معاون برنامه ریزی نظام صنفی کشاورزی خوزستان:
معاون برنامه ریزی نظام صنفی کشاورزی خوزستان دخالت و سودجویی بیش از اندازه دلال ها را دلیل کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی در استان عنوان کرد.
کد خبر: ۷۸۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ 15 October 2019

جاسم حزباوی ساخت بخش عمده ای از صنایع دستی تولید شده در استان را از اجزاء مختلف درخت خرما عنوان کرد و اظهارداشت: پیش از این مواد اولیه تولید کنندگان به صورت پراکنده تامین می شد.

وی با اشاره به اینکه با برنامه ریزی در پیش گرفته شده تلاش می شود تا صنعتگران بتوانند اجزاء مورد نیاز خود از درخت خرما را مستقیما از نخل داران دریافت کنند افزود: درخت خرما یک گیاه بومی در خوزستان محسوب می شود بنابر این نباید در این شرایط با کمبود مواد اولیه رو به رو باشیم  مگر اینکه برخی سودجویان در بازار مداخله کرده باشند.

حزباوی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد  نخلستان های خوزستان در شهرستان های کارون و اهواز قرار دارد، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته اجزا مختلف نخل ها با حذف واسطه و دلال ها در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد.

 معاون برنامه ریزی نظام صنفی کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه تامین مستقیم مواد اولیه صنایع دستی از نخل داران باعث بهبود معیشت کشاورزان خواهد شد، افزود: شاخ و برگ خشک و یا تر درخت خرما،  مهم ترین مواد اولیه برای تولید انواع فرش، ظرف و صنایع دستی محسوب می شوند.

وی درخت خرما را منبعی پایان‌ناپذیر برای تولید صنایع دستی عنوان کرد و افزود: برای استفاده از این منبع بسیار با ارزش،  مراقبت های تخصصی  از این درخت نیز ضروری است.

بر اساس این گزارش در مهرماه امسال ۱۷ اثر صنایع دستی خوزستان در رشته‌ های پوشاک سنتی، ساخت زیورآلات سنتی، کپوبافی، موج‌ بافی، مینای صبی، ورشوسازی، چوقابافی، خراطی چوب و ساخت سازهای سنتی موفق شدند نشان ملی مرغوبیت را دریافت کنند.

اجزا و متعلقات درخت خرما از مهمترین مواد اولیه برای تولید این محصولات صنایع دستی در خوزستان هستند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: صنایع دستی ، کشاورزی ، نخل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار