رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر گفت: اثر فرهنگی ـ تاریخی مسجد کتانباف (زرگران) این شهرستان با شماره ۳۲۱۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۷۹۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 23 October 2019

علی‎محمد چهارمحالی با اعلام این خبر افزود: مسجد کتانباف از مساجدی است که در دوره قاجاریه توسط شخصی به نام حاج‎محمد کتانباف که هم‎عصر حاج‎شیخ‎جعفر شوشتری بود ساخته شد.

وی با اشاره به ویژگی‎های ظاهری این مسجد گفت: مسجد زرگران (کتانباف) به سبک مساجد تاریخی شوشتر بنا نهاده شده است و علاوه بر یک شوادون تاریخی دارای چندین طاق و چشمه نیز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر با بیان این‎که اقامه نماز در این مسجد از روزگاران قدیم توسط خانواده سادات جزایری انجام ‎شده است، تصریح کرد: موقعیت مکانی مسجد کتانباف در شهرستان شوشتر، بخش مرکزی، محله موگهی، کوی دُل‎دُل، ۲۰۰ متری شمال خیابان امام‎خمینی(ره) و در مجاورت خانه تاریخی گازِر است.

وی یادآور شد: با ثبت ملی مسجد کتانباف، این اثر تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

چهارمحالی افزود: مرمت و بازسازی اثر نیز صرفاً با تأیید و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممکن خواهد بود.

شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

شهرستان شوشتر دارای سه بخش مرکزی، میان‎آب و شعیبیه است که مرکز آن در ۸۹ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار