طرح آبرسانی به روستاهای بخش نفتخیز غیزانیه در اهواز که قرار بود آبان ماه به بهره‌برداری برسد، با تاخیر پنج ماهه به پایان سال ۹۸ موکول شد.
کد خبر: ۷۸۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 21 October 2019

طرح آبرسانی به بخش غیزانیه در شرق اهواز با بیش از ۸۰ روستا از مصوبات استاندار خوزستان در بازدید از این بخش در دی ماه ۹۵ بوده و مقرر بود این روستاها تا پایان آن سال، از آب شرب بهره مند شوند. اما این وعده محقق نشد. پس از اعتراضات مردم غیزانیه در بهار امسال، طرح آبرسانی که متوقف شده بود دوباره فعال و مقرر شد تا اول آبان ماه این طرح به بهره برداری برسد.

استاندار خوزستان در بازدید از طرح آبرسانی به غیزانیه در روستای «خیط الرواس» در شهرستان باوی، دلیل تاخیر در اجرای طرح آبرسانی به غیزانیه را افزایش قیمت ارز و کوتاهی دستگاه های اجرایی عنوان کرد و گفت: این مسائل باعث شد که نتوانیم به وعده خود در تامین آب شرب روستاها عمل کنیم اما با فعال شدن دوباره طرح، آب شرب روستاها تا پایان سال تامین می شود.

غلامرضا شریعتی مشکل اصلی بخش غیزانیه را آب شرب دانست و با اشاره به بازدید خود از این بخش در سال ۹۵، افزود: طرح آبرسانی به این روستاها قرار بود ظرف چند ماه تکمیل شود اما متاسفانه کار به خوبی پیش نرفته و در حال حاضر بخشی از طرح اجرا شده است.

وی اضافه کرد: ۲۳ کیلومتر لوله گذاری برای طرح آبرسانی به روستاهای شرق غیزانیه لازم است که تاکنون ۱۲ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و امیدواریم ۲ تا سه ماه آینده به اتمام برسد.

شریعتی اظهار داشت: تامین لوله برای روستاهای غرب غیزانیه به سازمان آب و برق واگذار شده بود که تا کنون ۲۵ کیلومتر لوله خریداری شده و شرکت آب و فاضلاب روستایی متعهد شده به محض تحویل لوله ها ظرف سه ماه آب روستاها را تامین کند.

استاندار خوزستان درباره عدم تحقق مسئولیت اجتماعی شرکت مناطق نفتخیز در تامین سرویس ایاب و ذهاب مدارس ۳۵ روستای غیزانیه گفت: این مساله از طریق شرکت نفت در حال پیگیری است.

بر اساس این گزارش در حاضر بیش از ۳۰ روستای بخش غیزانیه به دلیل نداشتن شبکه آب شرب به وسیله تانکر آبرسانی می شود و در بقیه روستاها نیز آب به دلیل افت فشار به صورت سهمیه بندی است.

طرح آبرسانی به غیزانیه شامل ۲ مصوبه در سال ۹۵ بوده که یک بخش آن ۲۵ کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات بود و مقرر شده بود سازمان آب و برق لوله های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفار تحویل دهد.

مصوبه دوم شامل ۵۵ کیلومتر لوله گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره بر عهده شرکت آبفار بوده و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه که بر عهده آبفار و شرکت نفت بوده است.

 ادامه مشکلات زباله‌دان اهواز

استاندار خوزستان درحاشیه این بازدید نشستی با تعدادی از اهالی بخش غیزانیه در حسینیه سیدالشهدا روستای صفیره داشت.

عضو شورای روستای «صفیره»  در حاشیه این نشست در حسینیه سید الشهدا خواستار حل مشکل دود و آلودگی ناشی از آتش سوزی در سایت پسماند شهرداری اهواز در نزدیکی روستای صفیره شد.

شهید نواصری افزود: مدفن پسماند شهر اهواز همیشه دچار آتش سوزی می شود که چندین ماه طول می کشد و آخرین آتش سوزی در حدود ۱۵ روز پیش بوده است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از آتش سوزی مدفن زباله ها اظهار داشت: اهالی روستاهای اطراف این سایت به ویژه روستای صفیره به دلیل دود غلیظ دچار مشکلات تنفسی و بیماری می شوند و دامهای آنها هم تلف می شود.

نواصری تصریح کرد: مشکل آلودگی ناشی از آتش سوزی محل دفن زباله ها بارها از طریق بخشداری، فرمانداری، بهداشت و محیط زیست پیگیری شده اما تا کنون نتیجه ای نشده است.

مدفن جدید زباله شهرداری اهواز از سال ۹۱ راه اندازی شده و در سال های اخیر به دلیل دفن غیراصولی پسماند به ویژه در تابستان دچار آتش سوزی های طولانی می شود که دود غلیظ ناشی از آن علاوه بر روستاها گاهی تا اهواز هم می رسد.

دود و بوی نامطبوع آتش سوزی در این سایت بیش از هشت هزار نفر از جمعیت روستایی بخش غیزانیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بدعهدی نفت با دانش آموزان روستایی

بخشدار غیزانیه نیز در حاشیه نشست با استاندار در حسینیه سیدالشهدا روستای صفیره در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: شرکت مناطق نفتخیز جنوب هنوز به تعهد خود مبنی بر تامین سرویس مدارس ۳۵ روستای این بخش عمل نکرده است.

رسول ساکی افزود: با وجود پیگیری سرویس مدارس از طریق مسئولان مناطق نفتخیر، اما ۲۰۰ دانش آموز مقطع متوسطه این روستاها هنوز امکان رفتن به مدرسه را ندارند.

وی تاکید کرد: استاندار خوزستان در این نشست گفته است که مساله سرویس مدارس در حال پیگیری از طریق شرکت نفت است.

ساکی یکی از مشکلات طرح آبرسانی غیزانیه را وجود معارضان محلی و دولتی عنوان کرد و افزود: علاوه بر اهالی برخی روستاها که در مسیر این طرح با اجرای آن ممانعت می کنند، شرکت برق منطقه ای و شرکت مناطق نفتخیز نیز به دلیل عبور لوله ها از حریم تاسیسات خود مانع اجرای پروژه بودند که در این بازدید قرار شد این مشکلات مرتفع شود.

وی با اشاره به طرح بهسازی معابر روستایی غیزانیه در این نشست اضافه کرد: استاندار دستور همکاری شرکت های نفت و فولاد را در بهسازی معابر روستایی صادر کرد تا لااقل در زمان بارندگی تردد در این روستاها تسهیل شود.

ساکی خاطرنشان کرد: برای تامین تجهیزات مدارس (وایت برد و کولر)  از طریق شرکت های نفت و فولاد نامه ای به استاندار نوشته بودیم که وی دستور آن را صادر کرد.

وی در ادامه گفت: در این نشست درباره آلودگی های زیست محیطی نفت در بخش غیزانیه صحبتی نشد اما درباره آلودگی ناشی از آتش سوزی مدفن پسماندهای صفیره استاندار خوزستان وعده داد که این مساله را به صورت ویژه پیگیری کند.

بخش غیزانیه اهواز در جنوب شرقی این شهرستان با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت، در محدوده بزرگترین تاسیسات نفتی منطقه است و بیش از ۴۰۰ حلقه چاه نفت دارد. با این حال از کمترین امکانات رفاهی همچون آب و جاده بی بهره است.

کانون فوق بحرانی ریزگرد خوزستان نیز بخش غیزانیه را در برگرفته است.

بخش غیزانیه را پنج هزار و ۴۰۰ نفر دانش آموز دارد که به دلیل کمبود مدارس متوسطه دانش آموزان ۳۵ روستای این بخش برای تحصیل در این مقطع دچار مشکل می شوند و به دلیل نبود سرویس ایاب و ذهاب ترک تحصیل می کنند.

قرار بود سرویس مدارس ۲۰۰ دانش آموز این روستاها را شرکت مناطق نفتخیز در قالب مسئولیت های اجتماعی تامین کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار