دوران افتخارات معکوس هرمزگان؛
هنوز زمان زیادی از اعلام نام هرمزگان به عنوان چهارمین استان فقیر کشور توسط مرکز پژوهش های های مجلس نمی گذرد که مرکز آمار ایران در ادامه این افتخارات معکوس، با اعلام نرخ ۱۴.۲ درصد، این استان را رتبه دوم بیکاری کشور اعلام کرد.
کد خبر: ۷۸۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳ 13 October 2019

به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ هنوز زمان زیادی از اعلام نام هرمزگان به عنوان چهارمین استان فقیر کشور توسط مرکز پژوهش های های مجلس نمی گذرد که مرکز آمار ایران در ادامه این افتخارات معکوس، با اعلام نرخ ۱۴.۲ درصد، این استان را رتبه دوم بیکاری کشور اعلام کرد.
این در حالی است که استان زنجان با ۵.۲، همدان ۵.۳ و فارس در همسایگی هرمزگان با ۷.۶ کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.

آقای استاندار مقام دوم بیکاری از کجا رسید؟

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران که در دولت مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری و اشتغال کشور است، در 30 استان کشور از جمله بوشهر و خوزستان که دارای وضعیت آب و هوایی مشابه هرمزگان هستند و همچنین استان هایی مانند ایلام، کهگیلویه و بویر احمد که دارای کمترین واحد صنعتی و اقتصادی و تجاری هستند، وضعیت اشتغال بهتر و نرخ بیکاری آنها در مقایسه با استان هرمزگان کمتر است.
استان هرمزگان در حالی این افزایش بیکاری را تجربه می کند که استاندار آن علاوه بر ادعای توسعه زیرساخت ها و اجرای طرح های کلان در دو سال اخیر، مدام از رشد اقتصادی، صنعتی و افزایش طرح های اشتغالزا سخن می گوید و جهش خیره کننده استان در شاخص ها را به رخ می کشد.
فریدون همتی در ادامه آمارهای قابل تامل اشتغال سال 97، در اوایل اردیبهشت امسال در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی از ایجاد 29 هزار فرصت شغلی خبر داد و درست چند روز پس از آن نیز در نشست کارگروه تخصصی اشتغال استان، وعده ۳۰ هزار شغل در هرمزگان را داد.
وی که به نظر می رسد روی ضعف حافظه نمایندگان و رسانه‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است، بدون واهمه از هر گونه چالش و پاسخگویی، سرخوش از تفاهمنامه‌های دهان پرکن همایش سرمایه‌گذاری، همچنان در باب رشد اقتصادی و توسعه استان داستانها گفت و در مرداد ماه نیز در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه ‌گذاری از پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال پایدار روستایی خبر داد.
وی حتی حدود 10 روز قبل در مناقشه میزان جذب نیروهای بومی استان در واحدهای اقتصادی و تولیدی و صنتعی استان نیز با دفاع از کارنامه خود، اعداد و ارقام موجود را نشان دهنده اشتغال خوب نیروهای بومی در بنگاه‌های اقتصادی هرمزگان عنوان کرد.
طبیعی است وقتی نمایندگان یک استان، تشکلهای سیاسی و مدنی و البته رسانه‌های جمعی بیش از آنکه مطالبه گر و پرسشگر باشند در نقش تماشاچی و بوقچی حاضر می‌شوند، استاندار آن نیز به خود حق می دهد در هر تریبونی از اوضاع گل و بلبل در جهش‌های صنعتی و اقتصادی بگوید.

آقای استاندار مقام دوم بیکاری از کجا رسید؟

پروپاگاندا و فضاسازی دروغین رسانه‌ای و مجازی نیز با آب و تاب فراوان، از استاندار توسعه‌گرا و عملگرا تعریف و تمجید می‌کند تا اگر آبی از این چاه در نمی‌آید، دست کم لقمه نانی برای خود در بیاورد.
غافل از اینکه بالاخره دُم‌خروس توسعه شعاری از آمارهای رسمی همان دولت بیرون می‌زند تا ثابت کند که آمارسازی و و عملکرد شعاری در معدل نهایی استان محلی از اعراب ندارد.
نمایندگان استان در مجلس نیز که از ابزارهای قدرتمندی در مطالبه‌گری برخوردارند، در دنیای دیگری سیر کرده و هرمزگان را بهارستان می‌بینند و با تقلیل نقش و جایگاه خود در حد همان مجیزه گویان تشکیلات استانداری، در مدح و ستایش استاندار هم‌صدا هستند.
این کارنامه با دو نمره مردودی مطلق در شاخص‌های فقر و بیکاری، سیاهی خود را آنگونه که مدیرکل تازه از راه رسیده کار و امور اجتماعی می گوید نه از سیاه نمایی‌های فضای مجازی گرفته و نه ساخته و پرداخته منافع سیاسی شخصی و جناحی است، بلکه برگرفته از دو نهاد رسمی و قانونی یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار ایران است.
البته شنیدن عبارات کلیشه شده و نخ نمایی مانند "سیاه نمایی و غرض شخصی" از مدیرکل کار و امور اجتماعی که در سال هایی نه چندان دور و البته در شمایلی متفاوت با امروز، مدیران و شیوه مدیریتی دیگری را تایید و تحسین می کرد، نه عجیب است و نه جدید.
بدیهیست با استناد به منابع یاد شده نه تنها نمی توان به بازگو کردن جایگاه هرمزگان در فقر و بیکاری، انگ سیاه نمایی زد بلکه می توان ریشه گزافه گویی ها و اغراق ها را در تجربه گرانسنگ رسانه بازی های دیرین گرداننده این صحنه آرایی خطرناک پیدا کرد.
به هر حال داده های مرکز آمار ایران گویای این نکته اساسی است که توسعه در هرمزگان بیش از آنکه جنبه حقیقی وعملی داشته باشد، ماهیت شعاری و تبلیغاتی و رسانه ای دارد و حتی از استان هایی که ادعای قطب صنعت و حمل و نقل و تجارت و صادرات و واردات و ...ندارند نیز عقب تر است و حالا کار به جایی رسیده است که باید با حسرت به بوشهر و سیستان و بلوچستان و ایلام و خراسان جنوبی نگاه کنیم./خبر هرمزگان
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار