشته با رشد ۵۷ درصدی تعداد  مقالات مشترک با دانشگاه‌ها خارج از کشور رو به رو هستیم، در خصوص ISI بین الملل بین رتبه ششم تا دهم هستیم و رتبه بندی us نیوز که استناداتش مبتنی بر پایگاه‌ها کسب اطلاعات هستند در رتبه ششم قرار گرفتیم. در h. index دانشگاه که همان موضوع استنادات است رتبه ۸ دانشگاه‌ها جامع کشور هستیم. در نظام رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۹ جز دانشگاه‌ها موثر جهان قلمداد شدیم و در نظام رتبه بندی شانگ‌های جز ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان هستیم.

وی افزود: در مورد شاخص‌ها پژوهشی اگر به خروجی پژوهش‌هایی که دانشگاه با بخش ادارات و سازمان‌ها داشته اشاره کنیم، از طرح آمایش سرزمین می‌توان نام برد، این طرح توسط یک تیم ۳۰ نفره از اساتید دانشگاه به نتیجه رسید به علاوه تنظیم سند رونق تولید و بحث امنیت خدمات شبکه که در استان و سطح کشور منشا خدمات خوبیست. به واقع پروژه‌ها پژوهشی ما با رقمی معادل ۱ میلیارد تومان انجام گرفته است و با اداراتی، چون جهاد کشاورزی،شهرک صنعتی و سازمان آب قرارداد‌هایی داریم. از جهت پژوهشی، اینکه ۳۰ درصد دانشجویان ما در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند خود گواهی بر تمرکز دانشگاه بر فضای پژوهش است یکی از این طرح ها، سند رونق تولید است که یکی از نکاتش مکلف کردن دانشگاه بر تمرکز یک چهارم از پروژه‌ها دکتری و یک دوم از پروژه‌ها کارشناسی ارشد بر مسائل استان است؛ و ما در این راستا اعلام آمادگی برای ورود مسائل استان به دانشگاه کردیم و از دستگاه‌ها اجرایی سطح استان خواستار ارائه صورت وضعیت شان هستیم. با این وجود تا کنون در این زمینه پاسخ مثبتی نگرفته ایم، به هر صورت ما علاقه مندیم مسئولین دانشگاه ارتقا کیفیت کار‌ها توسعه‌ای استان را در نظر بگیرند.

محمد ابراهیم اعلمی آل آقا در ادامه به ارائه گزارشی از خدمات دانشجویی پرداخت و تشریح کرد: در طی ۵ سال اخیر ظرفیت خوابگاه‌ها پسرانه نزدیک به ۴۵۰ نفر افزوده شد، در بخش دختران خوابگاه جدیدی در سایت کشاورزی دانشگاه به نتیجه رسید و به دانشجویان دختر در هر دو دوره روزانه و شبانه خوابگاه تعلق می‌گیرد. طی مکاتبات اخیری که با استاندار کرمانشاه و معاون عمرانی استانداری داشتیم پیشنهاد تبدیل دو قطب علمی و تحقیقی کشور یعنی دانشگاه رازی و دانشگاه علوم پزشکی به منطقه علم و فناوری داده شد. به علاوه سالانه بیش از ۱۰۰ پایان نامه در دانشگاه رازی دفاع می‌شود که پایان نامه‌ها دکتری حاصل فعالیت تخصصی و علمی چهار ساله دانشجویان و انتشار و به کارگیری آن‌ها در رسانه‌ها سبب ایجاد اعتماد به نفس در مردم می‌شود.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه توسعه یافتگی دانشگاه در بخش مهارتی را از جهت زیرساخت‌ها نامناسب عنوان کرد، و با اشاره به عدم وجود کارگاه‌ها و امکانات کافی در دانشگاه، تصریح کرد: در این راستا با سازمان فنی حرفه‌ای مکاتباتی داشتیم و در طی سال‌ها گذشته سعی کردیم دروس مهارتی را با کمک آن‌ها برگزار کنیم؛ و در جذب هیئت علمی سعی مان بر پذیرش فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها برتر و دانشجویان سطح ۱ یا ۲ است.

اعلمی آل آقا در پایان با ذکر برگزاری کنفرانس رازی به جهت بزرگداشت زکریای رازی، ۴ همایش در زمینه زلزله در سطح کشوری و میزبانی بسیاری کنفرانس‌ها مختلف دیگر، فعالیت‌ها دانشگاه در این راستا را مستمر و همیشگی خواند و عنوان کرد: چند ماه قبل پیشنهاد ارتفاع نگاه تازه‌ای به حوزه گردشگری و ورزش همراه با دو دانشگاه اصلی استان به عنوان قطب علمی و دارای اساتید و دانشجویان برجسته به صورتی تازه و دانش بنیان را دادیم که با استقبال رو به رو شد.

 

 

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار