سریال ناکامی کشاورزان فارس در فصل برداشت محصولات باغی خود، بدون توجه به راهنمایی ها و اطلاعات مراکز خدمات کشاورزی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۷۸۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹ 17 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:این روزها از بازار خبر رسیده که برخی محصولات باغی مانند گوجه و زیتون در بازار اشباع شده‌اند و  کشاورزان استان با جدی نگرفتن اصلاح الگوی کشت هر روز متضرر می شوند.

زمانی که سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس در سال 98 از 16هزار هکتار الگوی اعلام شده به ۲۵ هزار هکتار رسید که چیزی حدود 95 درصد افزایش را نشان می داد باید منتظر فاجعه می ماندیم.

حدود 30 الی 40 میلیون تومان با کشت گوجه ضرر داده‌ام

مهدی یکی از کشاورزان استان با گله از وضعیت بازار گوجه‌فرنگی در استان فارس می‌گوید: در سال جاری حدود دو هکتار از زمین خود را به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده اما نبود بازار و عدم استقبال کارخانه‌داران، محصولات را روی دست او گذاشته است.

وی در گفت و گو با «ایلنا» و با بیان اینکه شرایط بد بازار سبب شد که حدود 30 الی 40 میلیون تومان متضرر شود، می افزاید: هزینه دو هکتار کشت گوجه امسال حدود 80 میلیون تومان بود و علاوه بر آن دستمزد کارگران روزانه حدود 90 هزار تومان باید پرداخت می‌شد، همین موضوع باعث شد تا قیمت تمام شده محصولات به مراتب افزایش پیدا کند.

مهدی با گلایه از کارخانه‌داران و شرکت‌های تولید رب گوجه در استان ، ادامه می دهد: بعضی کارخانه‌ها گوجه را کیلویی 400 تومان از ما خریداری می‌کنند در حالی که قیمت گوجه در بازار شیراز و دیگر شهرستان ها کمتر از 1000 تومان نیست.

این کشاورز می گوید: هزینه کشت یک هکتار گوجه با در نظر گرفتن کارگر، سم کود و...در سال جاری حدود 80 میلیون تومان است، اما متاسفانه توانستیم حدود 20 الی 25 میلیون تومان از محصولات را به فروش برسانیم.

وی تصریح می کند: کارخانه‌داران و خریداران محصولات باغی تنها بابت هزینه گوجه به کشاورزان پول می‌پردازند و هزینه هایی مانند کارگر، وسیله نقلیه و .... بر عهده خود کشاورز است.

مهدی می گوید: افزایش هزینه به گونه ای است که بعضی از مواقع  صاحبان محصول برداشت را رها می کنند.

تعرفه ها توان رقابت صادرات را از کشاورزان گرفته است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس در جهت برطرف کردن مشکلات کشاورزان و گوجه کاران تلاش های زیادی انجام داده است، می گوید: کشاورزان بنا به تشخیص خود اقدام به کشت محصولات می کنند که این موضوع مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کرده است ؛ بنابراین تلاش کرده ایم تا بتوانیم این محصول را به دیگر کشورها صادر کنیم.

علی اکبری در گفت و گو با «ایلنا» با بیان اینکه در بعضی از مناطق شاهد افزایش بیش از حد محصولات نسبت به بازار هستیم، ادامه می دهد: با توجه به اینکه کشورهایی مانند عراق و همسایگان ما تعرفه های زیادی را برای صادرات این محصول دریافت کرده اند، کشاورزان قدرت رقابت را از دست داده اند.

نماینده شیراز در مجلس با اشاره به اینکه سازمان تعاونی روستایی با وارد میدان شدن توانست بخشی از نیاز ها را رفع کند، ادامه می دهد: طبق محاسبه های انجام شده توسط کارشناسان فروش گوجه با قیمت هر کیلویی 650 تومان برای کشاورزان سود آور است.

WhatsApp Image 2019-10-12 at 6.54.20 PM

کشت گوجه فرنگى در فارس 300 تن مازاد بر تولید

مدیر توسعه و بازرگانى سازمان جهاد کشاورزى استان فارس هم در این باره مى گوید: در حال حاضر میزان کشت گوجه فرنگى در استان فارس مازاد بر  تولید است.

صمد رنجبر در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه در سال جارى  300 تن گوجه فرنگى مازاد بر تولید داریم، مى افزاید: گوجه فرنگى در سال گذشته از ارزش بالایى برخوردار بود و بسیارى از کشاورزان توانستند سود مناسبى را از کشت این محصول کسب کنند این موضوع باعث شد تا در سال جارى عده بیشترى از کشت گوجه فرنگى استقبال کنند.

به گفته رنجبر، در حال حاضر محصول گوجه فرنگى به صورت خام و در قالب رب گوجه به کشورهاى عراق و عربى صادر مى شود.

21 هزارتن زیتون فارس روی درختان ماند

گوجه فرنگی اما تنها محصولی نیست که کشاورزان فارس به دلیل کشت مازاد بر تولید با آن به مشکل برخورده اند؛ با گذری در باغ های زیتون شهرستان های بیضا، سپیدان و .... با حجم عظیمی از زیتون بر سر درختان روبرو می شوید.

آن طور که رئیس انجمن زیتون فارس به «ایلنا» می گوید: حدود 21 هزار تن زیتون چیده نشده  در شهرستان های فارس بر سر درختان است.

سید جعفر طباطبائی با بیان اینکه کارخانجات استان فارس توانایی خریداری محصولات زیتون را از باغداران و تولید کنندگان ندارند، ادامه می دهد: مشکلات مالی، بیمه و بانک ها اجازه خرید زیتون از باغداران و تولید کنندگان را به کارخانه داران نمی دهد؛ در نتیجه میزان زیادی از زیتون ها بر سر درختان مانده است و باغداران به دلیل نبود بازار، هنوز اقدام به چیدن آن ها نکرده اند.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود 30 هزار تن زیتون در استان کشت شده است، می گوید: در حال حاضر حدود 30 درصد این مقدار توسط کارخانه های استان خریداری شده  در حالی که حدود 21 هزار تن زیتون چیده نشده بر سر درختان باقی است.

رئیس انجمن زیتون فارس با بیان اینکه میزان زیادی از زیتون های تولید شده به دلیل عدم استقبال کارخانه ها روی دست باغداران مانده است، می گوید: عمده زیتون استان در شهرستان های بیضا، سپیدان، کوار شیراز و ..... تولید می شود؛ به طوری که حدود 9 هزار هکتار زیتون در سال جاری در سطح استان کشت شده است.

عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران می افزاید: اگرچه باغداران زیتون‌ها را کیلویی 5 هزار تومان را به کارخانه‌داران می فروشند اما در نهایت شاهد هستیم که این محصول با قیمتی بالغ بر30 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

1541848813_2811727_723

 اطلاع رسانی به دیگر استان ها جهت فروش زیتون

رنجبر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به اینکه در موضوع زیتون در سال جاری افزایش سطح کشت در استان را داشتیم، می گوید: با توجه به ایجاد ظرفیت های جدید در بخش تولید زیتون در فارس طی سال های گذشته، نیاز است تا صنایع مرتبط متناسب با این محصول در استان راه اندازی شود.

صمد رنجبری می افزاید: برای فروش زیتون تولید شده در فارس اطلاع رسانی هایی را به دیگر استان ها انجام داده ایم که در صورت نیاز زیتون های استان را خریداری کنند.

حالا باید دید که آیا این سریال ناکامی برای دیگر محصولات باغی فارس با عدم اجرای درست اصلاح الگوی کشت در استان ادامه دار خواهد بود یا مسئولان استان راه چاره ای برای این موضوع پیدا می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار