مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در پی تبخیر و تخلیه آب، لایه‌های نمکی مخزن شماره 5 هورالعظیم به سطح رسیده‌اند، گفت: هر چند این لایه‌های نمکی شرایط خیزش و ایجاد ریزگرد نمکی را ندارند اما باید تمهیداتی اندیشیده شود و این مخزن آبگیری شود.
کد خبر: ۷۸۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 16 October 2019

محمدجواد اشرفی با اشاره به وجود لایه‌های نمکی در مخزن شماره 5 هورالعظیم، اظهار کرد: این بخش تالاب از قدیم شوره‌زار بوده است و سال‌های طولانی این محدوده آبگیری نمی‌شد اما در پی سیلاب اخیر این بخش آبگیری شد.

وی افزود: با توجه به تبخیر آب و شیب مخزن شماره 5 هورالعظیم، آب تخلیه شد و اکنون شوره‌زارها تحت شرایط زمین به سطح رسیده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پاسخ به این سوال که آیا باید منتظر ریزگرد نمکی باشیم یا خیر؟ گفت: این لایه‌های نمکی شرایط خیزش را ندارند اما باید تمهیداتی اندیشیده شود و این مخزن آبگیری شود تا شاهد این شرایط نباشیم.

اشرفی با اشاره به احتمال ایجاد خطر خیزش در شوره‌زارها، گفت: به هر حال نمک در این مکان وجود دارد اما اکنون مشکلی تحت عنوان خیزش شوره‌زارها نداریم. هر چند در فصل پاییز هستیم و گاهی وزش بادهای شدید را در منطقه داریم اما با توجه به اینکه این شوره‌زارها نم‌دار هستند شانس خیزش، کم است.

وی در خصوص خطر نمک برای آبزیان، بیان کرد: در مخزن شماره 5 هورالعظیم سطح آب عمق زیادی نداشت و آبزیان در این محدوده وجود نداشتند اما در مجموع با افزایش شوری آب و نمک، حیات جانوری با مشکل مواجه می‌شود، هر چند در حال حاضر شوری آب در مقطعی که هورالعظیم آب دارد بسیار مناسب است و تهدیدی برای جانوران نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار