پیاده روی بزرگ مسیر منتهی به حرر امام رضا(ع) هرساله با حضور گسترده زائران عراقی برگزار می‌شود این درحالی است که در چند سال گذشته این پیاده روی مورد بی توجه مسئولان ایرانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۹۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ 24 October 2019

پیاده روی بزرگ ایران باید اعتباری جهانی کسب کند/ مسئولان چه اقداماتی پیاده روی بزرگ امام رضا انجام داده اند؟

به گزارش تابناک سمنان: پیاده روی مسیر نیشابور به سمت مشهد چند سالی است که بعد از پیاده روی بزرگ اربعین از سوی زائران و عشاق امام رضا (ع) برگزار می شود اما برخلاف پیاده روی اربعین چندان تبلیغات گسترده و امکانات لازم برای این پیاده روی بزرگ تعبیه نمی شود که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای زائران و عشاق امام رضا (ع) در این مسیر شده است.

فلسفه آیین پیاده‌ روی به مشهد الرضا در پایان ماه صفر به سال ۲۰۰ هجری و هجرت امام رضا (علیه‌السلام) ، که یک مهاجرت سیاسی اجباری به دستور خلیفه وقت بود برمی‌گردد زمانی که امام هشتم به‌ اجبار، به ولایت‌ عهدی مأمون انتخاب شده و از مدینه به سمت مرو، مرکز خلافت مأمون حرکت و این مسیر را شهر به شهر طی کردند.

افرادی که تجربه سفر به کربلا پیاده روی  را دارند می‌دانند که با وجود اینکه امکانات در مسیر پیاده‌ روی به مشهد الرضا، قابل مقایسه با مهمان‌نوازی شیعیان عراقی و ایرانی ها، فراوانی موکب و امکانات رفاهی برای خواب و خوراک در عراق نیست اما عاشقان امام هشتم علیه‌السلام این سنت مقدس را زنده نگه داشته و هر سال سختی راه را به جان می‌خرند و این پیاده‌ روی را برگزار می‌کنند.

در طول این مسیر موکب‌های در مسیر نیشابور تا مشهد، برای پذیرایی از زائران پیاده مشهدالرضا بر پا وجاده‌ای کوچک، در امتداد بزرگراه نیشابور مشهد، برای رفاه حال زائران پیاده احداث شده است.

از طرفی جاده قدیم مشهد نیشابور، در ایام پیاده‌ روی زائران مشهد، روی تمامی وسایل نقلیه بسته شده و تنها وسایل نقلیه مربوط به دسته‌های پیاده‌روی اجازه تردد در آن را دارند.

البته به گفته بسیاری از زوار هر ساله در این مسیر با مشکلات بسیار زیادی  از جمله تصادفات و کمبود امکانات روبه رو هستند که این خود زمینه ساز استقبال نشدن زوار همانند پیاده روی بزرگ اربعین می شود. از سوی دیگر حضور چشم گیر زائران عراقی در این مسیر و اسکان دادن آنها در موکب ها و تامین وسائل حمل ونقل و جابه جایی آنها خود مسئله مهمی برای کشور و مردم خراسان رضوی است که دولت و وزارت راه وشهرسازی باید آن را در دستور کار خود قرار دهد.

نقشه ها و بررسی ها نشان می دهد که از هر نقطه ایران می‌توانید برای پیاده‌روی تا حرم امام رضا اقدام کنید؛ اما چهار ورودی برای پیاده‌روی تا حرم امام رضا وجود دارد که ۲ تا از این ورودی‌ها اصلی هستند.

برخی از زائران هم از شهر ملک‌آباد که در نزدیکی مشهد است پیاده‌روی خود را شروع می‌کنند تا بتوانند یک‌روزه خود را به مشهد برسانند اصل موکب‌ها هم از نیشابور شروع می‌شوند؛ اما قبل از آن‌هم یکی ۲ تا موکب وجود دارد.

تعداد موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی مشهد مانند پیاده‌روی اربعین نیست؛ اما امسال نسبت به سال قبل شرایط بهتر شده است و در مسیر ۱۱۰ کیلومتری نیشابور تا مشهد، حدود ۴۰-۳۰ موکب وجود دارد.همچنین ۲ ورودی اصلی برای تشرف زائران پیاده به مشهدالرضا وجود دارد.

یکی از این ورودی‌ها در غرب مشهد و از شهر قوچان شروع می‌شود و ورودی دیگر برای افرادی است که بخواهند از نیشابور پیاده‌ روی خود را شروع کنند این افراد باید حداقل سه یا چهار روز قبل، خود را به ورودی دیگر برسانند.

چرا که در بهترین حالت در یک روز، بیشتر از ۳۵ کیلومتر نمی‌توانند پیاده‌ روی کنند. در همین رابطه بخش حمل ونقلی به ویژه حوزه هوایی و جاده ای اقدامات بسیار موثری را در دستور کار خود قرار داده و اعلام کرده است هیچ کمبودی در این بخش از لحاظ ناوگانی و یا عرضه بلیت وجود ندارد.

مسافران نگران عرضه بلیت هواپیما در ایام شهادت امام رضا(ع)  نباشند

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه بلیت در ایام روزهای پایانی ماه صفر وجود ندارد گفت: مسافران و زائران نگران کمبود بلیت به مقصد مشهد در روزهای پایانی ماه صفر به ویژه شهادت امام رضا نباشند و با هماهنگی تمامی شرکت‌های هواپیمایی سعی خواهیم کرد مجوز پروازهای فوق العاده را هم در این ایام دریافت کنیم.

او با بیان اینکه در صورتی که مراکز زیارتی برای ایام شهادت امام رضا درخواست پرداخت‌های فوق العاده را بکنند آنها را در دستور کار خود قرار خواهیم داد, گفت: شرکت‌های هواپیمایی در صورت درخواست مجوز پرواز به مشهد با رعایت الزامات از سوی سازمان هواپیمایی مخالفتی نمی‌شود و این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی تمام پروازهای برنامه‌ای خود را در این بخش در دستور کار خود قرار داده‌اند.

جعفرزاده توضیح داد: شرکت‌های هواپیمایی هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت‌های بلیت هواپیما ندارند و ملاک قیمتی و پروازها نرخ‌نامه‌ای است که در سایت‌های خود قرار داده‌اند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه نرخ‌نامه بلیت پروازها به مقصد مشهد می‌توانn در دست تمامی زائران و خریداران قرار گیرد,

گفت: شرکت‌های هواپیمایی مجاز هستند بر اساس کف و سقف قیمتی, بلیت‌ها را به مسافران عرضه کنند.

او یادآور شد: در زمانی که تقاضا برای شهر مشهد بالا است بنابراین نباید اجازه ورود دلالان و سوداگران را به این بازار بدهیم.

جعفرزاده گفت: مقصد مشهد جزء مقاصد گردشگری نیست که مجوز فروش چارتری داشته باشد بنابراین شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها حق فروش چارتری به این مقصد را ندارند.

 تمامی زیر ساخت های بخش جاده ای برای پیاده روی مشهد فراهم است

در ادامه حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اساسی ترین و اصلی‌ترین وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل کشوری ایمن سازی و تامین زیر ساخت‌ها در تمامی راه‌های اصلی و شریانی است. گفت: سازمان راهداری به ویژه بخش راهداری آن تمام تلاش خود را انجام داده تا بتواند مسیری ایمن و هموار برای زائران و گردشگران در شهرهای مذهبی فراهم کند.

او اظهار کرد: خط کشی، لکه گیری و تامین روشنایی راه‌ها و همچنین ایمن سازی تمامی خطوط فرعی و اصلی از مهم ترین برنامه‌هایی است که سازمان راهداری در دستور کار خود قرار داده و با توجه به نزدیک شدن ایام شهادت امام رضا و آغاز پیاده‌روی بزرگ ایرانیان در این مسیر سعی کرده‌ایم ایمنی را در این بخش تامین کنیم.

مطاعی بیان کرد: در برخی از ایام شاهد افزایش گره‌های ترافیکی در برخی از مسیرها هستیم که سعی کرده‌ایم با مدیریت و همکاری پلیس راهور این مشکل را برای زائران و گردشگران رفع کنیم.

معاون راهداری سازمان جاده‌ای گفت: زائران و گردشگران در این ایام به هیچ عنوان نگران کمبود ناوگان به ویژه در بخش حمل و نقل مسافری و اتوبوسرانی نباشند و ما سعی خواهیم کرد مانند پیاده‌روی اربعین نیاز تمامی زائران برای جا به جایی و حمل و نقل را برطرف کنیم.

او بیان کرد: یکی از مهم ترین حوزه های حمل ونقل در بخش جابه جایی حوزه حمل ونقل ریلی است که به گفته مسئولان در این بخش همانند هرساله تمامی امکانات و ظرفیت ها در این حوزه فراهم شده زائران و مسافران مشهد به ویژه در روزهای پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا به هیج عنوان نگران کمبود امکانات و یا افزایش قیمت بلیت قطار نباشند.

این مقام مسئول در حوزه حمل ونقل ریلی توضیح داد: شرکت راه آهن و شرکت های حمل نقلی علاوه بر افزایش صندلی و واگن در این ایام سعی خواهند کرد با پیش فروش و اعلام زمان مشخص آن بتوانند مشکلات احتمالی در این بخش را بر طرف کنند.

شیوه‌نامه ناوگان موردنیاز دهه پایانی ماه صفر در حال نگارش است

داریوش باقرجوان مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امسال برای روز‌های پایانی ماه صفر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ناوگان ویژه‌ای را در نظر گرفته است، گفت: در مسیر زیارتی حرم امام رضا (ع) هر ساله تعدادی از زوار ایرانی و عراقی اقدام به پیاده‌روی می‌کنند و همین موضوع باعث برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر از سوی ستاد زیارتی شده است.

او توضیح داد: سازمان راهداری تمامی ناوگان خود را برای جابه‌جایی زوار آماده کرده و در صورت اعلام نیاز ستاد زیارتی امام رضا ناوگان خود را برای بازگشت زوار آماده می‌کند.

مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه پیاده‌روی شهادت امام رضا همانند پیاده‌روی بزرگ اربعین، اما در مقیاس کوچک‌تر است، گفت: در ایام اربعین سازمان راهداری اقدام بزرگترین جابه‌جایی‌ها تنها در پایانه برکت کرد، این در حالی است که تاکنون در ۴ پایانه مرزی استان تهران طی یک شبانه‌روز بیش از ۳ هزار نفر جابه‌جا نشده‌اند بنابراین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تمامی ظرفیت‌های خود برای جابه‌جایی زوار امام رضا استفاده خواهد کرد.

باقرجوان یادآور شد: شیوه‌نامه تعداد زائران در حال نگارش است و به زودی ظرف ۲ تا ۳ روز آینده تعداد ناوگان موردنیاز در قالب سواری و اتوبوس از سوی ستاد اعلام می‌شود.

او تأکید کرد: به صورت مرتب در حال رصد زائران مسیر زیارتی مشهد مقدس هستیم و اتوبوس‌هایی که از مرز‌های چهارگانه کشور عراق بازگشته‌اند را برای جابه‌جایی زائران امام رضا ارسال می‌کنیم.

مشکلات زائران برای بزرگترین پیاده روی ایران

یکی از زائرانی که در چند سال گذشته در این پیاده روی بزرگ شرکت می کند در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کمبود امکانات و رسیدگی نکردن کافی در این بخش گله مند بود, گفت: هرساله تعداد زوار عراقی که به این پیاده روی می آیند افزوده می شود ولی متاسفانه میزان رسیدگی مسئولان افزایش نمی یابد.

او از وضعیت نامناسب راه ها و افزایش تصادفات جاده ای هم خبر داده و گفت: مسیر مشخصی و مخصوصی برای خودروها و یا زوار وجود ندارد و همین باعث ایجاد مشکلات ترافیکی و تصادفات می شود.

او اظهار کرد: امیدواریم امسال از لحاظ جابه جایی و یا حمل ونقلی مشکلی به ویژه برای زائران عراقی وجود نداشته باشد چرا که عراقی ها هر سال برای اربعین سنگ تمام می گذارند بنابراین ایرانیان و مشهدی ها هم باید برای این ایام از تمامی ظرفیت های خود از جمله اسکان و ایجاد موکب استفاده کنند.

امید است مردم و مسئولان دولتی و خصوصی به ویژه در استان خراسان رضوی پیاده‌روی مسیر امام رضا (ع) را همانند پیاده روی بزرگ اربعین جدی تر گرفته و سعی کنند بخش کوچکی از امکانات استفاده شده در پیاده روی اربعین را در داخل کشور و برای بزرگترین پیاده روی ایران هم استفاده کنند.

بسیاری زوار به ویژه زائران عراقی که در این مسیر شرکت می کنند همواره از کمبود امکانات گله مند هستند و ما امیدواریم با جدی گرفتن این پیاده روی در داخل کشور بتوانیم اعتباری جهانی همانند اربعین برای ایران کسب کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار